Twórcy GTA VI nie chcą związków zawodowych? Z pracą pożegnało się kilkadziesiąt osób
Z doniesień medialnych wynika, że Rockstar Games, czyli studio odpowiedzialne za zbliżające się wielkimi krokami Grand Theft Auto VI, zwolniło od 30 do 40 osób. Powodem miało być ich zainteresowanie związkami zawodowymi oraz chęć uformowania jednego w obrębie firmy.
Związki zawodowe są solą w oku wielu amerykańskich przedsiębiorstw, a branża gier wideo nie stanowi wyjątku od tej reguły. Jak podaje Bloomberg, Rockstar Games zostało oskarżone przez Independent Workers’ Union of Great Britain (IWGB, pol. Niezależny Związek Zawodowy Pracowników Wielkiej Brytanii) o przeprowadzenie zwolnień wśród osób, które interesowały się tematyką związków zawodowych i były skłonne zapoczątkować taką inicjatywę w obrębie studia. Jak widać na załączonym przykładzie, Rockstar zdecydowanie nie jest zwolennikiem takich pomysłów.
Rockstar zwalnia, aby nie dopuścić do powstania związku zawodowego
Zgodnie z tym, o czym wspomniano we wstępie, z pracą w Rockstar Games pożegnało się między 30 a 40 osób, acz dokładna liczba nie została podana. Zwolnienia dotyczyły głównie biur w Kanadzie i Wielkiej Brytanii, z tego też powodu zainterweniować nimi postanowił się IWGB. Z przekazanych informacji wynika, że wszyscy odesłani do domów pracownicy byli częścią kanału na Discordzie służącego jako miejsce dyskusji członków związków zawodowych. Co więcej, ludzie ci albo już sami przynależeli do jednego ze związków, albo starali się takowy zorganizować wewnątrz zatrudniającego ich przedsiębiorstwa – a przynajmniej tak wynika z wypowiedzi rzecznika Independent Workers’ Union of Great Britain.
Doprowadziło to do otwartego konfliktu między wydawcą GTA VI, którym jest Take-Two Interactive, a IWGB. Związkowcy zarzucali, że zwolnienia były podyktowane chęcią uniemożliwienia zjednoczenia się pracowników, przedsiębiorstwo zaś utrzymuje, że umowy zostały wypowiedziane w wyniku "rażących naruszeń obowiązków służbowych". Do akcji wkroczył nawet Alex Marshall pełniący stanowisko szefa Independent Workers’ Union of Great Britain. W odniesieniu do poczynań twórców GTA VI wypowiedział poniższe słowa:
Rockstar właśnie dopuścił się jednego z najbardziej rażących i bezwzględnych aktów zwalczania związków zawodowych w historii branży gier. To rażące lekceważenie prawa i życia pracowników, którzy przynoszą firmie miliardowe zyski, jest obrazą dla fanów i całej branży.
To jednak nie wszystko, co miał do przekazania. Mężczyzna kontynuował:
Pomimo tego przemyślanego ataku na pracowników organizujących się w celu uzyskania wspólnego głosu i poprawy swoich trudnych warunków pracy, związek Rockstar Union pozostaje nieugięty. Będą nadal organizować się w celu uzyskania szacunku i lepszych warunków, jednocześnie poświęcając swoją krew, pot i kreatywność na tworzenie gier, które są kochane przez miliony. IWGB będzie dochodzić wszelkich możliwych roszczeń prawnych, aby zapewnić naszym członkom przywrócenie do pracy i uzyskanie tymczasowego zadośćuczynienia.
Z kolei reprezentujący Take-Two Alan Lewis zbył te zarzuty i podkreślił, że zwolnienia nie miały nic wspólnego ze związkami zawodowymi.
Staramy się tworzyć najlepsze na świecie produkty rozrywkowe, zapewniając naszym najlepszym zespołom kreatywnym pozytywne środowisko pracy i ciągłe możliwości rozwoju kariery. Nasza kultura opiera się na pracy zespołowej, doskonałości i życzliwości. Firma Rockstar Games zwolniła niewielką liczbę osób z powodu rażącego naruszenia zasad postępowania i z żadnego innego powodu. Jak zawsze w pełni popieramy ambicje i podejście firmy Rockstar.
Na ten moment nie sposób określić, która ze stron sporu ma rację.
Premiera Grand Theft Auto VI została zaplanowana na 26 maja 2026 r., aczkolwiek jeden z najważniejszych aspektów wyczekiwanej gry, czyli jej cena, wciąż pozostaje zagadką.