A A A

Prosto z Chin

PC Format 09/2014
Zakupy przez internet stały się normą, bo mają prawie same zalety. Możemy wybierać spośród ofert firm z całej Polski, a nawet z całego świata. Idealnym miejscem do robienia zakupów w Azji jest AliExpress. GRZEGORZ ŁUKASIK

Wysyłka towaru

Sprzedawca ma pewien określony czas, w którym musi wysłać paczkę lub list. Czasami robi to od razu, a czasami po kilku dniach – biorąc pod uwagę czas samego transportu, nie jest to duże opóźnienie.


Stan swoich zamówień możesz śledzić, wybierając z menu na górnym pasku opcję My Orders.


Kilka godzin po dokonaniu płatności twoje nowe zamówienie ma już status Awainting Shipment. Oznacza to, że oczekuje na wysyłkę. Jest też informacja, ile czasu pozostało sprzedawcy do wysłania paczki. Jeśli nie wyśle w tym czasie, zamówienie jest automatycznie anulowane, a pieniądze wracają do ciebie.



Kilka godzin po dokonaniu płatności twoje nowe zamówienie ma już status Awainting Shipment. Na tym etapie możesz skorzystać z opcji Extend Processing Time, by wydłużyć czas realizacji zamówienia, ale nie warto tego robić – sprzedawca zawsze zdąży z wysyłką. Możesz także anulować zamówienie za pomocą przycisku Cancel Order.


W każdej chwili możesz kliknąć  Contact, by wysłać sprzedawcy wiadomość dotyczącą zamówienia albo zadać pytanie. Jeśli już dokonałeś zakupu, powinien ci odpowiedzieć.


Po kilku dniach zamówienie zostaje wysłane. Na liście swoich zamówień zobaczysz informację Goods Awaiting Acceptance, co oznacza, że zamówienie czeka na twoją akceptację, by sprzedawca mógł otrzymać pieniądze za swój towar.

Odbiór towaru i ocena transakcji

Po kilku dniach od wysyłki możesz śledzić drogę swojej paczki lub listu. Jeśli w określonym czasie do ciebie nie dotrze, otrzymasz zwrot pieniędzy. Jednak trzeba uważać, bo okres ochrony kupującego nie jest nieskończenie długi.


Przejdź do listy swoich zamówień i kliknij na numer zamówienia – Order NO..


W ramce Logistics Information znajduje się numer przesyłki, tzw.   Tracking Number. Skopiuj go i wpisz na stronie Poczty Polskiej, pod adresem emonitoring.poczta-polska.pl. Uzyskasz informacje o wysyłce, przekroczeniu granicy czy statusie paczki już w twoim urzędzie pocztowym. Informacje te nie są dostępne od razu, lecz po kilku dniach od nadania paczki przez sprzedawcę.


Jeśli paczka dotrze do ciebie bezpiecznie, a zawartością będzie to, co kupowałeś, zaznacz produkt na liście, a następnie kliknij Confirm Order Received. Wyświetli się okienko z potwierdzeniem – kliknij Confirm.


Po potwierdzeniu odbioru przesyłki zostaniesz przeniesiony na stronę z komentarzami. Ocena transakcji nie jest obowiązkowa, ale stanowi informację dla innych kupujących. W skali od 1 do 5 gwiazdek możesz ocenić całą transakcję, a późnej opis produktu, komunikację ze sprzedawcą oraz szybkość zrealizowania wysyłki (pamiętaj przy tym, że czas transportu nie zależy od sprzedawcy).


Jeśli długo nie otrzymujesz przesyłki, zwróć uwagę na pole: Reminder In. Oznacza ono okres ochrony kupującego – jeśli się skończy, nie będziesz mógł ubiegać się o zwrot pieniędzy. Aby temu zapobiec, możesz kliknąć Request to extend Purchase Protection, czyli przedłużyć czas ochrony. W okienku wpisz liczbę dodatkowych dni i kliknij Confirm.


Jeśli nie ma szans na otrzymanie przesyłki (np. z monitoringu Poczty Polskiej wynika, że z jakiegoś powodu wróciła ona do Chin) albo jest w niej nie to, co zamawiałeś, możesz rozpocząć oficjalny spór ze sprzedawcą, klikając przycisk  Open Dispute. W formularzu musisz podać, czy otrzymałeś towar, co ci się w nim nie podoba i jaką kwotę chcesz odzyskać. Masz możliwość odzyskania całej wpłaconej sumy. Na szczęście z doświadczenia wynika, że 99 procent paczek dociera bezpiecznie do odbiorcy.

Podatek oraz cło – przepisy i praktyka

  • PRZEPISY CELNE I PODATKOWE
    Wszystkie towary nadsyłane spoza obszaru Wspólnoty Europejskiej do Polski, powyżej określonych norm, z mocy prawa są obciążone należnościami: cłem i podatkiem VAT. Istnieją jednak zwolnienia od tych opłat, szczególnie w dwóch sytuacjach:
    - Jeżeli rzeczywista wartość towarów nie przekracza 150 euro, są one zwolnione z opłat celnych – podstawą jest Rozporządzenie Rady (WE) nr 1186/2009 z dnia 16 listopada 2009 r., art. 23.
    - Dodatkowo, jeżeli wartość towaru nie przekracza 22 euro, przesyłka jest zwolniona z podatku VAT, co wynika z Ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, art. 51. Jednakże zwolnienia od podatku nie stosuje się do towarów importowanych w drodze zamówienia wysyłkowego.
  • EKLARACJE CELNE
    Przesyłki pocztowe przedstawiane są przez urzędy pocztowe organom celnym wraz z deklaracjami celnymi CN22 lub CN23. Tryb dokonywania zgłoszeń celnych w obrocie pocztowym określa Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 6 sierpnia 2004 roku w sprawie szczegółowego trybu i warunków przedstawiania towarów i dokonywania zgłoszeń celnych w obrocie pocztowym. Funkcjonariusz celny wystawia dokument potwierdzający dokonanie zgłoszenia celnego DPDZ, który jest przekazywany Poczcie Polskiej w celu dostarczenia go wraz z przesyłką do odbiorcy towaru.
  • PRAKTYKA
    W praktyce wygląda to tak, że chiński sprzedawca nakleja deklarację celną bezpośrednio na paczkę lub kopertę. Umieszcza na niej informacje o zawartości (np. elektronika) oraz wartości (np. 20 dolarów). Na tej podstawie organy celne obliczają cło (dla elektroniki jest to stawka zerowa), a także podatek VAT (23 proc. wartości). Mimo że zamówienia wysyłkowe nie są zwolnione z VAT-u, w praktyce często małe paczki „przechodzą” bez żadnych opłat (dlatego też sprzedawcy często deklarują niskie wartości). Jeśli jednak podatek zostanie naliczony zapłacisz go przy odbiorze paczki. Jeśli wartość towaru zostanie w deklaracji bardzo zaniżona (np. dla telefonu będzie to 5 dolarów), funkcjonariusz celny może naliczyć opłaty od innej, „prawidłowej” wartości towaru.
    Zdarza się, że sprzedawca zapomni zadeklarować wartości towaru. Wtedy urząd celny przysyła wezwanie do odbiorcy, by ten dostarczył dokumenty do odprawy celnej. W przypadku zakupu internetowego musi to być potwierdzenie transakcji zakupu (np. wydruk z AliExpress) oraz potwierdzenie płatności (wydruk z konta). Na tej podstawie zostanie obliczony podatek oraz ewentualne cło, które zapłacisz przy odbiorze paczki.
  • INFORMACJA I POMOC
    Informacje dotyczące obrotu towarowego z zagranicą można uzyskać w Ogólnokrajowym Centrum Informacji Służby Celnej:
    e-mail: info.sluzbacelna@kat.mofnet.gov.pl
    telefon: 801 470 477, (33) 857 62 51

Ocena:
Oceń:
Komentarze (0)

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Komentarze wyświetlane są od najnowszych.
Najnowsze aktualności


Nie zapomnij o haśle!
21 czerwca 2022
Choć mogą się wydawać mało nowoczesne, hasła to nadal nie tylko jeden z najpopularniejszych sposobów zabezpieczania swoich kont, ale także...


Artykuły z wydań

  • 2024
  • 2023
  • 2022
  • 2021
  • 2020
  • 2019
  • 2018
  • 2017
  • 2016
  • 2015
  • 2014
  • 2013
  • 2012
  • 2011
  • 2010
  • 2009
  • 2008
  • 2007
Zawartość aktualnego numeru

aktualny numer powiększ okładkę Wybrane artykuły z PC Format 1/2022
Przejdź do innych artykułów
płyta powiększ płytę
Załóż konto
Co daje konto w serwisie pcformat.pl?

Po założeniu konta otrzymujesz możliwość oceniania materiałów, uczestnictwa w życiu forum oraz komentowania artykułów i aktualności przy użyciu indywidualnego identyfikatora.

Załóż konto