A A A

Start rakiety

PC Format 02/2012
Startująca, a następnie unosząca się w przestworza rakieta wytwarza kłęby dymu. Ręcznie taki efekt niezwykle trudno uzyskać. Ale od czego jest Blender? Pokażemy, jak samodzielnie wygenerować realistyczną animację. SEBASTIAN KRĘZEL

W ostatniej części kursu wprawimy w ruch model rakiety. Wykorzystamy do tego odmianę animacji zwaną efektami cząsteczkowymi. Dzięki nim możliwe jest uzyskanie realistycznie wyglądającego ognia, dymu czy przelewających się płynów. Użyjemy też nowego rozwiązania stosowanego w programach do grafiki 3D – tekstur wolumetrycznych. Różnią się one od klasycznych materiałów tym, że są to mapy mające dodatkowo informacje o głębokości, a nie tylko wysokości i szerokości. To właśnie one podnoszą realizm tworzonego dymu czy ognia. Jeśli chcecie, aby pojawiły się kolejne odcinki kursu Blendera, dajcie nam o tym znać e-mailem, na forum, czy Facebooku. Podajcie też propozycje swoich tematów.

Tworzenie efektu dymu ze startującej rakiety

Aby nie zajmować się tworzeniem podstawowego otoczenia oraz samej rakiety, zamieszczamy na naszej płycie scenę z gotowymi już obiektami. Wystarczy je wczytać. Dzięki temu możemy się skupić na głównym przedmiocie tego warsztatu – na tworzeniu dymu.

Ustawienia podstawowe


Wczytaj rakietę dostępną na naszej płycie. W tym celu kliknij menu: FileOpen. W nowym oknie zaznacz obiekt Rakieta.blend, po czym kliknij przycisk Open Blender File. W tym kroku utworzymy element, który będzie pełnił funkcję dyszy. To właśnie z niego będzie się wydobywał dym. Z menu wybierz kolejno: Add, MeshPlane.



Z prawej palety wybierz zakładkę modyfikatorów. Kliknij belkę Add Modifier i z otwartej palety wybierz Subdivision Surface. Naciśnij na klawiaturze klawisz [S], przesuń lekko kursor i naciśnij lewy przycisk myszki. Teraz w rubrykach Resize oraz Vector po lewej stronie wpisz wartość 0.2 dla dwóch wartości. Korzystając ze strzałek współrzędnych, przesuń uzyskane koło tak, by znajdowało się w końcówce dyszy wylotowej rakiety.



W menedżerze sceny kliknij dwukrotnie lewym przyciskiem myszy na obiekcie Plane.001, po czym zmień jego nazwę na Dysza wylotowa. To właśnie ten obiekt będzie odpowiedzialny za generowanie dymów. Teraz przypiszemy mu ustawienia dla efektów cząsteczkowych. Z prawego panelu wybierz zakładkę z gwiazdkami, kliknij +.


Kliknij środek rubryki Number: 1000, po czym zwiększ liczbę cząsteczek do 10000. W rubryce Lifetime wpisz wartość 1. Przejdź na dół listwy do sekcji Physics i zaznacz opcję No. Następnie przejdź do sekcji Render, kliknij także None i odznacz opcję Emitter. Dzieki tej funkcji obiekt Dysza wylotowa nie będzie widoczny na filmie końcowym. Efekt będzie wyglądał, jakby dym wydostawał się z dyszy wirtualnej rakiety.


Ocena:
Oceń:
Komentarze (0)

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Komentarze wyświetlane są od najnowszych.
Najnowsze aktualności


Nie zapomnij o haśle!
21 czerwca 2022
Choć mogą się wydawać mało nowoczesne, hasła to nadal nie tylko jeden z najpopularniejszych sposobów zabezpieczania swoich kont, ale także...


Artykuły z wydań

  • 2024
  • 2023
  • 2022
  • 2021
  • 2020
  • 2019
  • 2018
  • 2017
  • 2016
  • 2015
  • 2014
  • 2013
  • 2012
  • 2011
  • 2010
  • 2009
  • 2008
  • 2007
Zawartość aktualnego numeru

aktualny numer powiększ okładkę Wybrane artykuły z PC Format 1/2022
Przejdź do innych artykułów
płyta powiększ płytę
Załóż konto
Co daje konto w serwisie pcformat.pl?

Po założeniu konta otrzymujesz możliwość oceniania materiałów, uczestnictwa w życiu forum oraz komentowania artykułów i aktualności przy użyciu indywidualnego identyfikatora.

Załóż konto