Podsumowanie testu
Test objął 14 kart graficznych, wśród których znalazły się po cztery karty z układami AMD Radeon R7 370 i konkurencyjnymi Nvidia GeForce GTX 950. Droższe modele, które uwzględniliśmy, to Radeon R9 380 i GeForce GTX 960 (po dwie grafiki), zaś tańszą propozycję dla mniej wymagających graczy stanowią Radeon R7 360 i GeForce GTX 750 Ti.
Wydajność w grach
Testy w grach są podstawą do oceny poszczególnych kart graficznych, stanowią więc 2/3 oceny końcowej. Łącznie z testem 3DMark oraz pomiarem mocy obliczeniowej w testach ComputeMark 2 oraz Lux-
Mark 2 wydajność stanowi 80 procent oceny całkowitej.
Karty graficzne testowaliśmy przy wysokich lub bardzo wysokich ustawieniach jakości obrazu, w dwóch rozdzielczościach: 2560x1440 i 1920x1080. W tabeli zamieszczamy wszystkie szczegółowe wyniki, jednak nie ma potrzeby analizowania wszystkich danych. Wystarczy spojrzeć na wykres obok, który obrazuje możliwości poszczególnych układów graficznych w tych dwóch trybach pracy. W wyższej rozdzielczości średnia szybkość wyświetlania grafiki w grach zawiera się w przedziale około 28–53 kl./s, natomiast w niższym trybie pracy wynosi 44–75 kl./s. Już na pierwszy rzut oka widać, że dwa najtańsze układy graficzne (Radeon R7 360 oraz GeForce GTX 750 Ti) nie nadają się do grania w rozdzielczości powyżej Full HD.
Analiza wydajności
Trzeba pamiętać o tym, że wszystko zależy od konkretnego modelu karty graficznej. Widać to w tabeli, w której można zauważyć kilka niespodzianek. Na pierwszym miejscu znalazł się Radeon R9 380 wyposażony w 4 GB pamięci GDDR5, natomiast podobna karta z mniejszą i wolniej taktowaną pamięcią trafiła dopiero na szóstą pozycję – daleko za GeForce’em GTX 960, a nawet za GTX 950. Prawdopodobnie wynika to raczej z częstotliwości pracy pamięci, niż z jej pojemności.
Po drugie większość testowanych kart to konstrukcje fabrycznie podkręcone. Nominalna częstotliwość pracy GeForce’a GTX 960 wynosi 1127 MHz, natomiast karty Inno3D oraz Zotac pracują z częstotliwością 1178 oraz 1266 MHz – stąd biorą się ich bardzo dobre osiągi. Dotyczy to również dwóch kart z układem GeForce GTX 950, którego nominalna częstotliwość wynosi 1024 MHz. Testowane grafiki Zotac i Gigabyte zostały podkręcone o niemal 20 proc., aż do 1203 MHz, dzięki czemu pod względem wydajności przypominają GTX-a 960 (zresztą w rzeczywistości bazują one na tym samym procesorze graficznym, GM206).
W tabeli znalazły się również cztery grafiki z Radeonem R7 370, ale wypadły one gorzej niż GTX 950. Karty Sapphire i Club3D zostały podkręcone lekko, z 975 do 985 MHz, natomiast modele MSI i Asus pracują z częstotliwością 1050 MHz. Niezależnie od pojemności i częstotliwości pracy pamięci lepiej wypadły dwie szybsze karty.
Eksploatacja
Sprawdziliśmy również parametry związane z zasilaniem oraz chłodzeniem. Istotny jest pobór energii, bo przekłada się on na wszystkie pozostałe parametry. Najwyższy był w przypadku karty Sapphire Nitro R9 380 – w czasie testów moc komputera dochodziła do 227 watów. Ponadto karta Sapphire wymaga zasilania za pomocą dwóch linii zasilających ze złączami 6-pinowymi. Pod tym względem nieco nietypowa była również grafika Gigabyte GV-N950XTREME-2GD, która wymaga zasilania przez złącze 8-pinowe.
Temperatura układu graficznego zależy od poboru energii oraz skuteczności układu chłodzenia. Najniższa była w karcie Asusa z układem GeForce GTX 750 Ti – w teście był to układ o najmniejszym poborze prądu, a zarazem najchłodniejszy. Z drugiej strony trafiły się dość „ciepłe” układy graficzne AMD i Nvidii, na przykład lekko podkręcony GTX 950 w karcie Palit czy mocno podkręcony GTX 960 w karcie Zotac. W tych przypadkach temperatura przekraczała 70 stopni, jednak na szczęście nie wpływa to na hałaśliwą pracę chłodzenia.
Dodajmy, że we wszystkich kartach zastosowano chłodzenie pasywne przy braku obciążenia
– podczas pracy z aplikacjami niekorzystającymi z grafiki 3D wentylatory są zupełnie zatrzymywane.