W artykule:
- Co to są zakupy grupowe
- Jak działają agregaty serwisów do zakupów grupowych
- Test 6 witryn agregujących oferty
- Opisy wybranych serwisów
Zakupy grupowe w polskim internecie miały swój początek w 2007 roku, jednak wtedy nie trafiły na podatny grunt i serwisy zamknięto. Dopiero wejście amerykańskiego giganta Groupon rozpoczęło prawdziwe szaleństwo zbiorowego kupowania. Dzisiaj konkurencja jest dość spora i cały czas rośnie. Nie tak dawno swoje serwisy postanowili otworzyć właściciele tak znanych portali, jak o2.pl, Gazeta.pl
czy Allegro.
Jak działają zakupy grupowe
Popularność zbiorowego kupowania opiera się na bardzo dużych rabatach sięgających często 50–60 proc., a niekiedy nawet 90 proc. podstawowej ceny usługi lub towaru. Firma wystawia swoją promocyjną ofertę za pośrednictwem jednego z serwisów do zakupów grupowych. Użytkownicy odwiedzający witrynę mogą zakupić kupon na wystawioną usługę lub produkt po promocyjnej cenie. Kupon jest dowodem sfinalizowania transakcji i upoważnia do zrealizowania oferty rabatowej. Serwis do zakupów grupowych pobiera opłatę (zazwyczaj procent od ceny) od firmy, która zamieściła ogłoszenie. Firma zyskuje reklamę oraz nowych klientów (często też zarabia, nakładając minimalną marżę, którą mnoży przez setki klientów), a internauci kupują taniej. Niektóre pozycje cieszą się tak ogromną popularnością, że zdarzały się przypadki kilkumiesięcznego oczekiwania na zrealizowanie kuponu. Dotyczyło to zazwyczaj pobytu w hotelu czy różnego rodzaju usług.
Jak dotrzeć do ofert
Im większa liczba serwisów oferujących zakupy grupowe, tym trudniej dotrzeć do wszystkich ofert i wyłowić tę najbardziej interesującą czy najtańszą. Nie jesteśmy nawet w stanie przeglądać wszystkich ofert zamieszczanych na łamach dziesiątków witryn, takich jak np.: Groupon, MyDeal czy
Okazik. Aby ułatwić to zadanie, stworzono więc tzw. agregaty, czyli serwisy działające na podobnej zasadzie jak porównywarki cen w sklepach internetowych. Właśnie takie serwisy grupujące oferty przetestował PC Format. Zbierają one w jednym miejscu propozycje z wielu stron oferujących zbiorowe zakupy i prezentują je, wyświetlając wszystkie szczegóły, a także cenę
i warunki. Jeżeli oferta nam się podoba, wystarczy kliknąć odpowiedni przycisk i przenieść się na właściwą stronę oferującą propozycję. Tam dopiero dokonujemy transakcji, sam serwis agregujący w tym nie uczestniczy.
Różnice między serwisem a agregatem
Serwis do zakupów grupowych (np. Groupon, Gruper, CityTeam) pośredniczy między firmą wystawiającą swoją ofertę lub produkt a klientem. Przez serwis dokonujemy promocyjnego zakupu i odbieramy naszą usługę lub towar we właściwej firmie. Serwis prezentuje tylko swoje oferty.
Agregat ofert zakupów grupowych zbiera oferty z wielu serwisów do tego typu zakupów i prezentuje je na swojej stronie. Jednak nie pośredniczy w dokonaniu zakupu. Jeżeli jesteśmy zainteresowani promocją, zostajemy przekierowani na stronę zakupów grupowych oferujących określoną promocję.