SoftwareJak opublikować grę w sklepie mobilnym

    Jak opublikować grę w sklepie mobilnym

    Aby zamieścić swoją grę w jednym ze sklepów mobilnych, trzeba mieć ukończone 18 lat. To jednak nie koniec pokazujemy, jakie jeszcze wymagania należy spełnić, aby zamieszczać gry w sklepach Google Play i Apple App Store, i jak przeprowadzić publikację.

    Jak opublikować grę w sklepie mobilnym

    Gotową grę możesz umieścić w sklepie. Niestety publikowanie gier w sklepach nie jest bezpłatne i potrzebna jest licencja developera – czy to zakupiona u Google’a i na potrzeby Androida (tańsza), czy kupiona w Apple i na potrzeby iOS-a (droższa). Aby opublikować grę, trzeba być osobą pełnoletnią i dysponować odpowiednimi licencjami. Bardzo przydaje się również posiadanie firmy, ponieważ wtedy jesteś traktowany przez Google i Apple jako bardziej wiarygodny użytkownik. Jeśli nie chcesz opublikować gry w sklepach mobilnych, GameSalad pozwala na zamieszczenie gry we własnym serwisie – wówczas można w nią grać online, w oknie przeglądarki.

    Publikowanie w Google Play

    Jeśli nie masz konta Google, będziesz musiał je stworzyć. Wejdź na stronę https://accounts.google.com i załóż konto. Następnie musisz zarejestrować się jako twórca aplikacji Android (Android Developer).

    Krok 1

    Aby dodawać aplikacje lub gry do sklepu Google Play, musisz kupić odpowiednią licencję Google’a – Developer License. Jej cena to 25 dol. (ok. 92 zł). Licencję możesz kupić na stronie pcformat.pl/u/2992.

    Obraz

    Krok 2

    Po wykupieniu licencji przejdź na stronę Developer Console, gdzie możesz rozpocząć proces zamieszczania gry w sklepie. Kliknij przycisk z napisem +Add new application, aby dodać nową aplikację.

    Obraz

    Krok 3

    Kolejno wprowadź tytuł swojej gry w polu Title i wciśnij przycisk Prepare Store Listing, by przejść dalej. Możesz też wybrać domyślny język, np. English – większość developerów stosuje angielski, aby aplikacja była łatwo dostępna na całym świecie.

    Obraz

    Krok 4

    Wypełnij karty Product Details, czyli podaj wszystkie informacje związane z aplikacją. Wpisz tytuł, krótki opis, jak również pełny opis. Jeżeli wybrałeś język angielski, musisz przygotować opisy po angielsku.

    Krok 5

    Pora na wgranie plików graficznych. Musisz wgrać na serwery Google’a minimum dwa zrzuty ekranowe z gry, jak również wstawić ikony w postaci plików PNG. Pamiętaj, aby stosować się do wymagań sklepu i wstawić pliki w takich wymiarach, jakie zostały podane przez Google’a.

    Krok 6

    Wybierz kategorię, podając, czy jest to aplikacja, czy gra. Następnie będziesz musiał wybrać jeszcze podkategorię – w przypadku gry chodzi o jej rodzaj. Wypełnij też pozostałe pola, np. dopuszczalny wiek graczy. Jeżeli czegoś nie jesteś pewny, wejdź na stronę Google Polityka Prywatności ( pcformat.pl/u/2993).

    Obraz

    Krok 7

    Przejdź do sekcji Pricing and Distribution. Tutaj wskaż te platformy, na których ma być dostępna twoja gra. Opisy platform i urządzeń znajdują się pod nazwami platform. Jeśli gra będzie płatna, musisz podać cenę, a następnie wybrać przycisk Auto-convert prices now, aby Google mogło przekonwertować domyślną cenę na inne waluty.

    Obraz

    Krok 8

    Jeżeli w twojej grze znalazły się dodatkowo mikropłatności, oznacza to, że korzystasz z In App Purchases (zakupów realizowanych w grze). W takiej sytuacji przejdź do sekcji Service & APIs i skopiuj swój klucz licencyjny dla gry (otrzymasz go po zakupie licencji).

    Krok 9

    Przejdź na stronę GameSalad.com i zaloguj się na konto. Wejdź na Publishing Page, a tam w zakładce Services wybierz Google. Pamiętaj, że musisz mieć konto GameSalad Pro, aby zyskać dostęp do tych opcji. W oknie Google Play, które się wyświetli, wklej klucz licencyjny.

    Krok 10

    Podaj Android Package Name, stosując tylko małe litery, bez cyfr i znaków specjalnych. Kliknij Generate APK. Google wygeneruje twój unikalny klucz.

    Krok 11

    Przejdź do Developer Console, wybierz Choose APK. Kliknij przycisk Upload your first APK to Production, a następnie Content Rating Section.

    Krok 12

    Wypełnij formularz Google’a. Następnie kliknij Publish App, aby zamieścić aplikację w Google Play.

    Obsługiwane platformy w GameSalad

    Użytkownicy GameSalad Basic mogą publikować swoje w gry za darmo w serwisie GameSalad Arcade (http://arcade.gamesalad.com) w wersji HTML5. Gry będą wówczas dostępne z poziomu przeglądarki internetowej. Osoby, które wykupiły dostęp do konta GameSalad Pro, mają możliwość zamieszczania gier na platformie GameSalad Arcade, mogą wyeksportować ją do formatu HTML5 i przygotować na potrzeby platform iOS, iPhone, iPad, Android, Amazon Kindle Fire/HD, Mac OS i Tizen. W zależności od tego, jakie wymagania stawia właściciel platformy, może się okazać, że funkcje z GameSalad nie wystarczą, aby zamieścić grę w sklepie.

    Publikowanie w App Store

    Aby opublikować grę w App Store, trzeba mieć m.in. komputer Mac lub korzystać z odpowiedniego serwisu, który jest emulatorem Maca.

    Krok 1

    W głównym oknie GameSalad wybierz Apple publishing. W nowym oknie wybierz platformę (np. iPhone 5 Landscape) i kliknij Publish, co otworzy nowe okno z Portfolio na GameSalad.com.

    Obraz

    Krok 2

    Teraz wybierz New Game (nowa gra) lub Update Existing Game, jeśli wgrywasz do sklepu już istniejącą grę, którą wgrałeś wcześniej i teraz chcesz zamieścić jej aktualizację.

    Obraz

    Krok 3

    Wybierz platformę, która cię interesuje – w tym przypadku możesz wskazać iOS Universal, iPhone, iPad lub Mac (są to platformy Apple’a).

    Obraz

    Krok 4

    Kolejno wgraj ikony graficzne, stosując się do wymagań Apple’a w zakresie wymiarów i formatów plików.

    Krok 5

    Dodatkowo podaj główne dane, wypełniając pola Nickname (1) (pomoże rozpoznać daną grę), Bundle Identifier (2) (tutaj chodzi o ID twojej aplikacji), Display Name (3) (wyświetlana nazwa) i Version (4) (będzie to wersja 1, chyba że wgrywasz aktualizację do gry). Dodatkowo wskaż jeszcze odpowiednie Aspect Ratio, czyli obsługiwane proporcje ekranu.

    Obraz
    Obraz

    Krok 6

    Sprawdź, czy wszystkie potrzebne usługi są aktywne. Dla przykładu jeśli gra wyświetla reklamy, upewnij się, że zaznaczysz odpowiednie pole w sekcji Service Configuration.

    Krok 7

    Po tej konfiguracji możesz wygenerować swoją aplikację, klikając Generate App. Kiedy zostanie wygenerowana, kliknij Sign App – wyświetli się okienko, w którym musisz wskazać swój profil rezerwacyjny (Provisioning Profile):

    Obraz

    Krok 8

    Dodatkowo możliwe jest, że będziesz musiał kliknąć przycisk Allow to access Keychain, aby uzyskać odpowiedni klucz licencyjny. Po tym zabiegu wyświetli się okno z gratulacjami.

    Krok 9

    Teraz możesz kliknąć przycisk Publish, aby otworzyć narzędzie Application Loader. Będziesz mógł wysłać kod aplikacji do Apple’a.

    Obraz

    Wymagania App Store

    GameSalad ułatwia publikowanie gier w sklepie App Store (system iOS), niemniej nie jest w stanie przeskoczyć wymagań Apple’a. Chcąc zamieścić grę w sklepie App Store, trzeba korzystać z komputera Mac – nie można tego zrobić na komputerze z systemem Windows. Jeśli nie chcesz kupować Maca, możesz ewentualnie skorzystać z usługi chmurowej MacInCloud (www.macincloud.com), czyli zyskać dostęp do Maca w chmurze (cena to od 20 dol. miesięcznie). Dodatkowo wymagana jest licencja Apple Developera, którą sprzedaje Apple (https://developer.apple.com/programs). Cena licencji dla jednego użytkownika to 99 dol. (ok. 366 zł) na rok. Licencja pozwala na publikowanie aplikacji w App Store, jak również w serwisie Safari Extensions Gallery.

    Wybrane dla Ciebie