Serwis YouTube jest bez wątpienia najlepszym w sieci miejscem do umieszczenia swoich filmów, choćby dlatego, że nie ma ograniczeń liczby materiałów czy pojemności konta, i to w darmowej wersji. Możesz przesłać filmy nawet w najwyższej jakości i rozdzielczości, pod warunkiem że nie są dłuższe niż 15 minut. To ograniczenie wprowadzono, by utrudnić przesyłanie nagranych programów telewizyjnych, co narusza prawa autorskie. W przypadku materiałów własnej produkcji nie ma to znaczenia (film możesz przecież podzielić na części).
Akceptowane formaty
YouTube akceptuje praktycznie każdy popularny format wideo, łącznie z surowymi plikami AVCHD przegranymi prosto z kamery HD. Jednak nie ze wszystkimi radzi sobie tak samo dobrze. Surowe pliki wideo są poddawane kompresji. Dodatkowo przy konwersji surowego HD czasem występują błędy.
Aby uniknąć kłopotów, najlepiej przed załadowaniem klipów opracować je w edytorze i wyeksportować za pomocą nowoczesnego kodeka H.264 (a także jego darmowej wersji x.264) lub MPEG‑4, wybierając do zakodowania dźwięku standard ACC. Plikiem kontenerem z tymi strumieniami może być popularny MP4 lub MOV, ewentualnie WMV.
YouTube akceptuje też filmy wysyłane bezpośrednio z telefonów komórkowych. Tutaj nie ma obaw o problemy ze standardami, gdyż komórki korzystają właśnie z kodeków H.264 lub MPEG‑4, które serwis najbardziej lubi.
Jeśli nie chcesz się martwić formatami, najlepiej skorzystać z edytora, który umożliwia eksport filmu bezpośrednio do YouTube (np. Windows Live Movie Maker 2011). Będziesz miał pewność, że opcje są dopasowane do tego serwisu.
Rozdzielczość i proporcje
Do YouTube możesz wysłać nawet pliki o rozdzielczości 1080p, jednak biorąc pod uwagę czas przesyłania filmu do serwisu, a także fakt, że pliki będą oglądane na komputerze, a nie na telewizorze, idealnym kompromisem jest 720p. YouTube podczas rekodowania filmu przed publikacją przygotuje także wersje w 480p i 360p do oglądania w małym oknie, osadzonym w treści strony WWW.
Przygotowując pliki do wysłania, trzeba także pamiętać o proporcjach boków. YouTube używa panoramicznego playera 16:9. W związku z tym, jeśli chcesz, by nagranie ze starszej kamery rejestrującej w proporcjach 4:3 wypełniało całą powierzchnię odtwarzacza, możesz podczas edycji zmodyfikować format, co jednak będzie się wiązało z utratą części obrazu (górnej i dolnej krawędzi).
Eksportując plik z edytora, warto też dodać filtr wyostrzający. Unikniesz wówczas efektu rozmywania kształtów.
Obróbka i oznaczenia filmu w serwisie
Serwis ma prosty w obsłudze edytor wideo, który pozwala montować nowe filmy. Jego zaletą jest obsługa filmów HD. Wszystkie obliczenia związane z kodowaniem odbywają się na serwerach, więc jest to idealne rozwiązanie dla posiadaczy słabszych komputerów i netbooków.
Film przesłany do serwisu można opatrzyć adnotacjami, które wyświetlają się podczas projekcji. Poza tym film można otagować, dzięki czemu będą mogli do niego trafić użytkownicy zainteresowaniu poruszonym w nim tematem. Dostępne są geotagi, pozwalające zapisać lokalizację miejsc, w których były kręcone ujęcia.
Poza opisem warto też zwrócić uwagę na ustawienia widoczności filmu. Wszystkie klipy wysłane do YouTube są domyślnie dostępne dla każdego. Jeśli wysyłasz osobiste wideo, warto ograniczyć jego dostępność. Jeśli oznaczysz film jako Prywatny, tylko osoby zaproszone, po zalogowaniu się, będą mogły go oglądać. Pośrednim rozwiązaniem jest opcja Niepubliczne. Taki film nie będzie widoczny w wyszukiwarce ani na twoim profilu. Będą mogli go obejrzeć jedynie ci użytkownicy, którzy otrzymają link. Z drugiej strony w serwisie są narzędzia ułatwiające dystrybucję klipów wśród znajomych. Jeśli chcesz, by otrzymywali powiadomienia, możesz połączyć konto z profilem Facebooka lub Twitterem.
YouTube – hity 2010 roku
W 2010 roku zamieszczone w serwisie YouTube klipy obejrzano ponad 700 miliardów razy, wysłano łącznie 13 mln godzin filmów, co daje około 1500 lat. Najczęściej oglądanym hitem był teledysk „Baby” Justina Biebera, który zanotował ponad 400 mln odtworzeń. Wśród polskich internautów królował niepodzielnie występ Kamila Bednarka w programie Mam Talent – blisko 6 mln odsłon. Dużym zainteresowaniem cieszyła się także wojna raperów (warszawski PARIAS, Tede kontra Peja). Dwa dissy Hip-Hop vs Peja i odpowiedź Peji obejrzano łącznie ponad 7 milionów razy. Kolejny kawałek Prosto Mixtape 600V – „I żeby było normalnie” – ma już ponad 2,4 mln odsłon.