A A A

Walka o sekundy

PC Format 11/2009
Formuła 1 to nie tylko rywalizacja kierowców na torze. To przede wszystkim wyścig technologiczny zespołów, które walczą, wykorzystując najnowsze komputery.

Do czego służą badania nad aerodynamiką?

Powietrze opływające bolid stawia tym większy opór, im szybciej samochód się porusza. W badaniach nad aerodynamiką chodzi przede wszystkim o to, by zminimalizować tę barierę, dzięki czemu auto będzie szybsze. Część oporu powietrza jest wykorzystywana jako siła docisku nadwozia do toru. Umożliwia pokonywanie zakrętów z większymi prędkościami, ale jednocześnie spowalnia samochód na prostej. Im mniej jest więc zakrętów na torze, tym mniejszy docisk się ustawia, by bolid osiągnął większą szybkość.

Dzięki CFD każdy element bolidu może być przetestowany wirtualnie. Pozwala to na znaczną oszczędność czasu, materiałów oraz pieniędzy – samo wypiekanie włókna węglowego, z którego zbudowane są samochody, trwa kilkanaście godzin. Technika CFD pozwala lepiej zrozumieć zasady aerodynamiki i tym samym tworzyć bardziej wydajne projekty, dobierać lepsze ustawienia bolidu na wyścig.

Ma to istotne znaczenie, ponieważ zespoły przygotowują na każdy sezon nie tylko po kilkanaście ustawień aerodynamicznych (na każdy tor), czyli ustawień skrzydeł przednich i tylnych oraz innych parametrów, przy których bolid najlepiej reaguje na danym torze. Tworzą też pakiety aerodynamiczne. W ich skład wchodzą m.in. przednie i tylne skrzydła, deflektory (element umieszczony za przednią osią bolida, przed wlotami powietrza do chłodnic) czy ściany boczne bolidu, których wielkość oraz kształt różnią się od zastosowanych na początku i są przygotowane do warunków panujących na danym torze.

Komputerowa symulacja to nie wszystko. Po pomyślnym przeprowadzeniu tego etapu element wykonuje się w pomniejszonej wersji, która trafia do prawdziwego tunelu aerodynamicznego. Po zakończeniu badań część zostaje wyprodukowana, a następnie trafia do samochodu testowego. Jeżeli po przejechaniu odpowiedniej liczby kilometrów element okaże się sprawny, zostanie zamontowany w aucie startującym w wyścigu.

Komputery na torze

Równie ważną rolę, co przy projektowaniu, komputery odgrywają na torze. W samochodzie jest zamontowanych ponad 100 różnych czujników, które mierzą wszystkie jego parametry. Zaczynając od najbardziej podstawowych, są to: prędkość, przyspieszenie, bieg, siła hamowania i otwarcie przepustnicy. Do pozostałych należą m.in. ugięcia zawieszenia poszczególnych kół, ciśnienie w oponach, zużycie paliwa czy temperatura olejów.

Dane z czujników gromadzi centralny komputer bolida i transmituje non stop z samochodu do boksów. Technikę komunikacji na żywo samochodu z obsługą techniczną nazywa się telemetrią. Informacje są przetwarzane w garażach, gdzie na ekranach monitorów sztab inżynierów obserwuje kolorowe wykresy. Gdy dzieje się to podczas treningów poprzedzających wyścig, można na podstawie analiz danych z czujników oraz wyniku jazdy wybrać strategię na wyścig oraz poprawić błędy kierowców.

Dodatkowo na ich podstawie łatwo stwierdzić, z czym bolid ma problemy, i dopracować ustawienia samochodu lub zmienić drobne elementy konstrukcji, by pojazd jak najlepiej pracował na danym torze. Dzięki telemetrii można także przewidzieć awarie. Pod koniec sezonu samochody, które startują w wyścigu, wyglądają wprawdzie tak samo jak na początku sezonu, ale jeżdżą np. 2 sekundy szybciej na okrążeniu, a w Formule 1 to ogromna różnica.

Zespoły, które są w stanie w pełni wykorzystać możliwości, jakie oferuje obecna technika komputerowa, uzyskują sporą przewagę. Potrafią lepiej poznać własny samochód oraz ograniczyć koszty konstrukcji nowego modelu. Rozwój mocy obliczeniowej komputerów umożliwi coraz precyzyjniejsze testy bez konieczności produkowania właściwego samochodu. Tylko czy jeśli wszystkie zespoły wyprodukują idealny samochód, nie zakończy się rywalizacja w Formule 1?


Tagi:
Ocena:
Oceń:
Komentarze (0)

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Komentarze wyświetlane są od najnowszych.
Najnowsze aktualności


Nie zapomnij o haśle!
21 czerwca 2022
Choć mogą się wydawać mało nowoczesne, hasła to nadal nie tylko jeden z najpopularniejszych sposobów zabezpieczania swoich kont, ale także...


Artykuły z wydań

  • 2024
  • 2023
  • 2022
  • 2021
  • 2020
  • 2019
  • 2018
  • 2017
  • 2016
  • 2015
  • 2014
  • 2013
  • 2012
  • 2011
  • 2010
  • 2009
  • 2008
  • 2007
Zawartość aktualnego numeru

aktualny numer powiększ okładkę Wybrane artykuły z PC Format 1/2022
Przejdź do innych artykułów
płyta powiększ płytę
Załóż konto
Co daje konto w serwisie pcformat.pl?

Po założeniu konta otrzymujesz możliwość oceniania materiałów, uczestnictwa w życiu forum oraz komentowania artykułów i aktualności przy użyciu indywidualnego identyfikatora.

Załóż konto