Innowacyjny Microsoft
Podczas gdy Sony w dużym stopniu skopiowało rozwiązanie opracowane przez Nintendo, Microsoft postanowił pójść o krok dalej i całkowicie wyeliminował konieczność trzymania w dłoni kontrolera.
Zaprezentowany na E3 projekt Natal ma postać przystawki podłączanej za pomocą portu USB do konsoli Xbox 360. Trzy podstawowe elementy urządzenia to: kamera RGB, sensor głębi oraz zespół (macierz) mikrofonów. Pierwszy pozwala odwzorowywać na ekranie przedmioty z rzeczywistego świata. Natal może np. zeskanować rysunek z kartki papieru i wyświetlić go na ekranie telewizora. W ten sam sposób możliwe jest odwzorowanie sylwetki gracza. Sensor głębi jest zbudowany z emitera promieniowania podczerwonego (prawdopodobnie diody LED) oraz monochromatycznej matrycy CMOS (działającej na tej samej zasadzie co matryce z aparatów cyfrowych), która rejestruje promieniowanie powracające do urządzenia po odbiciu od obiektów otoczenia.
Na tej podstawie ustalane jest położenie obiektów w przestrzeni. Połączenie danych z kamery oraz sensora pozwala określić kierunek i prędkość poruszania się obiektu, np. gracza stojącego przed konsolą. Ponieważ obydwa czujniki obejmują bardzo duży obszar przed ekranem telewizora, odczytują ruch każdej z kończyn. Jednym z dwóch dem technologicznych pokazanych podczas E3 była gra, w której zadaniem gracza było odbijanie nadlatujących piłek wszystkimi częściami ciała. Ostatni z elementów Natal – macierz mikrofonów – służy do rozpoznawania głosu użytkownika, a także kierunku, z którego napłynął dźwięk. Microsoft chwalił się, że Natal jest w stanie rozpoznawać także twarze oraz emocje użytkowników.
Dokładność Natala trudno ocenić na podstawie prezentacji z E3, choć można stwierdzić, że Natal reagował na ruch gracza z niewielkim opóźnieniem. Microsoft ma jednak jeszcze sporo czasu na dopracowanie technologii. Szacuje się, że Natal trafi na rynek dopiero pod koniec przyszłego roku – być może w postaci zintegrowanej z nowym modelem konsoli Xbox, ale także jako oddzielna przystawka do starszych urządzeń. Nie jest wykluczone, że w przyszłości Natal trafi także na pecety.
Po co to wszystko
Kontrolery ruchu wydają się właściwym kierunkiem popularyzacji elektronicznej rozrywki wśród szerokiego grona użytkowników, czego dowodzi sukces urządzenia Wii. Jednak zaawansowani użytkownicy wolą Playstation 3 i Xbox 360. Głównym powodem jest infantylność większości gier przystosowanych do Wii. Ponadto sterowanie ruchem sprawdza się gorzej od tradycyjnego pada, m.in. w grach wyścigowych, strzelaninach, niektórych grach sportowych oraz strategicznych.
Zmiana nastawienia do kontroli ruchem zależy przede wszystkim od twórców gier i tego, jak wykorzystają możliwości Natala oraz Sony Motion Controllera. Dotychczas tworzyli gry wykorzystujące zwykłe joypady, a w miarę potrzeby opracowywali własne rozwiązania. Takimi są np. kontrolery w grach muzycznych – seriach Guitar Hero i Rock Band – przypominające prawdziwe instrumenty: gitary, perkusje i mikrofony. Podobnie jest w przypadku nadchodzących gier. Do DJ Hero dołączona będzie imitacja miksera i gramofonu, a do Tony Hawk: Ride imitacja deskorolki służącej do wykonywania ewolucji.
Stworzenie ciekawego interfejsu nie zawsze wymaga produkowania nowych akcesoriów (podnoszą one cenę gry). W przypadku gry strategicznej Tom Clancy’s End War (wersja na pecety kosztuje 99 zł) interfejs oparto na systemie sekwencji prostych komend głosowych. W polskiej edycji gry gracz może wydawać komendy po polsku.
Reakcje producentów gier na nowinki w sterowaniu są różne. THQ – producent wspomnianego Tony Hawk: Ride – zapewnia, że będzie wspierał wszystkie nowe rozwiązania. Sam Tony Hawk w jednym z wywiadów stwierdził jednak, że próby zastąpienia kontrolera w kształcie deskorolki technologią Natal zakończyły się fiaskiem. Nie udało się osiągnąć wymaganej precyzji odczytywania ruchu nóg podczas wykonywania deskorolkowych trików. Współpracujący z Microsoftem Epic – twórca, m.in. serii Gears of War, Unreal Tournament – zapowiada, że nowinkom będzie się przyglądał, ale większość tytułów będzie tworzył z myślą o sterowaniu joypadami.