1. miejsce - Sony Cyber-shot DSC-HX300
Aparat, który otrzymał bardzo dobrą ocenę za wyposażenie, a także najlepszą za możliwości. Jest wygodny w użytkowaniu, ma odpowiedni zestaw pokręteł i przycisków, ułatwiający kadrowanie uchylny ekran (900 tys. pikseli), wizjer elektroniczny, a także oczywiście lampę błyskową i mikrofon stereo. Jako jedyny w naszym teście ma matrycę 20 mln pikseli (pozostałe aparaty mają 16 mln pikseli), choć nie wpłynęło to zbyt mocno na ostrość i rozdzielczość zdjęć, a co najwyżej na duży rozmiar plików JPEG. Ma również jasny obiektyw (od f/2.8) wprowadzający stosunkowo niewielkie zniekształcenia geometrii. Przydaje się wiele automatycznych i ręcznych trybów fotografowania, w tym zdjęcia seryjne do 10 kl./s w pełnej rozdzielczosci, zdjęcia HDR, szybkie panoramy i filmowanie z rozdzielczością Full HD w trybie 50 kl./s.
PLUSY:
- Obiektyw, ekran
- Wygodna obsługa
- Zestaw funkcji
MINUSY:
- Drobne zastrzeżenia do jakości zdjęć
2. miejsce - Panasonic Lumix FZ72
Aparat jest pod pewnymi względami trochę słabszy od Sony DSC-HX300, ale pod innymi nawet go przewyższa. Ekran ma niższą rozdzielczość i nie jest uchylny, a zdjęcia mają nie najwyższą ostrość – tak naprawdę najsłabszą spośród testowanych aparatów. Maksymalna szybkość fotografowania to 9 kl./s (przy pełnej rozdzielczości) – niższa niż w Sony, ale i tak wysoka. Trzeba jednak przyznać, że korzystanie z aparatu jest wygodne, 60-krotny zoom optyczny jeszcze bardziej zwiększa możliwości fotografowania przy szerokim kącie (ekwiwalent ogniskowej 20 mm dla tzw. pełnej klatki). Aparat ma też sporo dodatkowych funkcji, w tym oczywiście filmowanie w rozdzielczości Full HD i z szybkością 50 kl./s, zapis zdjęć w plikach RAW, liczne filtry kolorystyczme, możliwość zapisania własnych ustawień i łatwego powrócenia do nich.
PLUSY:
- Wygodna obsługa
- Duży zoom optyczny
- Zapis w plikach RAW
MINUSY:
- Drobne zastrzeżenia do jakości zdjęć
3. miejsce - Olympus Stylus SP-100EE
Na pierwszy rzut oka aparat wygląda podobnie do modeli firm Sony i Panasonic. Mankamentem jest niezbyt dobry ekran o rozdzielczości 430 tys. pikseli i przeciętnych kątach widzenia. Zupełnie nietypowym elementem wyposażenia, a przy tym dużą zaletą, jest za to celownik ramkowy Dot Sight ułatwiający fotografowanie z dużym zoomem. Widać w nim pełny kadr, w którym łatwo znaleźć fotografowany obiekt, nawet jeśli „uciekł” on ze zbliżenia. Innym ułatwieniem, które w zasadzie powinno być oczywiste, jest czytelne, poprawnie spolszczone menu, jakim nie mogą pochwalić się inne aparaty. Stylus SP-100EE ma także kilka ciekawych funkcji, np. filmowanie z szybkością 120 kl./s (w rozdzielczości 3 Mpix) i 240 kl./s (VGA), szybkie tryby fotografowania 20 i 60 kl./s (3 Mpix), zdjęcia poklatkowe, filtry artystyczne itp.
PLUSY:
- Tryby szybkiego fotografowania i filmowania
- Celownik ramkowy
MINUSY:
4. miejsce - Nikon Coolpix L840
Jest to aparat, który pod wieloma względami odstaje od pozostałych modeli. Ma dobry, uchylny ekran o rozdzielczości 900 tys. pikseli, ale został pozbawiony wizjera elektronicznego. Nie ma też manualnych i półautomatycznych trybów ekspozycji, więc również na korpusie zabrakło kółka wyboru trybów oraz dodatkowych pokręteł ułatwiających ustawienie parametrów fotografowania. Aparat został za to wyposażony w interfejs Wi-Fi, służący do łączności z urządzeniami mobilnymi, zdalnego wyzwalania migawki i przeglądania zdjęć oraz ich geotagowania. Na obiektywie jest też przycisk pozwalający „cofnąć” zoom w razie problemów z kadrowaniem. Co ciekawe, testy laboratoryjne wskazują, że aparat zapewnia najlepszą w teście jakość zdjęć, zarówno w dziennym świetle, jak i w bardzo słabych warunkach oświetleniowych.
PLUSY:
- Dobry ekran
- Jakość zdjęć
- Interfejs Wi-Fi i NFC
MINUSY:
- Brak trybów manualnych
- Brak wizjera
5. miejsce - Canon PowerShot SX520 HS
Najprostszy aparat w teście, który uzyskał najniższe oceny zarówno w przypadku wyposażenia i możliwości, jak i pod względem jakości zdjęć. Jego użytkowanie byłoby całkiem wygodne, gdyby elementy sterujące były mniej oporne, a ekran zapewniał lepsze kąty widzenia (najlepiej byłoby, gdyby był też ruchomy). W porównaniu z najlepszymi aparatami ten ma stosunkowo nieduży, 42-krotny zoom optyczny. Wśród funkcji fotografowania znajdują się tylko te podstawowe – są zarówno tryby automatyczne, jak i manualne. Aparat jest wolny (1,7 kl./s), nie umożliwia filmowania z szybkością ponad 30 kl./s, nie ma funkcji braketingu i zaawansowanych programów tematycznych. Jakość zdjęć nie jest zła, ale w porównaniu do innych aparatów widać przede wszystkim nieco podwyższony poziom szumów, a także niezbyt wysoką ostrość zdjęć.
PLUSY:
MINUSY:
- Średnio wygodne użytkowanie
- Stosunkowo mało funkcji