"Sztuczna inteligencja w końcu zje samą siebie". Współzałożyciel Rockstar Games krytykuje AI i ludzi wpychających ją do każdego obszaru życia
Dan Houser, współzałożyciel legendarnego już studia Rockstar Games, w trakcie wywiadu podzielił się swoimi poglądami co do sztucznej inteligencji. Starczy powiedzieć, że jeden z ojców serii Grand Theft Auto nie należy ani do grona miłośników tej technologii, ani osób, które starają się ją implementować wszędzie tam, gdzie istnieje taka możliwość.
Rockstar Games chyba nikomu nie trzeba przedstawiać. Twórcy takich serii jak Grand Theft Auto, Red Dead Redemption oraz Bully, pracują w pocie czoła nad nową osłoną GTA, która ma szansę zrewolucjonizować cały rynek gier wideo – podnosząc poprzeczkę nie tylko w kontekście jakości, ale także ceny (acz w jej przypadku wciąż trwają zażarte dyskusje). Mimo że premiera wspomnianego tytułu zostało niedawno przełożona, to jedynie podgrzało atmosferę, a Grand Theft Auto VI nie schodzi z ust wielu osób. Niedawno Dan Houser, jeden ze współzałożycieli Rockstar Games, który ze studiem pożegnał się w 2020 r., miał okazję zamienić kilka słów z redakcją brytyjskiego Virgin Radio. Mimo że rozmowa dotyczyła napisanej przez Housera powieści "A Better Paradise", nie obyło się bez pytań o GTA oraz... sztuczną inteligencję.
"Jesteśmy lepsi w byciu ludźmi niż wy"
Dan Houser, który odszedł z Rockstara, aby założyć własne przedsiębiorstwo, nazwane Absurd Ventures, nie należy do fanów AI, z czym też mężczyzna się nie kryje. Były scenarzysta GTA przekazał, iż nie wierzy w zapewnienia co do świetlanej przyszłości pod egidą sztucznej inteligencji. Houser zwrócił przy tym uwagę na fakt, że obecne modele AI szkolą się na treściach z Internetu, które to, paradoksalnie, w coraz większej mierze są twórczością nie ludzi, a sztucznej inteligencji. Prowadzi to do wystąpienia obiegu zamkniętego, który ma wpływ na drastyczny spadek jakości generowanych materiałów. Dan pokusił się nawet o porównanie tego zjawiska do choroby szalonych krów:
"Osobiście nie sądzę, aby tak się stało, ponieważ uważam, że sztuczna inteligencja ostatecznie sama się zniszczy, ponieważ z tego, co rozumiem – a jest to naprawdę powierzchowne – modele przeszukują internet w poszukiwaniu informacji, ale internet będzie coraz bardziej wypełniony informacjami tworzonymi przez modele. To trochę tak, jakbyśmy karmili krowy krowami i dostali chorobę szalonych krów.
Na tym jednak współzałożyciel legendarnego studia nie zakończył swojego wywodu. Sztuczna inteligencja to jedynie narzędzie, a zdaniem Housera na największą krytykę zasługują osoby, które forsują jej implementację w każdym obszarze życia i zastępowanie ludzi z krwi i kości przez prądożerne zlepki algorytmów.
Ludzkość jest kierowana przez pewną grupę osób, które być może nie są w pełni rozwiniętymi istotami ludzkimi. Niektóre z tych osób, próbujące definiować przyszłość ludzkości, kreatywność lub cokolwiek innego za pomocą sztucznej inteligencji, nie są najbardziej humanitarnymi ani kreatywnymi osobami. Mówią więc coś w rodzaju: "Jesteśmy lepsi od was w byciu ludźmi". To oczywiście nieprawda.
Z pełnym wywiadem przeprowadzonym przez Chrisa Evansa z Virgin Radio UK możemy zapoznać się poniżej:
Dan Houser: "The Games Were So Big, 'They're Like Novels!'" | GRAND THEFT AUTO & RED DEAD REDEMPTION
Wnioskując po wypowiedziach Dana Housera, możemy mieć pewność, że dwie jeszcze nieogłoszone, acz szykowane przez jego studio gry wideo, wyjdą spod ludzkich rąk.
Jakub Dmuchowski, redaktor pcformat.pl