A A A

Sukces twojego bloga

PC Format 7/2013
22 000 unikalnych użytkowników miesięcznie, około 3500 komentarzy, ponad 1000 fanów na Facebooku to efekt zaledwie 9-miesięcznego istnienia bloga Jak oszczędzać pieniądze. Jego autor niemal z dnia na dzień stał się popularnym ekspertem w tej dziedzinie. Możesz osiągnąć podobny sukces. MICHAŁ SZAFRAŃSKI

1. Domena, serwer, silnik

Pierwszą zachętą do odwiedzenia twojego bloga przez internautów korzystających z wyszukiwarki jest dobra nazwa. Warto wybrać taką, która będzie łatwa do zapamiętania i jednocześnie na tyle wyjątkowa, by przykuwać uwagę.

Wielu blogerów staje na początku przed dylematem: czy korzystać z ogólnodostępnych platform blogowych (blox.pl, bloog.pl, blogger.pl, wordpress.com) czy uruchomić blog na własnej domenie internetowej. Jeśli poważnie myślisz o tym, by budować swoją markę w sieci, warto zdecydować się na własną domenę. Daje to większe możliwości stworzenia łatwiejszej do zapamiętania nazwy bloga. Na niektórych bezpłatnych platformach blogowych, np. na stronie wordpress.com, istnieje możliwość wykupienia obsługi własnej domeny.

Kolejną sprawą jest hosting. Jeśli zdecydujesz się na korzystanie z bezpłatnego serwisu blogowego, nie musisz się martwić o hosting bloga oraz jego instalację. Dostajesz gotowe rozwiązanie i po rejestracji w takim serwisie możesz od razu przystąpić do pisania artykułów. Twój blog automatycznie znajdzie się także w katalogu tego serwisu, a przy odrobinie szczęścia trafi na listę blogów polecanych, co istotnie pomaga w zdobyciu czytelników. Minusami są ograniczony wybór szablonów wyglądu bloga i niewielkie możliwości rozszerzania jego funkcji. Niektóre serwisy, np. wordpress.com, nie pozwalają też umieszczać na blogu reklam, co ogranicza możliwość zarabiania na nim.

Jeśli dysponujesz budżetem co najmniej kilkuset złotych rocznie i chciałbyś mieć nieograniczone możliwości dostosowywania bloga do własnych wymagań, to możesz utrzymywać blog u dowolnego dostawcy hostingu. Najlepiej wybrać takiego, który oferuje automatyczny instalator pakietu WordPress – najpopularniejszej obecnie aplikacji do obsługi bloga.

2.  Szablon graficzny bloga

Warto zadbać o atrakcyjny wygląd bloga, czyli zainstalować na WordPressie szablon graficzny. Niestety te najlepsze nie są darmowe. W serwisach themeforest.com oraz templatemonster.com można znaleźć tysiące różnych szablonów, z których każdy może być poddawany modyfikacjom. Możesz wybrać zarówno samodzielny szablon dla WordPress, jak i zdecydować się na instalację dodatkowego silnika szablonów dającego ci jeszcze większą kontrolę nad wyglądem i sposobem funkcjonowania bloga. Najpopularniejsze obecnie silniki to konkurencyjne Thesis oraz Genesis. Pozwalają one na instalację „skórek” graficznych, których każdy element może być w łatwy sposób parametryzowany.

Blog „Jak oszczędzać pieniądze” pracuje na własnej instalacji WordPress, korzysta z silnika Thesis i skórki Marketers Delight 2 (ceny – patrz ramka „Ile kosztuje blog”). Jedyne modyfikacje szablonu, jakie wykonał autor bloga, to dodanie ikonek popularnych serwisów społecznościowych oraz wymiana czcionki stosowanej w tytułach wpisów.

3. Rozszerzanie funkcji bloga

WordPress jako platforma blogowa ma jeszcze jedną istotną zaletę – jego możliwości można rozszerzać przez instalację wtyczek dających nowe, dodatkowe funkcje. Lista najważniejszych wtyczek stosowanych na blogu „Jak oszczędzać pieniądze” jest zamieszczona w ramce „Wtyczki do WordPress”. Dzięki nim w łatwy sposób możesz budować blog, dodając i usuwając funkcje.

Musisz pamiętać, że wtyczki to broń obosieczna. Z jednej strony pozwolą ci zrobić z bloga dokładnie takie narzędzie, jakiego potrzebujesz, ale z drugiej strony każda z wtyczek zabiera cenny czas przy ładowaniu strony. Ma to negatywny skutek zarówno z perspektywy internauty, który musi długo czekać na wczytanie strony, jak i wyszukiwarki Google, która „lubi” szybko wczytujące się strony. Jeśli czas ładowania twojej strony przekracza 2,5 sekundy, może to mieć negatywny wpływ na pozycję bloga w wynikach wyszukiwania Google. A zazwyczaj ponad połowa ruchu na twoim blogu będzie pochodziła właśnie z wyszukiwarek.

Czas wczytywania strony możesz przyspieszać na różne sposoby: zmniejszając liczbę artykułów widocznych na stronie głównej, ograniczając wielkość obrazków publikowanych na blogu, minimalizując liczbę wtyczek, zmieniając serwer na wydajniejszy, a także stosując specjalne pluginy buforujące, udostępniane przez serwer strony. Najpopularniejszą wtyczką jest W3 Total Cache. Działa ona tak jak serwer proxy – zapamiętuje najczęściej pobierane strony i serwuje je z pamięci, zamiast każdorazowo odpytywać serwer WordPress.


Ocena:
Oceń:
Komentarze (7)

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Komentarze wyświetlane są od najnowszych.
avatar
hansnclothes
6 lipca 2013, 10:32
Fajna ściema. Prowadzę bloga już 2 lata, więc trochę wiem. Użytkowników i fanów to sobie kupił podobnie jak ruch. Taki hosting rzeczywiście będzie drogi gdy wybierzesz sobie hosting SEO z adresami ip służącymi do nabijania statystyk wejść oraz kliknięć w reklamy. W normalnych warunkach taki blog może mieć góra 1000 użytkowników miesięcznie. Reszta to autosurf. Szkoda, że nie piszą państwo prawdy tylko takie głupoty dla osób, które pierwszy raz wkraczają do netu.
avatar
Mystic
9 czerwca 2013, 23:04
Plus za sposób ingerencji w podświadomość czytelnika, poszedłem specjalnie do Fresha kupić waszą gazetę, w sumie pierwszy raz od 2 lat. Po przeczytaniu raz jeszcze skomentuje :)
avatar
webnull
9 czerwca 2013, 22:53
Mystic napisał(a): Jestem osobą, która nie cierpi pisać komentarzy, jednakże czytając \"Ile kosztuję blog\" popadłem w atak śmiechu. Jego wyliczenie wyniosło 1762 zł na otwarcie bloga! Mam nadzieję iż nie myślicie iż jest to materiał zachęcający do stworzenia bloga?!. Sprostowanie: 1. Hosting + domena(nie wspomniane) - jesteśmy w stanie w pierwszym roku zapłacić za nie więcej niż 70 zł w dobrej kolokacji gdzie oczywiście nasz wordpress jest poprawnie zbudowany. np. Hekko.pl, linuxpl.com 2. Wordpress - 0zł 3. Nigdy nie spotkałem się z określeniem silnik szablonów, rozumiane jest to tutaj jako dostęp do szablonów premium? Tak czy siak, stworzenie przez freelancera szablonu wedle naszych upodobań będzie wynosić nie więcej niż 300-400zł (wordpress to tak naprawdę CSS,HTML plus drobne elementy graficzne oraz logo), w sieci istnieje tysiące darmowych szablonów na różnych licencjach, śmiało mogę powiedzieć że każdy znajdzie coś dla siebie. Serwisy ze zleceniami to np. zlecenia.przez.net czy oferia.pl Ps. z punktu widzenia developera to stworzenie szablonu, który jest użyty na stronie opisywanej tutaj wyniósł by około 200-300zł, są tutaj 4 elementy graficzne, nie wspomnę już o złej budowie od strony kodowej szablonu) 4. Ad 3. 5. System mailingowy - nawet są od tego pluginy do wordpressa, jednakże może to się wiązać z kupnem mocniejszego serwera (około 100-150zł na rok przy założeniu że będziemy dziennie wysyłać więcej niż 1000-2000 e-maili). Podsumowanie Kto pisze te materiały, copywriter od tekstów do wszystkiego? //edit A gdzie informacje odnośnie reklamy bloga? Stworzenie samej strony to dopiero 30% sukcesu. Kampania SEO/SEM, social medie, marketing szeptany, zdobycie bazy mailowej. //edit 22.000 UK w skali 9 miesięcy. Zakładając że miał stały ruch niezmienny to jest 2440 odwiedzin miesięcznych, 80 odwiedzin dziennie. Sam FaceBook po dobrej strategii da nam około 500 UU dziennie BEZ WKŁADU FINANSOWEGO (Około 1,5 godziny czasu na zorganizowane tej też reklamy na ukierunkowanie około 500 ludzi na stronę) z targetem osób zainteresowanych w/w tematyką. Zapomniałem dodać o najważniejszym, mimo inwestycji o bagatelnej kwocie prawie 2000 zł, autor bloga nie skontaktował się z nikim odnośnie sugestii w wyborze domeny :) //edit3 Czy autor w/w artykułu skonfrontuje wypowiedź ze mną? I to jest racja. Nie potrzeba żadnego drogiego oprogramowania a jedynie cokolwiek na wolnej licencji, sprawa z szablonem wygląda podobnie. Na reklamę można troszkę wydać ale i tak nie wyjdzie nam suma 2000 zł bez przesady. Takie artykuły psują reputację pcformatu.
rekyza
rekyza
9 czerwca 2013, 22:52
Nie no ja również znam realia i kosztorysy utrzymania stron. Oczywiście to jest absurd żeby płacić ponad 400 zł za 2 letni hosting dla blogu - za tą kwotę można myśleć o vpsie w dobrej lokalizacji, a nie o zwykłym hostingu. Takie kwoty podchodzą pod utrzymanie dużego portalu/serwisu. Nie czytałem całości, bo nie było sensu :)
avatar
Mystic
9 czerwca 2013, 22:50
Moja dość negatywna wypowiedź jest spowodowana tym iż sam zajmuje się reklamą i staram się promować budowanie blogów, tworzenia czegoś "swojego" w sieci. Takie artykuły przypominają mi typową komercję czyli napisz aby zapełnić strony w piśmie.
rekyza
rekyza
9 czerwca 2013, 22:47
Administracja pcformat raczej do przyjaznej wobec użytkowników nie należy więc nie oczekiwałbym odpowiedzi z ich strony. Oleją Cię i Twoje uwagi, bo dla nich użytkownik należy tylko i wyłącznie do stada, a oni są zbyt zabiegani by prowadzić forum :)
avatar
Mystic
9 czerwca 2013, 22:11
Jestem osobą, która nie cierpi pisać komentarzy, jednakże czytając \"Ile kosztuję blog\" popadłem w atak śmiechu. Jego wyliczenie wyniosło 1762 zł na otwarcie bloga! Mam nadzieję iż nie myślicie iż jest to materiał zachęcający do stworzenia bloga?!. Sprostowanie: 1. Hosting + domena(nie wspomniane) - jesteśmy w stanie w pierwszym roku zapłacić za nie więcej niż 70 zł w dobrej kolokacji gdzie oczywiście nasz wordpress jest poprawnie zbudowany. np. Hekko.pl, linuxpl.com 2. Wordpress - 0zł 3. Nigdy nie spotkałem się z określeniem silnik szablonów, rozumiane jest to tutaj jako dostęp do szablonów premium? Tak czy siak, stworzenie przez freelancera szablonu wedle naszych upodobań będzie wynosić nie więcej niż 300-400zł (wordpress to tak naprawdę CSS,HTML plus drobne elementy graficzne oraz logo), w sieci istnieje tysiące darmowych szablonów na różnych licencjach, śmiało mogę powiedzieć że każdy znajdzie coś dla siebie. Serwisy ze zleceniami to np. zlecenia.przez.net czy oferia.pl Ps. z punktu widzenia developera to stworzenie szablonu, który jest użyty na stronie opisywanej tutaj wyniósł by około 200-300zł, są tutaj 4 elementy graficzne, nie wspomnę już o złej budowie od strony kodowej szablonu) 4. Ad 3. 5. System mailingowy - nawet są od tego pluginy do wordpressa, jednakże może to się wiązać z kupnem mocniejszego serwera (około 100-150zł na rok przy założeniu że będziemy dziennie wysyłać więcej niż 1000-2000 e-maili). Podsumowanie Kto pisze te materiały, copywriter od tekstów do wszystkiego? //edit A gdzie informacje odnośnie reklamy bloga? Stworzenie samej strony to dopiero 30% sukcesu. Kampania SEO/SEM, social medie, marketing szeptany, zdobycie bazy mailowej. //edit 22.000 UK w skali 9 miesięcy. Zakładając że miał stały ruch niezmienny to jest 2440 odwiedzin miesięcznych, 80 odwiedzin dziennie. Sam FaceBook po dobrej strategii da nam około 500 UU dziennie BEZ WKŁADU FINANSOWEGO (Około 1,5 godziny czasu na zorganizowane tej też reklamy na ukierunkowanie około 500 ludzi na stronę) z targetem osób zainteresowanych w/w tematyką. Zapomniałem dodać o najważniejszym, mimo inwestycji o bagatelnej kwocie prawie 2000 zł, autor bloga nie skontaktował się z nikim odnośnie sugestii w wyborze domeny :) //edit3 Czy autor w/w artykułu skonfrontuje wypowiedź ze mną?
Najnowsze aktualności


Nie zapomnij o haśle!
21 czerwca 2022
Choć mogą się wydawać mało nowoczesne, hasła to nadal nie tylko jeden z najpopularniejszych sposobów zabezpieczania swoich kont, ale także...


Artykuły z wydań

  • 2024
  • 2023
  • 2022
  • 2021
  • 2020
  • 2019
  • 2018
  • 2017
  • 2016
  • 2015
  • 2014
  • 2013
  • 2012
  • 2011
  • 2010
  • 2009
  • 2008
  • 2007
Zawartość aktualnego numeru

aktualny numer powiększ okładkę Wybrane artykuły z PC Format 1/2022
Przejdź do innych artykułów
płyta powiększ płytę
Załóż konto
Co daje konto w serwisie pcformat.pl?

Po założeniu konta otrzymujesz możliwość oceniania materiałów, uczestnictwa w życiu forum oraz komentowania artykułów i aktualności przy użyciu indywidualnego identyfikatora.

Załóż konto