Co się zmieniło
|
Ostatni test kamer wideo ukazał się w PC Formacie 11/2008. Zwycięzcą była wtedy kamera Canon FS10,
która wygrała
także
w obecnym zestawieniu. Urządzenie wykorzystuje karty pamięci, zgodnie z zarysowującą się obecnie tendencją do wykorzystywania w kamerach właśnie takich nośników. Popularniejsze stają się też miniaturowe dyski twarde. Choć obok nich są gniazda kart pamięci. Coraz częściej producenci oferują tanie kamery zapisujące filmy w rozdzielczościach HD albo w trybach panoramicznych.
|
Podsumowanie testu
Przetestowaliśmy osiem nowych kamer wideo przeznaczonych dla użytkowników domowych. Cztery rejestrują obraz w trybie PAL, dwie w podwyższonej rozdzielczości, natomiast dwie pozostałe rejestrują filmy w rozdzielczościach HD.
Jakość nagrań
Najlepiej oceniliśmy jakość filmów otrzymywanych z kamery Canon FS10. Taki wynik dała zarówno ocena subiektywna, jak i testy z wykorzystaniem plansz testowych. Kamera dobrze sobie radzi w różnych warunkach oświetleniowych. Pod względem jakości obrazu tylko nieco słabiej wypadło urządzenie JVC GZ-MG630, które otrzymało niższe noty za film nagrywany przy dużym zbliżeniu.
Słabo wypadły kamery nagrywające filmy HD. Praktica DVC 5.4 FHD zajęła dopiero piątą pozycję. Otrzymywane z niej materiały mają mdłą kolorystykę i przeciętną ostrość. Druga kamera HD, Toshiba Camileo H20, świetnie sobie radzi z nagrywaniem przy oświetleniu dziennym, ale w słabych warunkach oświetleniowych nie nadaje się do użycia. Te dwa modele, ze względu na znikomy zoom optyczny (5x), także nie mogły rywalizować z klasycznymi kamerami, w których 30-krotny zoom jest standardem.
Na czym polega stabilizacja obrazu w kamerach
|
Stabilizacja obrazu w kamerach jest realizowana nieco inaczej niż w aparatach fotograficznych. Kamery są wyposażane w matryce o większej rozdzielczości od tej potrzebnej do rejestrowania filmów. I choć obraz pada na całą matrycę, rejestrowany jest tylko jego centralny wycinek. Gdy przy poruszeniu kamerą obraz zaczyna „pływać” po całym obszarze matrycy, nie jest rejestrowana jego centralna część, lecz ta, która odpowiada poprzednim klatkom filmu.
|
Wyposażenie
Większość testowanych kamer zapisuje dane na kartach pamięci. Wyjątkiem jest Panasonic NV-GS90 wykorzystujący kasety MiniDV. Najpopularniejszym formatem dla większości urządzeń są karty SDHC o pojemności nawet do 32 GB. Urządzenia marki Sony akceptują jednak tylko karty typu Memory Stick Pro Duo, a kamera JVC – karty Micro SD. W tym ostatnim przypadku rodzaj obsługiwanej pamięci nie robi większej różnicy, ponieważ podstawowym nośnikiem jest wbudowany dysk twardy o pojemności 60 GB. Taki sam dysk ma kamera Sony DCR-SR37E.
Ze względu na zastosowane matryce anamorficzne na uwagę zasługują obie kamery Sony. Choć mają typową rozdzielczość PAL (720x576), to ze względu na prostokątny kształt pikseli matrycy dają obraz o rozdzielczości 1024x576 pikseli, a więc panoramiczny. Podobnie sytuacja wygląda w kamerach HD (Praktica i Toshiba), które mimo matryc 1440x1080 nagrywają filmy w rozdzielczości 1920x1080.
Możliwości
Za możliwości wysokie noty otrzymały kamery Praktica DVC 5.4 FHD i Toshiba Camileo H20, pozwalające na zapis filmów w rozdzielczościach HD. Podwyższone oceny przyznaliśmy kamerom Sony za możliwość zapisu filmów panoramicznych, bo filmy te lepiej wyglądają na nowoczesnych telewizorach 16:9. Mankamentem kamer Sony jest niska rozdzielczość zdjęć. W tej kategorii dobrze sprawuje się Canon, a także Panasonic, zapisująca filmy na kasetach MiniDV.
Dość słabo oceniliśmy kamery zapisujące filmy w rozdzielczościach HD. Wynika to głównie z małej liczby trybów manualnych pozwalających na lepsze dobieranie parametrów filmowania do otaczających warunków. Widocznie producenci przyłożyli zbyt dużą wagę do rozdzielczości i łatwości obsługi, a mniejszą do rzeczywistych możliwości tych kamer.