Wydawca miał pytać ChataGPT, jak uniknąć wypłacenia wynagrodzeń twórcom gry. Kuriozalna sytuacja z udziałem firmy Krafton
Twórcy Subnautici 2 znajdują się w trudniej sytuacji już od wielu miesięcy, jako że wydawca gry, Krafton, postanowił nie wypłacać im obiecanego bonusu. Oliwy do ognia dolał fakt, że zarząd korporacji o pomoc w przeprowadzeniu przekrętu postanowił poprosić sztuczną inteligencję w postaci ChataGPT.
Każdy, kto spędził chociaż nieco czasu na zagłębianiu się w meandry branży gier wideo, wie, jak nieprzyjemnym dla pracownika może być ona miejscem. Jednym z argumentów na potwierdzenie tej tezy są ostatnie perypetie odpowiedzialnej za produkcję Subnautici 2 ekipy z Unknown Worlds Entertainment. Znajduje się ona w otwartym konflikcie z wydawcą ich gry – południowokoreańskim Kraftonem, który to, swoją drogą, ogłosił ostatnio idącą w parze z "dobrowolnymi" zwolnieniami transformację w "przedsiębiorstwo stawiające AI na pierwszym miejscu". Ów Krafton postanowił opóźnić debiut Subnautici, w związku z czym deweloperzy nie mogliby liczyć na otrzymanie bonusu w pokaźnej kwocie 250 milionów dolarów. Co więcej, jednym z podmiotów, z którym Koreańczycy konsultowali tę wątpliwą moralnie decyzję, był... ChatGPT.
Wydawca pytał ChataGPT, jak uniknąć wypłacenia wynagrodzeń twórcom Subanutici 2
Trójka byłych już głównodowodzących w pracach nad Subnauticą 2 postanowiła pozwać Krafton, a w toku sądowej batalii na światło dzienne wychodzą naprawdę ciekawe odkrycia. Dla przykładu, CEO wydawnictwa oraz jego szef operacji globalnych – odpowiednio Kim Chang-han i Richard Yoon, spiskowali nad przejęciem odpowiedzialnego za grę studia. Firmie do tego stopnia zależało na tym, aby nie wypłacać deweloperowi należnego mu wynagrodzenia, że poświęciła multum czasu i środków na wymiganie się od odpowiedzialności.
Z dokumentów przedprocesowych, do których wgląd uzyskała redakcja Kotaku, wynika, iż Krafton widział jedynie dwa rozwiązania: zawarcie porozumienia z Unknown Worlds Entertainment, które absolutnie nie leżałoby w interesie studia, lub też siłowe przejęcie zespołu deweloperskiego. O pomoc w rozwiązaniu tej kwestii i wybraniu najlepszej opcji poproszony został... ChatGPT. Cóż, wygląda na to, że Krafton nie żartował, wspominając o tym, że ma stać się przedsiębiorstwem bazującym na AI. Mało kto jednak sądził, iż ze sztuczną inteligencją będą konsultowane tak istotne kwestie.
Koreańczycy obawiali się, że dodatek za wyniki i tak będą zmuszeni prędzej czy później wypłacić, niezależnie od przyczyny, jaką wymyślą celem odwleczenia tego wydarzenia w czasie. Jako że ludzie nie mieli żadnego pomysłu na rozwiązanie tej zagwozdki, po pomoc zwrócono się do czatbota ze stajni OpenAI. Jak napisano w zgłoszeniu:
Maria Park powiedziała Kimowi, że "wydaje się bardzo prawdopodobne, że wynagrodzenie uzależnione od wyników zostanie wypłacone, jeśli cel sprzedażowy zostanie osiągnięty, niezależnie od zwolnienia z ważnej przyczyny". Kim zwrócił się do sztucznej inteligencji, aby pomogła mu w znalezieniu sposobów na uniknięcie wypłaty wynagrodzenia uzależnionego od wyników. ChatGPT również doradził, że "trudno będzie anulować wynagrodzenie uzależnione od wyników".
Zapytany o swoje konwersacje z ChatemGPT, Krafton odmówił ich udostępnienia. Po dalszych naciskach korporacja stwierdziła, iż zapisy rozmów z czatbotem już nie istnieją. Dalsze losy sporu między byłym szefostwem Unknown Worlds Entertainment a południowokoreańskim wydawcą rozstrzygną się w najbliższej przyszłości. W wyniku konfliktu data premiery Subnautici 2 została przełożona na przyszły rok.
Jakub Dmuchowski, redaktor pcformat.pl