A A A

Sterowanie autem

PC Format 05/2012
Obiektem naszych działań będzie model 3D samochodu. Koła wprawimy w ruch obrotowy, zapewnimy im możliwość skręcania i poruszania się w pionie zależnie od ukształtowania powierzchni, po której będzie się poruszał. SEBASTIAN KRĘZEL

Podstawy posługiwania się Blenderem opisaliśmy w numerach PC Formatu od 11/2011 do 2/2012. W tej i kolejnych częściach kursu pokażemy bardziej skomplikowane techniki. Nauczymy się efektownie osadzać renderowane ruchome obiekty z filmem nagranym zwykłą kamerą. W tym odcinku pokażemy, jak stworzyć animację złożonego obiektu dzięki technice o nazwie rigowanie. Na początek zaprezentujemy sposób uzbrajania modelu 3D w system kości pozwalający na łatwe zarządzanie ruchem obiektu. W przyszłości umożliwi nam to stworzenie ciekawie wyglądającej animacji. W kolejnych odcinkach zajmiemy się kompozycją, czyli łączeniem zdjęć i filmów z obiektami 3D.

Co to jest rigowanie?

Rigowanie (ang. rigging) – w grafice 3D proces przypisania złożonemu obiektowi specjalnych kontrolerów, tzw. kości, które w znacznym stopniu ułatwiają poruszanie częściami obiektu. Upraszcza to tworzenie animacji, zapewniając uzyskanie skomplikowanych ruchów wirtualnej postaci w stosunkowo łatwy sposób. Kości nie tylko oddziałują na poszczególne partie obiektu, ale dzięki zdefiniowanym relacjom reagują między sobą. Przeciągnięcie jednej kości o wysokiej hierarchii pociąga za sobą kości z nią powiązane, a one wpływają na zachowanie całego modelu.

Dodawanie wirtualnych kości do obiektu

Model 3D samochodu (plik jest zamieszczony na płycie) wyposażymy w układ kostny, który umożliwi wprawianie kół w ruch obrotowy, zapewniający duży stopień realizmu.


Do Blendera wczytaj znajdujący się na płycie obiekt. W tym celu z menu głównego wybierz File i Open. Następnie przejdź do katalogu, w którym znajduje się obiekt z naszej płyty, kliknij go lewym przyciskiem myszy, a następnie kliknij przycisk Open Blender File.



Po załadowaniu obiektu zmień widok na bok samochodu, naciskając na klawiaturze numerycznej [1], a następnie [5] w celu włączenia widoku ortogonalnego. Przytrzymując klawisz [Shift] oraz środkowy przycisk myszki, przesuń widok tak, by samochód zajmował centralną część okna widokowego:


Następnie na dolnej belce kliknij ikonę widoczną na poniższym obrazku i z menu, które się otworzy, wybierz opcję Wireframe. Sposób wyświetlania zmieni się na widok siatki. W celu lepszego zrozumienia pokazanych procesów tryb wyświetlania siatki obiektów został maksymalnie uproszczony.



Naprowadź kursor na środkową część dołu samochodu i kliknij lewym przyciskiem myszki. W miejsce to zostanie przeniesiony kursor Blendera. Przejdź do widoku „z góry”, naciskając klawisz [7] na klawiaturze numerycznej, naprowadź kursor na środkową część samochodu i naciśnij lewy przycisk myszki.


W punkcie, gdzie będzie się znajdował kursor, są dodawane nowe obiekty. Przejdź do widoku „z boku”, naciskając ponownie klawisz [1] na klawiaturze numerycznej. Teraz z menu głównego wybierz polecenia: Add , Armature i Single Bone. Zostanie dodana pierwsza kość.



Na klawiaturze naciśnij klawisz [S], a następnie [2] i kliknij lewym przyciskiem myszki. W ten sposób powiększysz kość dwukrotnie. Ma to znaczenie, bo będzie to główny kontroler samochodu. W panelu Transform po prawej stronie w rubryce Rotation wpisz dla Y wartość -90, by kość ustawić poziomo do karoserii samochodu. Zaznacz też opcję X-Ray, w sekcji Display, a kości będą widoczne przez karoserię bez względu na rodzaj widoku.


W menedżerze obiektów kliknij lewym przyciskiem myszki Kolo LP, co oznacza, że zaznaczyłeś koło lewe przednie (LT to lewe tylne i tak dalej). Kursor myszki przesuń na główne okno widoku i naciśnij kombinację klawiszy [Shift]+[S]. Z otwartego menu wybierz Cursor Selected. Kursor Blendera zostanie przeniesiony w centralną część koła.


Prawym przyciskiem myszki kliknij utworzoną wcześniej kość i przejdź do trybu edycji, naciskając [Tab]. Teraz kombinacją klawiszy [Shift]+[A] dodaj nową kość, która pojawi się w miejscu ustawionego poprzednio kursora. Kliknij dwukrotnie przycisk Translate i w rubrykach dla współrzędnych X i Z wpisz wartość -1. Kość zostanie ustawiona równolegle do karoserii.


Wyjdź z trybu edycji klawiszem [Tab] i powtórz całą procedurę dodawania kości dla pozostałych trzech kół. Pamiętaj, by po każdej zmianie pozycji kursora Blendera przejść do kości głównej, klikając ją lewym przyciskiem myszki, a nową kość dodać w trybie edycji kości (klawisz [Tab]). Powinieneś uzyskać następujący efekt:


Ocena:
Oceń:
Komentarze (0)

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Komentarze wyświetlane są od najnowszych.
Najnowsze aktualności


Nie zapomnij o haśle!
21 czerwca 2022
Choć mogą się wydawać mało nowoczesne, hasła to nadal nie tylko jeden z najpopularniejszych sposobów zabezpieczania swoich kont, ale także...


Artykuły z wydań

  • 2024
  • 2023
  • 2022
  • 2021
  • 2020
  • 2019
  • 2018
  • 2017
  • 2016
  • 2015
  • 2014
  • 2013
  • 2012
  • 2011
  • 2010
  • 2009
  • 2008
  • 2007
Zawartość aktualnego numeru

aktualny numer powiększ okładkę Wybrane artykuły z PC Format 1/2022
Przejdź do innych artykułów
płyta powiększ płytę
Załóż konto
Co daje konto w serwisie pcformat.pl?

Po założeniu konta otrzymujesz możliwość oceniania materiałów, uczestnictwa w życiu forum oraz komentowania artykułów i aktualności przy użyciu indywidualnego identyfikatora.

Załóż konto