Personalizacja reklam przez Google i jego partnerów
Na długo przed wprowadzeniem regulacji RODO Google zbierał dane na temat naszej aktywności w sieci, by personalizować reklamy. Równocześnie jednak pozwalał wpływać użytkownikom na personalizację reklam – mogli oni sami dobierać najbardziej interesujące ich tematy. Wiele osób zapewne na którymś etapie życia i użytkowania usług Google wyraziło zgodę na taką czynność lub nawet modyfikowało ustawienia reklam. Z tego powodu warto zajrzeć do panelu ustawień reklam Google, by zobaczyć, czy na pewno wszystko jest tam w porządku.
By to zrobić, wchodzimy na stronę adssettings.google.com. Wprowadzając zmiany w preferencjach, najlepiej jest zalogować się wcześniej przy użyciu konta Google, które używamy na co dzień. Zrobimy to, klikając przycisk Zaloguj się w prawym górnym rogu okna przeglądarki. W ten sposób nasze preferencje zostaną automatycznie przeniesione na wszystkie przeglądarki i urządzenia, których używamy po zalogowaniu na konto.
Po poprawnym zalogowaniu w centralnej części okna przeglądarki widzimy sekcję Personalizacja reklam. Należy tu kliknąć na niebieski suwak widoczny po prawej stronie. Wyłączenie personalizacji należy następnie potwierdzić w oknie, które się pojawi.
To nie koniec. Po wyłączeniu reklam Google gigant przypomina, że oprócz niego z możliwości personalizacji korzysta ponad setka innych sieci reklamowych i podpowiada, że również w ich przypadku możemy wyłączyć personalizację. By to zrobić, w drugim oknie, które się pojawia bezpośrednio potem, trzeba kliknąć opcję Zrezygnuj z większej liczby reklam. Ten sam link znajdziemy również na samym końcu okna ustawień reklam Google – wystarczy je przewinąć do końca.
Po kliknięciu wspomnianego odnośnika pojawi się nowe okno – witryna www.youronlinechoices.com. Widoczna tam tabelka przedstawia kolejne sieci reklamowe, które mają wgląd w naszą aktywność w sieci i na jej podstawie dobierają reklamy. W chwili powstawania materiału znajdowało się tam 116 partnerów sieci reklamowej Google. Zdarza się, że nie wszystkie załadują się za pierwszym razem i widoczna na ekranie tabela nie będzie kompletna. Łatwo jednak sprawdzić, czy tak się stało, patrząc na koniec tabeli – firmy są ułożone w kolejności alfabetycznej, nazwy ostatnich więc powinny kończyć się na literę Z. Jeśli tak się nie stało – odświeżamy witrynę, naciskając klawisz F5 lub odpowiedni przycisk w przeglądarce internetowej.
By wyłączyć personalizację wszystkich sieci jednocześnie, należy przewinąć spis firm do samego końca. Wówczas po jego lewej stronie pojawi się pole grupowego wyboru. Wystarczy kliknąć Wyłącz wszystkie firmy.
Może się zdarzyć, że witryna nie zareaguje na żądanie. Wystarczy odświeżyć okno i ponowić operację, a w razie potrzeby ręcznie wyłączyć dostęp do danych w przypadku wybranej sieci lub kliknąć ponownie w menu z lewej strony – tym razem żółty przycisk Retry all failed (tłumaczenie strony, jak widać, nie zawsze jest dokładne). W najgorszym przypadku będziemy musieli kliknąć nazwę każdej firmy z osobna, zaznaczając pole wyboru Wył. przy jej nazwie. Niekiedy wybór trzeba będzie potwierdzić, klikając dodatkowo OK w oknie, które się pojawi.