Komputerowe ABC
Uruchamiamy przeglądarkę WWW, np. klikając dwukrotnie jej ikonę Google Chrome umieszczoną na pulpicie. Jeżeli ukaże się pasek Google Chrome nie jest domyślną przeglądarką klikamy przycisk Ustaw jako domyślną. Spowoduje to pojawienie się okna dialogowego Kontrola konta użytkownika. W oknie tym klikamy przycisk Tak.
Powracamy do okna przeglądarki. W polu adresowym wpisujemy słowo Gmail i wciskamy [Enter] lub wpisujemy adres www.gmail.com. W oknie przeglądarki wyświetli się strona logowania do usługi Gmail. Nie mamy jeszcze konta, zatem klikamy Utwórz konto.
Wyświetlona zostanie strona z formularzem rejestracyjnym. Wypełniamy trzy pierwsze pola tego formularza i klikamy przycisk sprawdź dostępność!.
Jeżeli okaże się, że wybrany przez nas login (czyli adres e-mail) okaże się niedostępny, nie korzystamy z propozycji serwisu – najczęściej są zbyt zagmatwane. Wpisujemy inny login, sprawdzając za każdym razem, czy jest dostępny, w końcu można trafić na jeszcze nieużywaną nazwę, o czym zostaniemy poinformowani odpowiednim komunikatem. Dobrym pomysłem jest np. użycie drugiego imienia. Łatwo taki adres zapamiętać, łatwiej niż propozycje Google’a.
Kontynuujemy wypełnianie formularza. W polach Wybierz hasło i Ponownie wpisz hasło wpisujemy hasło, którym będziemy chronić dostęp do swojego konta. Należy zwrócić uwagę na widoczny obok pola tekstowego wskaźnik siły hasła – Siła hasła. Jeżeli wybrane hasło jest oznaczone jako Słaby, trzeba dodać kilka liter lub znaków specjalnych, interpunkcyjnych itp., by uzyskać ocenę Silne. Przede wszystkim trzeba ZAPAMIĘTAĆ hasło, które tu wpiszemy.
Przewijamy ekran w dół, by zobaczyć dalszą część formularza. Następnie z rozwijanej listy Pytanie wybieramy jedno z dostępnych pytań, a w dalszej kolejności w polu Odpowiedź udzielamy na nie nieoczywistej odpowiedzi. Pytanie i odpowiedź są składnikiem mechanizmu zabezpieczeń na wypadek, gdybyśmy zapomnieli hasła. W takiej sytuacji istnieje możliwość przywrócenia hasła, pod warunkiem że znamy odpowiedź na wybrane w formularzu pytanie. Pole Adres pomocniczy należy zignorować.
W polu tekstowym widocznym pod mało rozpoznawalnym napisem trzeba wpisać właśnie ten napis. Sprawdzamy jeszcze raz, czy poprawnie wypełniliśmy wszystkie pola (z wyjątkiem pola Adres pomocniczy, którego wypełniać nie trzeba) i klikamy Akceptuję, stwórz moje konto.
W oknie przeglądarki pojawi się pasek: Czy chcesz aby przeglądarka Google Chrome zapisała hasło? Należy odpowiedzieć twierdząco, klikając przycisk Zapisz hasło tylko wtedy, gdy nie zamierzamy nikomu udostępniać swojego komputera. Jeżeli tak nie jest, lepiej kliknąć Nigdy dla tej witryny i wpisywać hasło za każdym razem przed rozpoczęciem korzystania z poczty Gmail. Po zapoznaniu się z informacjami wyświetlanymi na stronie Wprowadzenie do Gmaila klikamy przycisk Pokaż moje konto.
Pojawi się ekran główny utworzonej skrzynki pocztowej w serwisie Gmail. Powinny w niej czekać trzy nowe listy przesłane przez usługodawcę. Aby odczytać list, klikamy jego tytuł. Powrót do głównego foldera odebranych wiadomości zawsze po kliknięciu w menu po lewej stronie pozycji Odebrane. Ważne, żeby zawsze po skończeniu pracy kliknąć widoczny w górnym prawym rogu odsyłacz Wyloguj się.
Aby powtórnie zalogować się do poczty, należy po prostu uruchomić przeglądarkę, wpisać adres www.gmail.com, a potem w okienku, które się wyświetli z prawej strony, wpisać swój
adres i hasło,a potem kliknąć przycisk Zaloguj się.