4. Komunikacja z czytelnikiem
Każdy autor bloga, któremu zależy na popularności, powinien dbać o budowanie społeczności czytelników, którzy w przyszłości mogą stać się jego największymi protektorami. Zastanów się, w jaki sposób będziesz informować swoich czytelników o nowych wpisach. Dobrym źródłem ruchu dla bloga mogą być serwisy społecznościowe: Facebook, Google+, a w przypadku blogów profesjonalnych także LinkedIn.
Warto zachęcać osoby odwiedzające blog do rejestracji na newsletter oraz zasubskrybowania bloga przez RSS. Dzięki temu zyskasz możliwość skutecznego poinformowania ich o każdym nowym artykule, co spowoduje, że będą mieli powód do wejścia na twój blog. Duża liczba subskrybentów RSS (przynajmniej trzycyfrowa) oraz fanów na FB, zwiększają twoją wiarygodność w oczach osób, które pierwszy raz trafiają na twój blog. Dlatego warto pokazywać te liczby na blogu. Pomoże ci w tym np. ikonka FeedBurner oraz wtyczka społecznościowa Facebooka, która ujawni każdemu odwiedzającemu liczbę fanów twojej strony.
Podstawową formą interakcji z czytelnikami są komentarze pod wpisami na blogu. Warto więc, by ich dodawanie było jak najłatwiejsze dla czytelników, a jednocześnie byś miał pełną kontrolę nad treściami pojawiającymi się na blogu. Na blogu „Jak oszczędzać pieniądze” każdy komentarz od nowego czytelnika oczekuje na tzw. moderację, czyli jego dopuszczenie do publikacji przez autora bloga. Jeśli dany komentarz został zaakceptowany, to kolejne komentarze tej osoby zamieszczane będą już automatycznie – bez potrzeby ich akceptacji.
Twój blog to twoja przestrzeń w internecie i wcale nie musisz postępować zgodnie z zasadami demokratycznymi. Ale z drugiej strony, ograniczając komentarze, wystawisz się na zarzuty, że wprowadzasz cenzurę. Dlatego warto od początku dobrze i jasno określić zasady, jakie obowiązują przy komentowaniu na twoim blogu, i udostępnić je czytelnikom.
WordPress ma wbudowany własny system komentarzy, ale coraz częściej autorzy blogów korzystają z zewnętrznych systemów. Najpopularniejsze to Disqus oraz komentarze Facebooka. Takie zewnętrzne systemy komentarzy podpinane są poprzez wtyczki i dają kilka korzyści: wprowadzają jednorodny i znany użytkownikom wygląd systemu komentarzy, zapewniają dobre filtrowanie spamu i mogą wymagać wcześniejszego zalogowania się użytkownika w sieciach społecznościowych, co zwiększa zasięg marketingowy bloga (komentarze danej osoby mogą być od razu rozgłaszane na Face-
booku i w innych serwisach).
Ale takie komentarze mają też wady: znajdują się w zewnętrznym serwisie i nie masz nad nimi pełnej kontroli. Ładowanie zewnętrznego systemu komentarzy wydłuża czas wczytywania twojej strony i dodatkowo – w przypadku nieprawidłowej konfiguracji – może się okazać, że treść komentarzy nie będzie poprawnie indeksowana przez Google. To może ograniczyć możliwość docierania do bloga przez wyszukiwarkę.
Jeśli zdecydujesz się skorzystać z komentarzy wbudowanych w WordPress, warto dodać i uaktywnić wtyczkę Akismet. Rejestracja w serwisie Akismet jest bezpłatna, a dodanie tej wtyczki skutecznie zabezpieczy cię przed spamem.
Jak można dbać o czytelników? Przede wszystkim rzeczowo odpowiadając na zamieszczane na blogu komentarze i pytania. Jeśli widzisz, że ktoś zamieścił długi i wyczerpujący komentarz, warto mu po prostu podziękować za to, że przyczynia się do podwyższania merytorycznej wartości bloga.
Można również od czasu do czasu zapytać czytelników, jakie tematy chcieliby przeczytać na blogu, np. proponując kilka z nich i prosząc, by zagłosowali, jaką ich kolejność preferują. Umożliwienie czytelnikom decydowania o przyszłości bloga wyzwala niekiedy spontaniczną wdzięczność tych osób.
Bloger powinien potrafić również poszerzać swoją wiedzę o najbardziej lojalnych czytelnikach. Można to robić za pomocą ankiet, ale również bezpośrednio kontaktować się e-mailowo z czytelnikami. Ta ostatnia metoda jest bardzo skuteczna i pozwala zacieśnić internetową znajomość, a w wielu przypadkach uzyskać także uczciwą opinię wyrażoną w „cztery oczy” – poza blogowym systemem komentarzy.
5. Skuteczna promocja bloga
Jaki jest sekret szybkiego sukcesu bloga „Jak oszczędzać pieniądze”? Składa się on z dwóch elementów: skutecznej realizacji strategii obecności w różnych mediach oraz aktywnego wciągania czytelników w dyskusje na blogu. Nie jest bowiem sztuką tworzyć świetny merytorycznie blog, lecz dotrzeć z informacją o jego istnieniu do jak największej liczby zainteresowanych nim czytelników. Dlatego warto wychodzić z komunikacją poza swój blog i w ten sposób dawać się poznać nowym internautom.
Pierwszym i najważniejszym krokiem powinno być utworzenie fanpage swojego bloga na Facebooku. W kolejnych krokach warto założyć profile (o ile ich jeszcze nie posiadasz) w Google+, na LinkedIn i Twitterze, jak również kanał RSS. Każdy z tych profili możesz wykorzystać do informowania o publikowanych u ciebie na blogu artykułach oraz do podtrzymywania kontaktu między publikacjami. Warto również wrzucać linki do twoich artykułów na Wykop – zwłaszcza wtedy, gdy czujesz, że zamieszczane przez ciebie informacje nadają się do szybkiego rozprzestrzeniania w serwisach społecznościowych.
Alternatywnym sposobem dotarcia do nowych czytelników są gościnne publikacje na innych blogach o zbliżonej tematyce. Jeśli uda ci się opublikować wpis na blogu popularniejszym od twojego, możesz liczyć na gwałtowny wzrost ruchu i potencjalnie – zdobycie kolejnych czytelników. Nie zapomnij zachęcić ich do rejestracji na twój newsletter. Tylko w ten sposób zagwarantujesz sobie możliwość bezpośredniego dotarcia do nich z kolejnymi informacjami.
Nie wszyscy internauci lubią czytać blogi, a świat wyszukiwarek internetowych nie kończy się na Google, Yahoo i Bing. Bardzo popularnymi wyszukiwarkami treści są… YouTube oraz iTunes. Dobrze by było, gdyby do twojego bloga dało się dotrzeć także przez te serwisy. Na YouTube możesz założyć kanał, na którym umieścisz linki do swojego bloga i będziesz udostępniać filmy, np. poradnikowe z dziedziny opisywanej na twoim blogu. Pod każdym filmem możesz umieścić linki do artykułów na blogu poszerzających tematy prezentowane w filmie.
Debiut w iTunes wymaga nagrania tzw. podcastu, czyli internetowej audycji podobnej do nagrania programu radiowego. Jeśli chcesz, aby twój podcast był promowany w iTunes, musisz opracować dla niego estetyczną okładkę (w formacie 1400x1400 px), stworzyć nagranie wysokiej jakości i zadbać o uzyskanie jak największej liczby 5-gwiazdkowych ocen od twoich słuchaczy. To wystarczy, by Apple zdecydował się promować twój blog. Konkurencja wśród polskojęzycznych podcastów jest bowiem ograniczona i może się okazać, że w twojej kategorii jesteś jedynym bądź jednym z nielicznych podcasterów w Polsce.
Autor bloga „Jak oszczędzać pieniądze” udostępnił podcast o nazwie „Więcej niż oszczędzanie pieniędzy”. W ciągu 1,5 miesiąca od premiery podcastu opublikował 5 odcinków, które wysłuchane zostały łącznie ponad 6500 razy.
Ostatnim i bardzo popularnym sposobem popularyzacji własnego bloga jest umieszczanie komentarzy do wpisów na innych blogach. Każdy taki komentarz może być oznaczony sygnaturką z adresem twojego bloga, co w naturalny sposób przyczynia się do sprowadzenia dodatkowego ruchu. Pamiętaj jednak, aby nie spamować cudzych blogów.
Skąd się dowiedzieć, że gdzieś w internecie pojawiały się artykuły na konkretny temat, które warto skomentować? Pomoże w tym usługa Google Alerts. Pozwala ona zapisać się na powiadomienia e-mailowe, gdy Google zindeksuje nowe strony zawierające konkretne słowa lub frazy. Przykładowo: autor bloga „Jak oszczędzać pieniądze” subskrybuje powiadomienia dotyczące sformułowań: oszczędzanie, jak oszczędzać, budżet domowy i finanse osobiste.
Warto się także zaprzyjaźnić z innymi blogerami piszącymi na podobny temat. Jeśli sobie zaufacie, może to być początek dobrej współpracy i wzajemnego wspierania się i promowania waszych blogów przy różnych okazjach.