Droga do e-sklepu
|
2. Śledź działania konkurencji, rozpoznaj rynek, sprawdź ceny. 3. Jeżeli masz już jakiś towar, załóż konto na platformie aukcyjnej. To dobra promocja marki. 4. Załóż lub zaktualizuj działalność gospodarczą. 5. Zorganizuj dostawców, podpisz umowy z firmami kurierskimi. 6. Stwórz sklep, kup oprogramowanie, grafikę i hosting. 7. Zakup towar przeznaczony do magazynu. 8. Zapełnij bazę danych ofertą, ustal formy płatności, ceny przesyłek. 9. Uruchom swój internetowy sklep. 10. Zajmij się promowaniem i reklamą sklepu w internecie, wprowadź sklep do porównywarek cenowych. |
Olbrzymia konkurencja, klienci przyzwyczajeni do solidnej obsługi, bogaty wybór towaru, szybka wysyłka oraz wygodne płatności to duże wyzwanie. Dlatego na sukces mogą liczyć tylko te osoby, które mają solidny plan i będą potrafiły stworzyć sprawnie działający mechanizm.
Należy wziąć sobie do serca także porady już działających na rynku przedsiębiorców, którzy zgodnie twierdzą, że prowadzenie sklepu na tak zwaną próbę, z przekonaniem, że „może mnie się uda”, nie ma sensu. Na tego typu działalność trzeba poświęcić dużo czasu. Musisz być dyspozycyjny, odbierać telefony, składać zamówienia i realizować wysyłki. Dwie, trzy godziny dziennie na to nie wystarczą.
Przydatne adresy
Cel: wpis do ewidencji działalności gospodarczej
Wniosek składasz w miejscu zamieszkania (zameldowania), a nie w miejscu prowadzenia działalności. Musisz zgłosić zakres działalności, czyli tzw. PKD (www.pkd-24.pl). Wpis kosztuje 100 zł, a jego każdorazowa modyfikacja 50 zł. Przemyśl zakres swoich usług. Przy wniosku musisz także podać nazwę firmy (jeżeli rejestrujesz się jako osoba indywidualna, nazwa firmy musi zawierać imię i nazwisko).
Cel: wniosek o wpis do Krajowego Rejestru Urzędowego Podmiotów Gospodarki Narodowej
Otrzymujesz swój REGON. Zaświadczenie otrzymasz w ciągu 14 dni (zazwyczaj wcześniej). Złożenie wniosku i otrzymanie REGON-u jest bezpłatne. O wniosek musisz wystąpić w terminie 14 dni od daty otrzymania zaświadczenia o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej. Adresy urzędów znajdziesz na stronie www.stat.gov.pl.
Cel: założenie rachunku firmowego i zamówienie pieczątki firmy
Mimo że nie ma obowiązku posiadania pieczątki ani rachunku bankowego firmy, są one wymagane w ZUS-ie i urzędzie skarbowym. Numer konta firmowego jest bardzo ważny dla właścicieli sklepów, bo tam klienci będą wpłacać za zakupy.
Cel: wystąpienie o Numer Identyfikacji Podatkowej – NIP
Jest to obowiązek ewidencyjny, któremu podlega każdy podmiot prawa. Musisz się po taki numer zgłosić. Potrzebujesz wypisu z ewidencji działalności gospodarczej (osoby fizyczne), wypisu z Krajowego Rejestru Sądowego, umowy spółki (osoby prawne) oraz pieczątki firmowej i dokumentu poświadczającego tytuł prawny do lokalu, w którym jest siedziba.
Cel: opłacanie składek
Prowadząc działalność gospodarczą, jesteś zobowiązany do płacenia składek na ubezpieczenie społeczne (zarówno za siebie, jak i za swoich ewentualnych pracowników). Masz 7 dni na zgłoszenie tego do ZUS-u.