Booking.com czy Airbnb?
Booking.com to „poważniejsza” strona, która służyła głównie do rezerwowania miejsc w hotelach – możliwość oferowania apartamentów prywatnych została dodana później. Klienci szukający mieszkań na Bookingu to przeważnie osoby dorosłe, często podróżujące w celach służbowych czy na zakupy.
W przypadku Airbnb można częściej pozyskać gości spośród osób podróżujących w celach czysto turystycznych. Serwis ten ma także mniej formalny charakter – prezentuje się nie tylko nieruchomość, ale także osobę gospodarza. Jako że adresowany jest do młodszego użytkownika, oprócz pozwala na oferowanie nie tylko apartamentów, ale i pokoi prywatnych, a nawet pojedynczych łóżek w pokojach wieloosobowych.
Zdobywanie rekomendacji
Największym wyzwaniem, szczególnie w pierwszym okresie działalności na Booking.com czy Airbnb, jest zdobycie dobrych ocen od klientów. Ocena w skali 1–10 jest wypadkową ocen szczegółowych w takich kategoriach jak Czystość, Komfort, Lokalizacja, Udogodnienia. Osobno oceniany jest też gospodarz oraz jakość dostępu do Wi-Fi. Posiadanie oceny w przedziale 9–10 popartej kilkudziesięcioma tekstowymi komentarzami znacząco ułatwia pozyskanie nowych gości.
Prowizje za pośrednictwo
Airbnb pobiera prowizję od gościa (6–12 proc.), gospodarz płaci 3–5 proc. od sumy transakcji i dodatkowo 3 proc. za wypłacanie środków z konta.
W przypadku Booking.com prowizję 15 proc. płaci gospodarz. Serwis oferuje dodatkowe usługi gospodarzom, m.in. lepszą pozycję na liście wyników wyszukiwania czy program lojalnościowy. Korzystanie
z udogodnień zwiększa prowizję nawet do 30 proc.
Formalności i podatki
Wynajem apartamentów i pokoi jest działalnością gospodarczą. Uruchamiając przedsięwzięcie, należy zarejestrować w urzędzie gminy/miasta działalność gospodarczą. Należy zadeklarować rodzaj działalności (PKD 55.20.Z – Obiekty noclegowe turystyczne i miejsca krótkotrwałego zakwaterowania). Zyski można rozliczyć w PIT na zasadach ogólnych, z podatkiem progresywnym albo za pomocą podatku liniowego. Koszty obsługi apartamentu i prowizje serwisów można odpisać od przychodu.