Sprzedaż Tesli spadła o 13% rok do roku. Bojkot marki nie ustaje
Elon Musk zdecydowanie nie ma powodów do zadowolenia, jako że sprzedaż Tesli znalazła się poniżej oczekiwań analityków – a te i tak nie były wysokie, biorąc pod uwagę popularność, jaką do tej pory cieszyła się marka.
Kłopoty trapiące Teslę jedynie się nasilają. Wedle opublikowanych przez przedsiębiorstwo statystyk, sprzedaż samochodów elektrycznych sygnowanych logiem firmy Elona Muska w pierwszym kwartale 2025 r. jest o 13% mniejsza, niż w analogicznym okresie ubiegłego roku.
Tesla w tarapatach
Jak podaje redakcja The Verge, do końca marca bieżącego roku Tesli udało się wyprodukować 362 615 aut, z czego przeważająca większość, bo 345 454 to Modele 3 i Modele Y. Pozostałe 17 161 zostało sklasyfikowanych jako "pozostałe pojazdy", a w ich skład wchodzą nie tylko Modele S oraz X, ale i sporych gabarytów Cybertrucki.
Co zaś do sprzedaży – od początku roku właściciela znalazło 336 681 samochodów i w tej kategorii ponownie prym wiodą przedstawiciele Modeli 3 i Modeli Y, których rozeszło się 323 800 sztuk. Z kolei z "pozostałych pojazdów" na drogi ruszyło 12 881 egzemplarzy. W porównaniu z pierwszym kwartałem 2024 r. wartości te są o niespełna 13% mniejsze, co, co prawda, nie napawa optymizmem, acz przedsiębiorstwo znalazło już wytłumaczenie dla takiego stanu rzeczy. Tesla uważa bowiem, że dość drastyczny wpływ na dostawy miały zmiany wprowadzone w procesie produkcji odświeżonego Modelu Y, który to, swoją drogą, dopiero niedawno zaczął być rozsyłany do pierwszych nabywców.
Analitycy szacowali, że przed nadejściem kwietnia Tesla powinna sprzedać ok. 377 592 aut, czyli o 9 218 mniej, niż rok wcześniej. Jak się jednak okazało, ta ostatnia liczba jest znacznie wyższa, bo różnica uplasowała się na poziomie 50 129. Nie można przy tym winy za taki obrót spraw zrzucić bezpośrednio na samego Elona Muska, jako że już rok 2024 wypadł gorzej na tle swojego poprzednika, a obecnie jesteśmy po prostu świadkami kontynuacji trendu.
Oczywiście nie sposób zaprzeczyć, że poczynania Muska mają wpływ na zainteresowanie samochodami Tesli, aczkolwiek nie jest to jedyny czynnik (chociaż zdecydowanie najchętniej wymieniany). Akcje firmy spadły od początku roku o 36,64%, niemniej obecnie można zauważyć tendencję wzrostową – co prawda niewielką, ale zawsze coś.
Z Teslą zdecydowanie po drodze nie jest Europejczykom, jako sprzedaż aut tej marki na Starym Kontynencie w styczniu i lutym była o 43% niższa niż w tych samych miesiącach poprzedniego roku. Również Chińczycy nie rzucają się już na wytwory przedsiębiorstwa Muska z takim zapałem, jak robili to jeszcze dość niedawno.
Jakub Dmuchowski, dziennikarz pcformat.pl