AktualnościChiny zakazują reklam aut autonomicznych. Nowe ograniczenia skutkiem tragedii

Chiny zakazują reklam aut autonomicznych. Nowe ograniczenia skutkiem tragedii

Chińskie władze zakazują używania terminów "jazda autonomiczna" i "jazda inteligentna" w reklamach aut na terenie całego kraju. Jest to pokłosiem wypadku auta Xiaomi SU7.

Xiaomi SU7
Xiaomi SU7
Źródło zdjęć: © Xiaomi | Xiaomi

Po tragicznym wypadku z udziałem samochodu marki Xiaomi, chińskie władze wprowadzają surowsze przepisy dotyczące reklamowania systemów wspomagania kierowcy. Nowe regulacje mają na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach i ograniczenie wprowadzających w błąd sformułowań promujących zaawansowane technologie jazdy.

Reklamy aut bez powoływania się na autonomię jazdy

Ministerstwo Przemysłu i Technologii Informacyjnych Chin ogłosiło zakaz używania określeń takich jak "jazda inteligentna" czy "jazda autonomiczna" w materiałach promocyjnych samochodów. Decyzja została podjęta po śmiertelnym wypadku z udziałem elektrycznego modelu Xiaomi SU7, w którym zginęły trzy osoby. Auto miało włączony tryb wspomagania kierowcy, jednak prowadzący przejął kontrolę tuż przed uderzeniem w betonową barierę.

Tryb wspomagania jazdy był aktywny podczas zbliżania się do strefy robót drogowych, jednak kierowca przejął kontrolę tuż przed kolizją.

Fragment raportu Xiaomi z wypadku

Dodatkowe ograniczenia dla producentów aut

Władze poinformowały również, że producenci nie będą mogli aktualizować i ulepszać systemów wspomagania jazdy poprzez zdalne aktualizacje bez wcześniejszej zgody i przeprowadzenia rygorystycznych testów. Zmiany te ogłoszono podczas spotkania z udziałem przedstawicieli branży motoryzacyjnej.

Rosnąca konkurencja na chińskim rynku pojazdów elektrycznych sprawiła, że coraz więcej producentów – jak choćby BYD – promowało swoje auta jako oferujące "inteligentne prowadzenie". Nowe przepisy zmuszą ich do zmiany przekazu marketingowego, by dostosować się do nowych realiów.

Grzegorz Karaś, dziennikarz pcformat.pl

Wybrane dla Ciebie