AktualnościSaab 340 AEW nad Polską. Kluczowy element obrony powietrznej podczas nocnej fali

Saab 340 AEW nad Polską. Kluczowy element obrony powietrznej podczas nocnej fali

W nocy i nad ranem 10 września na polskim niebie pojawiły się rosyjskie drony. W obliczu masowego naruszenia przestrzeni powietrznej do akcji wkroczył samolot wczesnego ostrzegania Saab 340 AEW. Ta podniebna platforma radarowa odegrała istotną rolę w monitorowaniu sytuacji.

FlightRadar24
FlightRadar24
Źródło zdjęć: © FlightRadar24 | FlightRadar24

W odpowiedzi na falę naruszeń lotniczych, w tym wejścia kilkunastu dronów nad Polskę, włączono samoloty bojowe, radarowe oraz naziemne systemy obronne. Użyto również samolotu Saab 340 AEW, który jest maszyną pełniącą funkcję latającego radaru.

Saab 340 AEW i wsparcie w neutralizacji dronów

Samolot Saab 340 AEW z radarowym systemem Erieye patrolował niebo nad Lubelszczyzną w trakcie nocnego ataku dronowego. Maszyna wystartowała, by zapewnić dodatkowy dozór i zwiększyć zdolność reagowania na zagrożenia zza wschodniej granicy.

To statek powietrzny wyposażony w radar Erieye, który charakteryzuje się zasięgiem detekcji sięgającym ok.. Polska posiada dwa takie samoloty, które trafiły do kraju w marcu i czerwcu 2024 roku, jako rozwiązanie przejściowe w oczekiwaniu na docelowe AWACS-y. O roli tej maszyny pisze Michał Piekarski dla portalu OKO.press:

Pojedynczy dron mógł wlecieć do Polski przypadkiem. Ale to nie był jeden dron, a kilkanaście – więc atak nie był przypadkowy. […] Najłatwiejszy do zauważenia na aplikacjach do śledzenia lotów był samolot wczesnego ostrzegania Saab 340 AEW lotnictwa morskiego, który patrolował niebo nad Lubelszczyzną.

Michał PiekarskiMichał Piekarski, autor komentarza w serwisie Oko.press

Znaczenie Saab 340 AEW dziś

Choć to rozwiązanie pomostowe, samolot Saab 340 AEW umożliwia Polsce częściową niezależność w wykrywaniu zagrożeń powietrznych. Jego obecność w powietrzu jest szczególnie cenna w trakcie incydentów takich jak nocny nalot dronów, kiedy tradycyjne radary mogą mieć luki w pokryciu. Nadal jednak liczba dwóch maszyn to minimum, a pełna warstwa dozoru powietrznego wymaga rozszerzenia floty AWACS-ów.

Saab 340 AEW
Saab 340 AEW© Wikimedia Commons | Gnolam

Grzegorz Karaś, dziennikarz pcformat.pl

Wybrane dla Ciebie