2. Tworzymy sklep internetowy
Zanim podejmiesz jakiekolwiek działania, musisz ustalić, co będziesz sprzedawać. To chyba najważniejsza decyzja, która prawdopodobnie będzie rzutowała na sukces twojej działalności. Pod uwagę musisz wziąć przede wszystkim dostępność towaru (to, co kupisz za swoją gotówkę, oraz to, co będziesz w stanie otrzymać od dostawcy w ciągu jednego dnia) i ceny, w jakich możesz zdobywać towar.
Przed rozpoczęciem działalności, a nawet przed wyborem asortymentu, musisz koniecznie prześledzić rynek. Sprawdź, jaką masz konkurencję, jakie są średnie ceny i z jakiej liczby sklepów musisz się wybić. Korzystnie jest mieć taki towar, który można sprzedawać przez długi okres (nie wychodzi z mody czy nie jest obwarowany terminami przydatności). Dobrym przykładem są buciki dziecięce – produkty, które zostały z jesieni 2010, sprzedasz z powodzeniem wiosną 2011 roku.
Nazwa sklepu i domena
Bardzo istotną sprawą jest nazwa sklepu oraz rejestracja domeny. Najlepiej, jeśli i nazwa sklepu, i domena są takie same. Jeżeli na przykład sklep z ubraniami dla dzieci nazywa się „Małe ubranko”, dobrze by było, żeby domena miała konstrukcję Maleubranko.pl.
Koszt domeny to kilka do kilkudziesięciu złotych rocznie. Wolne domeny można sprawdzać na stronach WWW firm hostingowych. Podczas wyboru firmy hostingowej zwróć uwagę na: limit transferu, pojemność, bazy danych, czytelność panelu administracyjnego.
Tworzenie sklepu
Skąd wziąć oprogramowanie i szatę graficzną do sklepu? Możemy skorzystać z jednej z płatnych lub darmowych platform lub zlecić to zadanie własnemu programiście. Można także skorzystać z oprogramowania typu open source i dopasować je do własnych potrzeb. Tutaj rozpiętość kosztów może być bardzo duża, wszystko zależy od wybranej opcji lub ceny programisty. Na końcu tego rozdziału podajemy adresy kilku firm oferujących gotowe rozwiązania.
Jeżeli chodzi o szatę graficzną twojej witryny, powinieneś się zdecydować na zatrudnienie grafika i wykonanie ciekawego, niepowtarzalnego wyglądu oraz logo twojego sklepu internetowego.
Prezentacja produktów
To, czy klient zdecyduje się na zakup, zależy w dużym stopniu od sposobu prezentacji towaru. Byle jakie zdjęcie powielone z innej witryny i lakoniczny opis producenta to przysłowiowe pójście na łatwiznę. Pamiętaj, że kupuje się przede wszystkim oczami, dlatego zdjęcie produktu powinno być wyraźne i dobrze wykonane. Niektóre typy towaru wymagają zrobienia kilku zdjęć (najlepiej u fotografa, chyba że sam masz dobry aparat i potrafisz fotografować). Oczywiście nie mówimy tutaj o butelce jakiegoś napoju czy kawie, ale o butach, odzieży czy elementach wyposażenia domu. Daj kupującemu możliwość dokładnego obejrzenia towaru, tak jak w tradycyjnym sklepie.
Następnie popracuj nad opisem, niech się wyróżnia, będzie dokładny i dyskretnie zachęca do zakupu towaru. Oczywiście nie musisz od razu tworzyć wszystkich idealnych opisów, z biegiem czasu możesz je poprawiać.