Skrętne koła auta
Wczytaj model auta z przypisanymi w poprzednim odcinku kośćmi. Możesz skorzystać z modelu zamieszczonego na płycie.
Kliknij File i Open. Przejdź do katalogu, w którym przechowujesz gotowy projekt, a następnie kliknij jego nazwę – w naszym przykładzie Auto cz.1.blend. Kliknij przycisk Open Blender File.
Zaznacz szkielet samochodu, klikając go prawym przyciskiem myszki. Kliknij przycisk Object Mode i z rozwiniętej listy wybierz Edit Mode, by przejść do edycji szkieletu.
Prawym przyciskiem myszki zaznacz kość lewego przedniego koła (1), a następnie, przytrzymując klawisz [Shift], zaznacz kość prawego przedniego koła (2). Na lewym panelu programu kliknij Duplicate, by sklonować zaznaczone kości, i nie poruszając myszką, naciśnij [Esc].
Na prawym panelu przejdź do zakładki kości. Dwa razy kliknij kość lewego przedniego koła, by w rubryce nazw pojawiła się kość oznaczona jako Bone.005. Ponieważ pojawi się teraz znacznie więcej kości, dobrze jest je ponazywać wedle własnych potrzeb. Kliknij rubrykę z nazwą i wpisz np. Lewa kosc kierownicy.
Następnie w sekcji Transform, Tail kliknij środek pola Z i wpisz wartość 2.3. W ten sposób powiększysz kość kierownicy i będzie się ona odróżniała od kości kół. Te same operacje powtórz dla prawej kości oznaczonej bone.006. Zmień jej nazwę na Prawa kosc kierownicy.
Po utworzeniu nowych kości należy zmienić stopień hierarchii dla kości kół przednich zapewniających ich rotację (mniejszych kości). Dzięki temu zabiegowi kości rotacji zostaną podporządkowane modyfikacjom kości kierownicy. Kliknij prawym przyciskiem myszki na mniejszej kości rotacji lewego koła. Przejdź do sekcji relacji – Relations – i kliknij Bone. Z rozwiniętej palety wybierz Lewa kosc kierownicy przypisaną lewemu kołu.
Kliknij prawym przyciskiem myszki kość rotacji (mniejszą) prawego koła. Wykonaj te same operacje co w kroku 7, ale kość rotacji przypisz do kości nazwanej jako Prawa kosc kierownicy.
Nowe kości są klonami poprzednich znaczników i przejęły ich własności i zachowania. Trzeba się ich pozbyć. Kliknij Edit Mode i z palety wybierz Pose Mode. Zaznacz jedną z kości kierownicy, klikając ją prawym przyciskiem myszy. Na prawym panelu naciśnij ikonkę kości z łańcuchem i przejdź do zakładki Bone Constraints. Usuń przypisane zachowania, naciskając X. Kość zmieni się teraz z zielonej na szarą. Taki sam zabieg wykonaj dla drugiej kości kierownicy.