Lustrzanka lub hybryda
Najważniejszym argumentem przemawiającym za kupieniem innego aparatu niż kompakt jest wysoka jakość zdjęć wykonywanych w trudnych warunkach oświetleniowych. Inną zaletą jest możliwość zmiany obiektywów i operowania głębią ostrości. W aparacie kompaktowym praktycznie niemożliwe jest rozmycie tła za portretowaną osobą. W lustrzance czy aparacie hybrydowym nie jest to żadnym problemem.
Lustrzanka czy hybryda
Brak lustra (aparaty hybrydowe)oznacza brak matówki i celownika optycznego. Kadrowanie odbywa się albo na ekranie, albo za pomocą celownika elektronicznego. Kadrując na LCD, gdy aparat trzymamy w wyciągniętych rękach, aparat jest mniej stabilny więc łatwiej poruszyć zdjęcie. Można oczywiście użyć celownika elektronicznego, te jednak są wciąż mało szczegółowe.
Brak lustra wyklucza też instalację bazującego na detekcji fazy szybkiego układu autofokusu, który jest najważniejszą zaletą lustrzanek. Rezygnacja z komory lustra i pryzmatu pozwoliła na radykalne odchudzenie aparatu, bez utraty jakości. Mniejsze i lżejsze są też obiektywy, nawet te długoogniskowe.
Wybór systemu
Zaletą rozwiązań modułowych jest fakt, że po zmianie korpusu aparatu na nowszy wszystkie obiektywy, lampy błyskowe, karty, przewody filtry itp. będą do niego pasowały. W przypadku lustrzanek najbezpieczniejszym wyborem jest postawienie na popularny system z dużymi tradycjami: Canon, Nikon, Sony (dawniej Minolta). Gwarantuje to po pierwsze pełny wybór obiektywów i akcesoriów amatorskich, jak również profesjonalnych. Poza tym nie ma ryzyka, że system zniknie z rynku, co zdewaluowałoby wartość sprzętu. Zaletą tych systemów jest duży rynek wtórny, co pozwala zakupić tanio używany sprzęt.
Aparaty hybrydowe są nowością, więc trudno mówić o systemie z dużymi tradycjami. Obecnie najlepszym wyborem jest wspierany przez Olympusa i Panasonica otwarty system Micro 4/3, do którego jest najwięcej obiektywów i akcesoriów. Ciekawostką są także aparaty hybrydowe Sony A33, A55, które są zgodne z systemem Sony/Minolta, a więc mogą korzystać z bogatego zestawu akcesoriów lustrzankowych.
Stabilizacja
Canon, Nikon i Panasonic stosują stabilizację optyczną w obiektywie. W wypadku zakupu dodatkowych obiektywów będziesz miał wybór między droższymi stabilizowanymi a tańszymi bez stabilizacji.
Pozostali producenci (m.in. Sony, Olympus, Pentax) używają mechanizmu stabilizacji matrycy, która działa z każdym obiektywem. Niestety skuteczność tego mechanizmu spada w miarę wydłużania się ogniskowej obiektywu, ale za to nie musisz płacić za stabilizator w każdym obiektywie osobno.
Matryca
W amatorskich aparatach stosuje się dwa typy matryc: APS-C oraz 4/3. Pierwsza jest większa (ok. 350 mm2, mnożnik 1,5–1,6x), więc pozwala na osiąganie wyższych rozdzielczości i na lepszą kontrolę szumu. W codziennych zastosowaniach różnica między tą matrycą a 4/3 (225 mm2, mnożnik x2) nie jest duża.
Lustrzanka z wyższej półki
Samsung EX1
Matryca: 18 MP (APS-C)
Zoom: w zależności od obiektywu
LCD: 3” 920 tys. px
Filmy: 1080p
Cena: 5800 zł (z obiektywem)
Najbardziej zaawansowana lustrzanka Canona z matrycą APS-C wyróżnia się bardzo szybkim trybem seryjnym 8 kl./s. Ma także mocną metalową obudowę
i komplet uszczelnień. Dzięki temu nie zawiedzie w trudnych warunkach pogodowych. Zaletą aparatu jest także szybki i dokładny system nastawiania ostrości, korzystający z 19 pól krzyżowych.
PLUSY:
- Dobra jakość na wysokim ISO
- Bardzo szybka praca
- Odporny i uszczelniony korpus
- Tryb filmowy full HD
MINUSY:
- Bardzo wysoka cena
- Duża waga