Walka o standard wideo
Pełna specyfikacja HTML5 ma być opublikowana dopiero w 2014 roku. Trwa spór o kodek wideo, który wejdzie do standardu i będzie musiała go mieć każda przeglądarka zgodna z HTML5. Apple i Microsoft promują komercyjny kodek H.264, Google i społeczność opensource optują za OGG lub VP8. W efekcie Mozilla odtwarza wideo osadzone za pomocą HTML5 jedynie, gdy jest zakodowane w otwartym standardzie, a Internet Explorer i Safari, kiedy kodekiem jest H.264. Google Chrome
wspiera… obydwa rozwiązania ze względu na gigantyczną bazę wideo z YouTube, która jest zakodowana właśnie za pomocą H.264. W tym standardzie jest zresztą ok. 90 proc. wideo dostępnego w internecie.
Poza tym wydajność dekodowania wideo w przypadku HTML5 jest znacznie słabsza niż we Flashu.
3D nie dla HTML5
Niespójność między przeglądarkami dotyczy także innych technologii związanych ze standardem HTML5. Jednym z przykładów jest biblioteka WebGL, która w połączeniu ze znacznikiem <canvas> umożliwia uruchamianie w przeglądarce gier 3D korzystających z karty graficznej komputera. Google i Mozilla wspierają tę technologię Apple z zastrzeżeniami, natomiast Microsoft nie chce jej w Internet Explorerze ze względu na rzekome zagrożenie dla bezpieczeństwa.
Zresztą HTML5 wypada słabo nawet w prostszych aplikacjach rozrywkowych 2D. Jedną z najlepiej wyglądających gier HTML5 jest Vortal Combat (www.flex-com.fr/shmup/). Niestety jej mechanika, podobnie jak innych gier w tej technologii, przypomina czasy 8-bitowych komputerów. Więcej gier HTML5 znajdziesz na stronie http://html5games.com.
Również w przypadku zwykłych aplikacji internetowych nie jest najlepiej. Jeszcze długo deweloperzy będą preferowali narzędzia programistyczne zapewniane przez producentów poszczególnych systemów operacyjnych, a nie wieloplatformowego HTML5.
Adobe wspiera HTML5
Choć Adobe robi wszystko, by utrzymać strategiczną pozycję Flasha w internecie, nie ignoruje rodzącego się standardu HTML5. Firma pokazała działające narzędzie, które automatycznie konwertuje animacje Flash na HTML5. Pozwala to projektantom korzystającym z narzędzi Adobe tworzyć produkty działające np. na iOS-ie, gdzie nie ma wtyczki Flash. Firma jednocześnie rozwija program Adobe Edge do tworzenia animacji i programów w HTML5, JavaScript i CSS3. Narzędzie można pobrać za darmo do testów ze strony http://pcformat.pl/u/203.
HTML5 – cechy i możliwe zastosowania
- NOWOCZESNE STRONY WWW
HTML5 to najnowsza wersja języka do tworzenia struktury strony WWW, istniejącego od początku lat 90. Przystosowuje go do potrzeb nowoczesnych serwisów internetowych, przede wszystkim dzięki nowym znacznikom i interfejsom programistycznym (API).
- DYNAMICZNE APLIKACJE, ANIMACJE, GRY
HTML5 pozwala deweloperom tworzyć rozbudowane i dynamiczne aplikacje internetowe, dostarczające multimedialną treść bez odwoływania się do zamkniętych rozwiązań, takich jak Flash. Jest to możliwe dzięki integracji nowych elementów składni HTML, takich jak tag <canvas>, z JavaScriptem i CSS3. Połączenie tych trzech elementów pozwala na tworzenie animacji, a nawet gier.
- UNIWERSALNE ROZWIĄZANIA MOBILNE
Aplikacje HTML5 będą działały na każdym smartfonie czy tablecie, które mają przeglądarkę WWW. Dzięki temu deweloperzy będą mogli tworzyć wieloplatformowe usługi, dostarczane z serwerów internetowych. Zastosowaniom mobilnym sprzyja także to, że każdy producent przeglądarki będzie tworzył interpretator HTML5 dopasowany do własnego sprzętu, co pozwala na optymalizację kodu w celu mniejszego zużycia mocy obliczeniowej, a w konsekwencji akumulatorów.
Więcej: http://pcformat.pl/u/204
Nowości Flasha 11
- Wersja 64-bitowa
- Możliwość tworzenia gier 3D z akceleracją GPU
- Narzędzia do tworzenia gier 2D korzystających z akceleracji GPU
- Wbudowany kodek H.264 do bezpośredniej obsługi kamer internetowych
- Usprawnione, wielopotokowe odtwarzanie wideo (11.2)
- Automatyczna aktualizacja w tle (11.2)