Aktualności„App store" dla algorytmów

„App store" dla algorytmów

Szef Twittera przedstawia pomysł swobodnego wyboru algorytmów rekomendacji.

„App store" dla algorytmów
Źródło zdjęć: © Maddy Mazur – Pixabay

Sklep z algorytmami

Dyrektor generalny Twittera, Jack Dorsey, podczas rozmowy z inwestorami zaprezentował wizję zdecentralizowanej sieci społecznościowej, w której każdy użytkownik samodzielnie decyduje o wyborze algorytmu polecającego treści.

Sam wybieraj

Dorsey stwierdził, że wyobraża sobie sieć społecznościową, której mechanizmy polecania treści pozostają poza kontrolą pojedynczej firmy decydującej o takiej, a nie innej strukturze algorytmu rekomendacji.

System polecjaący treści, który obecnie pozostaje pod kontrolą operatora serwisu (na przykład Twittera albo Facebooka) zastąpiłyby algorytmy rozpowszechniane za pośrednictwem platformy przypominającej internetowe sklepy z aplikacjami na smartfony; każdy użytkownik mógłby wybrać na nich odpowiadający mu mechanizm rekomendacji postów, filmów albo innych materiałów. Nie przeszkadzałoby to Twitterowi dostarczać własnego algorytmu, ale byłby on tylko jednym z wielu alternatywnych mechanizmów.

W tle Sekcja 230

Szef Twittera uważa ponadto, że zdecentralizowanie algorytmów rozwiązałoby niektóre problemy z tzw. Sekcją 230., zapisaną w amerykańskiej Ustawie o obyczajności w komunikacji (Communications Decency Act, CDA). Pod pewnymi warunkami zdejmuje ona z operatorów sieci społecznościowych odpowiedzialność za treści publikowane przez użytkowników serwisu.

Zapis ten jest jednak coraz częściej przedmiotem krytyki. Uniknięcie sankcji za zamieszczane treści jest obwarowane pewnym warunkiem: operator serwisu nie może zachowywać się jak wydawca – nie powinien dokonywać wstępnej oceny materiałów przesyłanych przez użytkowników, lecz tylko reagować na ewentualne zastrzeżenia zgłaszane przez inne osoby korzystające z portalu. Wiele osób zarzuca jednak szefom Twitttera, Facebooka, Instagrama i innych platform społecznościowych, że ich automatyczne mechanizmy rekomendacji pełnią właśnie rolę wydawców treści, a zatem operatorzy nie powinni być objęci ochroną zapewnianą przez Sekcję 230. CDA.

Wybrane dla Ciebie