A A A

Start rakiety

PC Format 02/2012
Startująca, a następnie unosząca się w przestworza rakieta wytwarza kłęby dymu. Ręcznie taki efekt niezwykle trudno uzyskać. Ale od czego jest Blender? Pokażemy, jak samodzielnie wygenerować realistyczną animację. SEBASTIAN KRĘZEL

Tworzenie środowiska dymu


Aby dym mógł powstać, potrzebne jest dołączenie dodatkowego obiektu, który będzie pełnił rolę środowiska dla powstawania dymów. W Blenderze takim środowiskiem jest nowy obiekt, z reguły graniastosłup, z nadanym mu parametrem Domain. Z menu głównego wybierz Add, MeshCube.


Naprowadź kursor w pobliże centralnej części sześcianu, a następnie naciśnij klawisz [S] i przytrzymując przycisk [Ctrl], powiększ sześcian 11-krotnie. Przy przeskalowywaniu obiektu monitoruj wskazania, jakie pojawią się w lewym dolnym rogu okna podglądu. Zakończ powiększanie, naciskając lewy przycisk myszki.


Teraz naciśnij klawisz [S], a następnie klawisz [Z]. Przytrzymując klawisz [Ctrl], powiększ wysokość sześcianu 3-krotnie. W panelu po prawej stronie kliknij ostatnią zakładkę, kliknij funkcję Smoke, a następnie zaznacz opcję Domain. W rubryce Divisions zwiększ wartość do 64, Density do 4.5, a Temp Dif do -5.00. Bez zmian pozostaw parametr Scale, natomiast wartość Vorticity zmień do 0.2.


Zaznacz też opcję Dissolve i zwiększ parametr Time do 80. Ta ostatnia opcja będzie powodowała, że utworzony dym zacznie się rozwiewać po określonym czasie. Kliknij belkę Vertically Open i z rozwiniętej palety wybierz funkcję Collide All. Zaznaczając tę funkcję, spowodujesz, że tworzony dym będzie reagował z krawędziami przestrzeni Domain. W przeciwnym wypadku będzie wylatywał poza nią bez żadnych interakcji.


Korzystając ze strzałek współrzędnych obiektu Domain, przesuń go tak, by rakieta znajdowała się centralnie w jego wnętrzu, a jednocześnie tuż nad jego dolną krawędzią. Zaznacz funkcję Smoke High Resolition. Rozwiń tę funkcję, klikając trójkąt, i wartość Divisions zwiększ do 2.00.


Funkcja Smoke High Resolution odpowiada za generowanie dymów w wysokiej rozdzielczości i jest już używana tuż przed przygotowaniem renderingu. Jeśli będziesz eksperymentował z ustawieniami dymu, pozostaw tę funkcję nieaktywną, gdyż jej włączenie znacząco spowalnia cały proces renderowania. Poza tym włączenie tej funkcji znacząco zwiększa zapotrzebowanie procesu obliczeniowego na wielkość pamięci RAM.


Teraz w menedżerze sceny kliknij obiekt Dysza wylotowa. Następnie na prawym panelu zaznacz ostatnią zakładkę i znów wybierz z niej funkcję Smoke. Tym razem zaznacz jednak funkcję Flow. Wskazuje ona obiekt, który będzie generatorem dymu. W otwartym panelu zaznacz opcję Initial Velocity i zwiększ wartość Multiplier do 2.00.


Ocena:
Oceń:
Komentarze (0)

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Komentarze wyświetlane są od najnowszych.
Najnowsze aktualności


Nie zapomnij o haśle!
21 czerwca 2022
Choć mogą się wydawać mało nowoczesne, hasła to nadal nie tylko jeden z najpopularniejszych sposobów zabezpieczania swoich kont, ale także...


Artykuły z wydań

  • 2024
  • 2023
  • 2022
  • 2021
  • 2020
  • 2019
  • 2018
  • 2017
  • 2016
  • 2015
  • 2014
  • 2013
  • 2012
  • 2011
  • 2010
  • 2009
  • 2008
  • 2007
Zawartość aktualnego numeru

aktualny numer powiększ okładkę Wybrane artykuły z PC Format 1/2022
Przejdź do innych artykułów
płyta powiększ płytę
Załóż konto
Co daje konto w serwisie pcformat.pl?

Po założeniu konta otrzymujesz możliwość oceniania materiałów, uczestnictwa w życiu forum oraz komentowania artykułów i aktualności przy użyciu indywidualnego identyfikatora.

Załóż konto