Definiowanie zasad
Ważnym elementem tworzenia oferty jest określenie zasad, które obowiązują gości, np. czy i gdzie dozwolone jest palenie tytoniu, czy można przyjechać z dziećmi, zwierzęciem, czy dozwolone jest robienie imprez. Warto poinformować, gdzie można zaparkować samochód, jak wygląda dostęp do komunikacji publicznej, czy w pobliżu jest restauracja. Ważne jest określenie czasu trwania doby hotelowej, a także informacja o sposobie odbioru i zwrotu kluczy.
W opisach gospodarze określają także poziom elastyczności, np. możliwość wydłużenia doby hotelowej czy termin anulowania rezerwacji przy pełnym zwrocie kosztów. W przypadku serwisu Booking.com opis apartamentu jest uzupełniany o informacje generowane automatyczne, np. o odległości do atrakcji turystycznych. W Airbnb dodatkiem jest prezentacja samego gospodarza ze zdjęciem.
Rezerwacje i płatności
Zaletą wynajmowania mieszkań turystom za pośrednictwem platform Booking.com oraz Airbnb jest dostęp do narzędzi, które pomagają w zarządzaniu wynajmem. Najważniejszy obok samego mechanizmu rezerwacji internetowej jest system transakcyjny. Serwis pośredniczy w płatności, co zwiększa bezpieczeństwo usługi dla obydwu stron. Goście płacą w czasie rezerwacji, a środki są transferowane na konto gospodarza po rozpoczęciu świadczenia usługi. Płatności gotówką są dopuszczane wyłącznie na platformie Booking.com.
Kolejnym udogodnieniem dla gospodarzy jest wbudowana w usługę poczta elektroniczna, za pomocą której można komunikować się z gośćmi, a także odpowiadać na zapytania o szczegóły oferty. System rezerwacji, transakcyjny oraz poczta są dostępne także za pośrednictwem aplikacji mobilnej. Zarówno gospodarze, jak i goście mają także dostęp do wsparcia dla użytkowników serwisu, które pomaga rozwiązać nietypowe problemy.
Problemy i wyzwania
Wynajem krótkoterminowy wiąże się przede wszystkim z koniecznością sprzątania i wymiany pościeli po każdej wizycie. Aby działalność była opłacalna w przypadku jednego czy dwóch mieszkań, trzeba to robić we własnym zakresie. Pewnym kłopotem jest pranie pościeli z kilku łóżek, co trzeba robić czasami kilka razy w tygodniu.
Wynajmując mieszkanie, trzeba liczyć się także z koniecznością przeprowadzania drobnych napraw. Niezbędna jest także dyspozycyjność. Ze względu na dobę hotelową obsługa apartamentu odbywa się w środku dnia. Pojawiają się także niespodziewane sytuacje, jak np. rezerwacje na ostatnią chwilę, co zmusza do znalezienia czasu na przekazanie klucza.