YouTube bez tajemnic
Jeśli w nowym klipie chcesz umieścić wideo z kolekcji lub jego fragment, złap go myszą i przeciągnij do pustego pola na ścieżce czasu. Montując film, rzadko używa się całego ujęcia z klipu źródłowego. Aby wybrać fragment, naprowadź mysz na dodane do ścieżki czasu ujęcie, a następnie kliknij ikonę nożyczek,która wywołuje narzędzie do przycinania.
W okienku uruchomi się podgląd klipu. W dolnej części zobaczysz wygenerowaną listę miniaturek, które pomagają w określeniu punktu początkowego i końcowego przyciętego ujęcia. Aby określić jego długość, złap myszą pionową belkę z lewej strony linii z miniaturkami i ustaw za jej pomocą punkt początkowy. Następnie ustaw punkt końcowy za pomocą belki z prawej strony. W dobraniu punktu pomaga podgląd, na którym widzisz klatkę znajdującą się dokładnie pod belką. Po dobraniu początku i końca ujęcia kliknij przycisk Play w okienku podglądu, żeby sprawdzić, czy fragment jest dobrze dobrany. Na końcu kliknij Save, żeby zapisać ujęcie.
Po dobraniu ujęć czas na ustawienie przejść. Dostępne efekty znajdziesz w zakładce oznaczonej symbolem dwóch trójkątów. Ich wybór, w porównaniu do desktopowych edytorów wideo, jest na razie niewielki, ale jest zarówno standardowe przejście, czyli przenikanie – Crossfade, jak też wybór przejść bazujących na maskach, np. Heart, Diamond. Chcąc dodać przejście, złap wybrany efekt myszą i przeciągnij go między dwa ujęcia. Jeśli chcesz, żeby wideo kończyło się przyciemnieniem obrazu do czerni, nie zapomnij dodać efektu po ostatnim ujęciu.
Ostatnim etapem jest dodawanie muzyki. Przejdź do zakładki z nutką. Do wyboru masz tysiące utworów z biblioteki Audoswap. Zanim dodasz utwór, możesz go przesłuchać. W tym celu naprowadź na niego kursor myszy i kliknij Play. Aby dodać utwór, złap go myszą i przeciągnij do pola oznaczonego nutką, które znajduje się poniżej linii czasu.
Teraz zwróć uwagę na suwak z prawej strony belki z utworem. Pozwala on dobrać miksowanie ścieżki dźwiękowej wideo z muzyką z biblioteki. Domyślnie muzyka zastępuje dźwięki z klipu filmowego. Jednak, gdy przesuniesz suwak w prawo, możesz zmiksować ścieżki, decydując jednocześnie, czy bardziej ma być słyszana muzyka – opcja Favor Music czy bardziej dźwięk otoczenia zapisany w filmie Favor Original Audio.
Gdy twój klip będzie gotowy, wpisz w polu znajdującym się ponad oknem podglądu nową nazwę i kliknij przycisk Opublikuj. Film pojawi się po kilkunastu minutach, jakie zajmuje rekodowanie wideo w pełnej rozdzielczości na serwerach Google. Po opublikowaniu klipu wyświetli się strona z opcjami filmu, na której możesz dodać opisy, lokalizację i dobrać ustawienia prywatności (patrz warsztat „Podstawowa edycja filmu w serwisie YouTube”).
W naszym kraju prosty, acz przemyślany filmik, jest w stanie osiągnąć oglądalność nawet 100 000 wyświetleń w pierwszym miesiącu. Taka liczba odsłon jest warta, biorąc pod uwagę stawki obowiązujące na rynku, nawet 2000 złotych. Problem w tym, że sam musisz znaleźć tego, kto ci zapłaci za przyklejoną do filmu reklamę.
Jeżeli treść twoich materiałów będzie atrakcyjna dla konkretnych firm, będzie im zależało, by pojawiały się w nich ich produkty. Warunkiem podstawowym do zostania dostrzeżonym jest robienie dobrych filmów. Nie chodzi tu o perfekcyjną jakość techniczną (na początek wystarczy przyzwoita kamera internetowa), lecz o atrakcyjne treści, jak np. recenzje gier i różnych gadżetów oraz wszelkiego rodzaju poradniki, np. jak naprawić telefon, czy wskazówki dotyczące makijażu.
Najważniejsze jest regularne wrzucanie filmów. Przyzwyczaja to widza do systematycznego oglądania naszego kanału. Filmy nie mogą też pojawiać się zbyt rzadko – jeden na tydzień to sensowne minimum. Regularne umieszczanie dobrych treści zapewni ci sporą liczbę subskrybentów, którzy otrzymają automatyczną wiadomość, że wrzuciliśmy coś nowego i zapewnią widownię na start. Dobrze jest też poczytać komentarze pod swoimi filmikami i wdać się w dyskusję, potem zaprosić najaktywniejsze osoby do grona przyjaciół.