Mapy Google są zalewane fałszywymi biznesami. Korporacja walczy ze scammerami
Oszuści umieszczają w sieci informacje na temat realistycznie wyglądających przedsiębiorstw, po czym próbują naciągać kontaktujące się z nimi osoby.
Wedle ostatnich doniesień, gigant z Mountaiv View względnie niedawno przeprowadził zakrojoną na szeroką skalę akcję porządkową, w ramach której z Map Google zniknęło ok. 10 000 pinezek oznaczających nieistniejące biznesy. Scammerzy stali się prawdziwą zmorą usługi, a w samym tylko 2023 r. zniknęło z niej przeszło 12 milionów fałszywych przedsiębiorstw nastawionych na naciąganie użytkowników. Ile pozostało – tego akurat nie wiadomo.
Mapy Google kontra oszuści
Co istotne, wszystkie ze wspomnianych 10 tys. skasowanych biznesów powiązane były z jedną siatką scammerską, a Google postanowiło nie dawać oszustom taryfy ulgowej i złożyło przeciw nim pozew. W dokumencie napisano, że profile fikcyjnych firm były pompowane równie fikcyjnymi opiniami i ocenami, po czym sprzedawane za całkiem wysokie sumy. O procederze amerykańskie przedsiębiorstwo dowiedziało się pośrednio od ślusarza z Teksasu, który zgłosił, że ktoś podszywa się pod jego działalność na Mapach Google.
Jakie korzyści czerpią scammerzy z zalewania Map milionami wizytówek nieistniejących przedsiębiorstw? Cóż, oprócz wspomnianego nabijania opinii i sprzedaży takich stron, naciągacze nierzadko próbują naciągnąć osoby zainteresowane skorzystaniem z usług danej firmy do kontaktu z nią. Następnie osoba taka jest przekierowywana do call center, którego pracownicy będą przekonywać do uiszczenia części zapłaty z góry, w zamian obiecując wywiązanie się z transakcji w nieco późniejszym terminie (który zazwyczaj nigdy nie nastaje).
Jak przekazała Halimah DeLaine Prado, główny radca prawny Google, w rozmowie z serwisem CBS News:
Po otrzymaniu ostrzeżenia o faktycznym oszustwie podejmujemy ekstremalne wysiłki w celu zidentyfikowania podobnych fałszywych ofert. Oszuści stają się coraz bardziej wyrafinowani.
Google zapewniło, że nieustannie pracuje nad wychwytywaniem i eliminowaniem prób oszust za pośrednictwem swojej usługi. Wykorzystuje do tego bogaty repertuar zaawansowanych narzędzi, niemniej, jak można zauważyć na podstawie przytoczonej powyżej historii, oszuści i tak nierzadko są w stanie dopiąć swego. Podkreślono przy tym, że plaga spreparowanych firm i firemek to nie jedyne, co trapi Mapy. Równie istotny jest problem wynikający z kwitnącego handlu opiniami, który jest w stanie zniszczyć od podszewki system bazujący na zaufaniu i dzieleniu się swoimi doświadczeniami przez prawdziwych klientów przedsiębiorstw.
Profile biznesowe online są niezwykle cenne zarówno dla firm, jak i konsumentów. Małe i średnie firmy wykorzystują te wpisy do "przekazywania informacji pocztą pantoflową". Konsumenci korzystają z recenzji pod tymi ofertami, aby faktycznie podejmować decyzje w oparciu o to, z jakiej usługi skorzystać lub nie. Fałszywy profil i fałszywa recenzja podważają zaufanie do tego ekosystemu.
Korporacja zapowiedziała również, że w przypadku zwycięstwa w sądzie nad scammerami, przekaże całość odszkodowania organizacjom walczącym z internetowymi oszustami.