A A A

Na starym sprzęcie  nie pograsz

PC Format 12/2013
Najnowsza wersja popularnej strzelanki Battlefield oferuje kilka nowości, jednak nie przynosi rewolucyjnych zmian, więc uruchomisz ją na tym samym komputerze co wersję poprzednią. Na przykładzie kilku konfiguracji sprawdziliśmy, jak będzie działała gra na starszym i nowszym sprzęcie. GRZEGORZ ŁUKASIK

Rozbudowujemy pecety

Podjęliśmy też próbę „ratowania” starszego sprzętu nowszymi kartami graficznymi. W pierwszej konfiguracji, zamiast Radeona HD 6670, użyliśmy modelu 7790 – nowszego, ale też niezbyt wydajnego, bo można go kupić za nieco ponad 400 zł. Natomiast w komputerze z procesorem Core 2 Quad zamontowaliśmy trochę tańszą grafikę z układem GeForce GTX 650 (ok. 350 zł).

Komputery zyskały nieco wigoru. Duet w postaci czterordzeniowego Phenoma II oraz Radeona HD 7790 wystarczył, by całkiem płynnie pograć w rozdzielczości 1680x1050, przy średnich, a nawet wysokich ustawieniach jakości obrazu. Prędkość wyświetlania grafiki wynosiła ponad 30 kl./s.

W drugim komputerze nie udało się osiągnąć tak dobrego efektu. Powodem była karta GeForce GTX 650, która jest jednak słaba, a także sterowniki graficzne Nvidii, z którymi coś jest nie tak. Podczas testów wykorzystaliśmy sterowniki 331.40 w wersji beta, zoptymalizowanej właśnie dla Battlefielda 4, ale obraz dość mocno się zacinał.

W naszych kilkuletnich komputerach zainstalowaliśmy jeszcze lepsze karty, zalecane przez producenta. W pececie z procesorem AMD użyliśmy Radeona HD 7870, natomiast do pary z procesorem Intela – grafiki GeForce GTX 660. Takie konfiguracje pozwoliły wreszcie pograć w rozdzielczości Full HD, ze średnimi (i w zasadzie wystarczającymi) ustawieniami jakości obrazu. Pierwszy komputer zapewnił średnio niemal 40 kl./s, z chwilowymi spadkami do 29 kl./s. Drugi wypadł słabiej. Szybkość czasami spadała do 27 kl./s. Jednak gdyby wyposażyć go w Radeona HD 7870, albo jeszcze lepiej GeForce GTX 660 Ti, wynik byłby równie dobry.

Po wielu przeprowadzonych testach możemy stwierdzić, że czterordzeniowy procesor, nawet sprzed kilku lat, w połączeniu ze współczesną kartą graficzną średniej klasy (600–800 zł) to już konfiguracja nadająca się do Battlefielda 4.

Nowy zestaw

Grę uruchomiliśmy również na konfiguracjach zbliżonych do zaleceń producenta, aby sprawdzić, jak „powinna” działać. Procesor AMD FX-8150 pracował w parze z Radeonem HD 7870, a Intel Core i5–4670 K w połączeniu z GeForce GTX 660. Karty miały 2 GB pamięci graficznej. To mniej, niż zaleca EA, ale pierwszej w ogóle się nie produkuje z pamięcią 3 GB, a w drugiej jest to opcja rzadko spotykana.

Doskonale widać, jak dużym ograniczeniem dla Battlefielda 4 może być stary procesor, nawet jeśli jest czterordzeniowy. W rozdzielczości Full HD stare pecety uzyskiwały 30–40 kl./s, a w przypadku nowych jest to niemal 70 kl./s (na tych samych kartach). Spokojnie można się pokusić o wykorzystanie wysokich ustawień grafiki.

Nie przeprowadzaliśmy testów w niższych rozdzielczościach, bo z góry wiadomo, że takie komputery będą odpowiednie dla wszystkich niższych trybów pracy.


Ocena:
Oceń:
Komentarze (1)

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Komentarze wyświetlane są od najnowszych.
avatar
mikolajzwarmii
5 listopada 2013, 11:37
;/ Niedobrze ;)
Najnowsze aktualności


Nie zapomnij o haśle!
21 czerwca 2022
Choć mogą się wydawać mało nowoczesne, hasła to nadal nie tylko jeden z najpopularniejszych sposobów zabezpieczania swoich kont, ale także...


Artykuły z wydań

  • 2024
  • 2023
  • 2022
  • 2021
  • 2020
  • 2019
  • 2018
  • 2017
  • 2016
  • 2015
  • 2014
  • 2013
  • 2012
  • 2011
  • 2010
  • 2009
  • 2008
  • 2007
Zawartość aktualnego numeru

aktualny numer powiększ okładkę Wybrane artykuły z PC Format 1/2022
Przejdź do innych artykułów
płyta powiększ płytę
Załóż konto
Co daje konto w serwisie pcformat.pl?

Po założeniu konta otrzymujesz możliwość oceniania materiałów, uczestnictwa w życiu forum oraz komentowania artykułów i aktualności przy użyciu indywidualnego identyfikatora.

Załóż konto