Jak dobrać towar?
|
Zaopatrzenie sklepu w towar to twój pierwszy poważny wydatek. Musisz to dobrze przemyśleć, ponieważ zanim sam się przekonasz, co sprzedaje się najlepiej, pierwszą partię produktów musisz zakupić za gotówkę lub wziąć na termin (jeżeli masz dobre źródło). Czym zatem można się kierować przy wyborze asortymentu:
- Najlepiej sprzedające się pozycje u konkurencji (możesz to sprawdzić w sklepach, w porównywarkach, w serwisach z opiniami).
- Dobór produktów, które sam byś kupił lub zrobiliby to twoi znajomi (możesz pokazać im ofertę i wybrać towar wskazany przez największą liczbę osób).
|
4. Zaopatrzenie sklepu w towar
Prawie każdego początkującego e-handlowca nurtuje zagadnienie własnego magazynu oraz jego zaopatrzenie. Błędem jest myślenie, że sklep internetowy da się prowadzić bez posiadania własnego asortymentu, który jest dostępny od ręki. Wielu początkujących przedsiębiorców chciałoby zbierać zamówienia, a dopiero potem kupować i wysyłać towar do klienta. Tak w większości przypadków się nie da, pomijając fakt, że to raczej pośrednictwo (gdzie każdy zarabia kilka procent), a nie handel bezpośredni. Dlaczego? Pomijając sklep z meblami, gdzie na produkt i tak czeka się kilka dni (nawet w zwykłym sklepie), inne branże rządzą się swoimi prawami.
Szybka wysyłka towaru to zadowolenie klienta, które przekłada się na sukces sklepu. Klienci pójdą do sklepu, który wysyła towar w ci
Zaopatrzenie magazynu
Już na samym początku musisz dysponować fizycznie około 30–40 proc. wystawionego w sklepie towaru. Później, gdy sprzedaż ruszy, będziesz się mniej więcej orientował, co wybierają klienci.
Dobrym pomysłem jest dublowanie zamówienia. Skoro raz sprzedałeś towar, to przy kolejnym zamówieniu dokup już dwie takie pozycje. Przecież jest zainteresowanie, dwie osoby, to już raczej nie przypadek, a ty, zamawiając od razu trzeci egzemplarz, dodajesz go automatycznie do swojego stanu. Przy kolejnej sprzedaży możesz błyskawicznie zrealizować zamówienie. Zostanie to docenione, ponieważ dostępność towaru w ciągu 24 godzin jest często kryterium wyboru sklepu podczas składania zamówienia.
Weźmy pod uwagę, że skoro chcemy działać tylko na podstawie zasady: kupujemy towar, gdy pojawia się klient, raczej nie mamy szans na przetrwanie. Wyjątkiem są sklepy z wybranym asortymentem (do nich z pewnością można zaliczyć meble czy rękodzieło).
Gdy produktu nie ma w magazynie
Ustaliliśmy już, że im więcej oferowanego asortymentu w magazynie, tym lepiej. Jednak na co zwrócić uwagę przy obracaniu towarem wirtualnym, który jest w naszej ofercie, ale przed wysłaniem do klienta musimy go zamówić?
Musisz ustalić ze swoim partnerem hurtowym (dostawcą), jak szybko jest w stanie wysłać towar, czy musisz dokonać przedpłaty, w jaki sposób możesz udokumentować wpłatę (np. elektroniczne potwierdzenie przelewu), ile wynosi minimum logistyczne (od tej kwoty hurtownia realizuje zamówienia), o której godzinie wysyła paczki i o której musisz najpóźniej złożyć zamówienie, żeby paczka wyszła do ciebie w danym dniu. Pamiętaj, że warto mieć kilka alternatywnych źródeł dostawy.