A A A

Kamera dla ciebie

PC Format 6/2009
Dzisiaj każdy może kręcić filmy. Niekoniecznie komercyjne, ale za to z własnego życia. Warunkiem jest odpowiedni sprzęt, czyli kamera. Co znaczy odpowiedni? Udzielenie odpowiedzi na to pytanie było celem naszego testu ośmiu współczesnych cyfrowych kamer ze średniego segmentu cenowego.

1. miejsce - Canon FS10

Kamera Canona jest bardzo udanym modelem. Wysoką jakość nagrań zapewnia bardzo dobry obiektyw umożliwiający duże zbliżenie i dużą jasność. Poza tym model ten wyposażono w megapikeselową matrycę CCD oraz procesor obrazu DIGIC DV II. Urządzenie standardowo ma 8 GB wbudowanej pamięci flash, pozwalającej na zapisanie filmu o długości blisko 2 godzin w najwyższej jakości, lub nawet przeszło 5 godzin w najniższej jakości. Wykorzystanie karty SDHC wielokrotnie wydłuża ten czas. Kamera robi niezłe zdjęcia, choć do jakości uzyskiwanej z cyfrowych kompaktów bardzo jej daleko. Dużym plusem są tryby manualne umożliwiające lepsze dobranie parametrów rejestrowania filmów lub zdjęć w sytuacjach, gdy zawodzi automatyka urządzenia. Mankamenty to słaba jakość zastosowanego ekranu LCD oraz nieergonomiczne umieszczenie niektórych przycisków sterowania. Dotyczy to w szczególności przycisku migawki. Na szczęście jest on rzadko używany.

PLUSY:
  • Jakość nagrań
  • Pojemna pamięć
  • Tryby manualne
MINUSY:
  • Słaba jakość ekranu LCD

2. miejsce - JVC Everio GZ-MG630

Model dla osób nagrywających dużo filmów, bo wbudowany dysk twardy o pojemności 60 GB pozwala na zapisanie nagrania o długości aż 75 godzin (przy najniższej jakości filmu) lub przeszło 14 godzin filmu najwyższej jakości. Mimo wbudowanego dysku kamerę wyposażono także w dodatkowe gniazdo na karty MicroSD. Mocną stroną tego modelu jest bardzo jasny obiektyw, umożliwiający 35-krotne zbliżenie. Na plus oceniliśmy system sterowania, w którym zastosowano przyciski dotykowe ulokowane na ramce ekranu LCD. Poza tym kamera ma bardzo dobrej jakości ekran, a także jeden z najlepiej wykonanych interfejsów graficznych. Zalet jest więc dużo, ale jednak JVC nieznacznie ustępuje liderowi naszego testu. Szczególnie pod względem jakości nagrywanych filmów – jest ona nieco gorsza podczas nagrywania przy świetle dziennym oraz w całkowitej ciemności. Jednak dla przeciętnego użytkownika te różnice w obrazie będą niemalże niezauważalne.

PLUSY:
  • Wbudowany dysk 60 GB
  • Świetna jakość ekranu
  • Ergonomiczne menu
MINUSY:
  • Niska jakość zdjęć

3. miejsce - Sony Handycam DCR-SR37E

Kolejna kamera, które ma wbudowany dysk. Co ciekawe, nośnik ten nie powoduje zwiększenia ceny urządzenia, a nawet kamera jest nieco tańsza od zwycięzcy naszego testu, który ma wbudowaną mniej pojemną i jednocześnie mniej kosztowną pamięć flash. Ponadto urządzenie ma wyjątkowo duży zoom optyczny. Poza tym, cechą wyróżniającą kamerę jest ekran dotykowy, który znacznie zwiększa komfort sterowania pracą urządzenia. Ciekawostkę stanowi manualna metoda ustawiania ostrości – wystarczy kliknąć na ekranie obiekt, na którym ostrość ma zostać ustawiona. Niestety z korzystaniem z ekranu dotykowego wiąże się także niedogodność – jego powierzchnia jest mocno odblaskowa, co pogarsza jego widoczność, zwłaszcza przy świetle padającym z tyłu. Warto wymienić możliwość nagrywania filmu w podwyższonej rozdzielczości wynoszącej 1024x576 pikseli – obraz taki znacznie lepiej ogląda się na telewizorach panoramicznych. Można też wykorzystać standardowy tryb PAL.

PLUSY:
  • Rozdzielczość filmów
  • 60-krotny zoom
  • Wbudowany dysk 60 GB
MINUSY:
  • Duże szumy przy słabym oświetleniu
  • Słaba jakość zdjęć

4. miejsce - Sony Handycam DCR-SX30E

Jest to model mniejszy i lżejszy od kamery DCR-SR37E, a więc wygodniejszy do przenoszenia. Mimo to brak komory dysku twardego spowodował, że kamerę trudniej uchwycić i nieco gorzej leży w dłoni. Jednak pod względem możliwości model ten jest bardzo zbliżony do kamery z dyskiem twardym. Różnica w ocenie całkowitej jest znikoma i wynosi zaledwie 0,05 punkta. Filmy i zdjęcia są rejestrowane na wbudowanej w kamerę pamięci o pojemności 4 GB lub na karcie Memory Stick. Podobnie jak model DCR-SR37E to urządzenie ma także świetny obiektyw umożliwiający 60-krotne zbliżenie nagrywanego obrazu. Poza tym obiektyw jest bardzo jasny (minimalna wartość przysłony to 1,8). Kamera ma także dotykowy ekran LCD, który znacznie usprawnia sterowanie funkcjami urządzenia. Kamera potrafi oczywiście rejestrować zdjęcia, jednak ich jakość jest na tyle słaba, że funkcja ta pełni raczej rolę ciekawostki i nie nadaje się do praktycznego zastosowania.

PLUSY:
  • Podwyższona rozdzielczość filmów
  • 60-krotny zoom
MINUSY:
  • Brak wbudowanej lampy wideo
  • Słaba jakość zdjęć

5. miejsce - Praktica DVC 5.4 FHD

Kamery HD są bardzo dobrym wyborem pomiędzy ceną a możliwościami, zwłaszcza gdy dysponujesz telewizorem Full HD. Zanim jednak kupisz taką kamerę, musisz wiedzieć, że nie jest to model z matrycą o natywnej rozdzielczości 1920x1080, bo w urządzeniach tego typu stosuje się matryce anamorficzne o rozdzielczości 1440x1080 punktów. Ze względu na prostokątny kształt pikseli rejestrowany film odpowiada filmom 1920x1080, a niższa rozdzielczość jest dla przeciętnego użytkownika nie do rozpoznania. Jakość nagrań przy świetle dziennym jest bardzo dobra, dlatego kamera otrzymała wysoką ocenę. Dość mocno odczuwalny okazuje się brak złącza HDMI, które w kamerze HD jest konieczne. Dosyć niskie noty kamera otrzymała za bardzo ograniczoną liczbę trybów manualnych, co jednak ma swoje zalety, bo użytkownik nie musi dysponować żadną wiedzą na temat doboru parametrów względem panujących warunków – o całość zadba automatyka urządzenia.

PLUSY:
  • Nagrywanie w trybie Full HD
  • Bogate wyposażenie
MINUSY:
  • Mały zoom optyczny
  • Znikoma liczba trybów manualnych

6. miejsce - Toshiba Camileo H20

Kamera Toshiby jest przeznaczona dla początkujących filmowców. Została pozbawiona większości funkcji pozwalających na ręczne ustawianie ekspozycji, a wszystkim zajmuje się elektronika urządzenia. Niestety, w skrajnych przypadkach nastawy automatyczne zupełnie się nie sprawdzają. Dotyczy to w szczególności filmów nagrywanych przy słabym oświetleniu, które właściwie nie nadają się do oglądania. Za to obraz nagrywany przy świetle dziennym uzyskał bardzo wysokie noty i jego jakość nie budzi najmniejszych zastrzeżeń. Podobnie jak Praktica, kamera Toshiba wykorzystuje matrycę anamorficzną o rozdzielczości 1440x1080 pikseli, co pozwoliło znacznie zredukować cenę urządzenia. Dużą zaletą jest też bardzo dobra jakość wbudowanego ekranu LCD, a także cyfrowe wyjście HDMI. Za to ocenę obniża m.in. mały zoom optyczny i niewielka pojemność wbudowanej pamięci flash. Trzeba też przyznać, że kamera ma koszmarny wręcz system sterowania.

PLUSY:
  • Nagrywanie filmów w trybie Full HD
  • Wyjście HDMI
MINUSY:
  • Fatalne sterowanie
  • Znikoma liczba trybów
  • Mała pojemność pamięci

7. miejsce - Panasonic NV-GS90

Zaletą takich konstrukcji jest atrakcyjna cena. Kamera wyposażona została w jasny obiektyw o dobrej jakości. Poza tym jako jedyna ma optyczną stabilizację obrazu OIS. Przydać się może także zoom optyczny kamery, pozwalający na 42-krotne zbliżenie obrazu. Z ciekawostek warto wymienić możliwość pracy urządzenia w trybie kamery internetowej, po podłączeniu do komputera przez port USB. Niestety, obraz w porównaniu do obrazu z pozostałych kamer otrzymał najniższe noty. Film ma źle dobrane kolory, jest mało szczegółowy, a dodatkowo ma wysoki stopień kompresji, która jest widoczna gołym okiem. Także sama kaseta MiniDV ma wiele wad w porównaniu do kart pamięci. Jedna kaseta może pomieścić 1–1,5 godziny filmu, a jego przenoszenie realizowane jest przez przegrywanie strumieniowe, które trwa tyle samo co nagranie. Do niedawna zaletą kaset była dość niska cena (od 13 zł), ale obecnie ceny kart pamięci też zaczynają się od takiej kwoty.

PLUSY:
  • Optyczna stabilizacja obrazu
  • Atrakcyjna cena
MINUSY:
  • Słaba jakość filmów
  • Kłopotliwe przegrywanie filmów

8. miejsce - Samsung VP-MX20C

Wprawdzie kamera znalazła się na ostatnim miejscu, ale jej możliwości nie są wcale najgorsze. Pod względem jakości rejestrowanych filmów model ten wypada lepiej od Panasonica zapisującego filmy na kasetach MiniDV. Dotyczy to filmów rejestrowanych przy świetle naturalnym lub przy słabym oświetleniu. Obraz przy maksymalnym zbliżeniu cechuje się już słabą ostrością, w dodatku dość wyraźny staje się efekt aberracji chromatycznej. W ciemności nie można nagrywać filmów, bo kamera nie ma lampy wideo. Mizerną ocenę otrzymał także zastosowany wyświetlacz, bo w nietypowych warunkach oświetleniowych źle odzwierciedla kolory sceny, co może wprowadzać w błąd operatora. Mimo tych wad model ten ma także unikatowe cechy: jasny obiektyw o minimalnej przysłonie 1,6, funkcję rozpoznawania twarzy i ustawiania ostrości na niej, aż 8 GB wbudowanej pamięci i dodatkowe gniazdo na karty SDHC. Filmy są kompresowane z użyciem nowoczesnego kodeka H.264.

PLUSY:
  • Rozbudowane menu
  • Dołączona stacja dokująca
MINUSY:
  • Słaba jakość ekranu
  • Brak trybu foto
  • Brak lampy wideo

Ocena:
Oceń:
Komentarze (0)

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Komentarze wyświetlane są od najnowszych.
Najnowsze aktualności


Nie zapomnij o haśle!
21 czerwca 2022
Choć mogą się wydawać mało nowoczesne, hasła to nadal nie tylko jeden z najpopularniejszych sposobów zabezpieczania swoich kont, ale także...


Artykuły z wydań

  • 2024
  • 2023
  • 2022
  • 2021
  • 2020
  • 2019
  • 2018
  • 2017
  • 2016
  • 2015
  • 2014
  • 2013
  • 2012
  • 2011
  • 2010
  • 2009
  • 2008
  • 2007
Zawartość aktualnego numeru

aktualny numer powiększ okładkę Wybrane artykuły z PC Format 1/2022
Przejdź do innych artykułów
płyta powiększ płytę
Załóż konto
Co daje konto w serwisie pcformat.pl?

Po założeniu konta otrzymujesz możliwość oceniania materiałów, uczestnictwa w życiu forum oraz komentowania artykułów i aktualności przy użyciu indywidualnego identyfikatora.

Załóż konto