Zamiana na cyfry
Jedna z pierwszych inicjatyw związanych z cyfryzacją, a zarazem najstarsza cyfrowa biblioteka. Projekt został rozpoczęty w 1971 roku przez Michaela Harta – amerykańskiego pisarza i twórcę e-booka. Na rozwój i popularyzację tej inicjatywy Hart poświecił całe swoje życie. Dzięki jego bibliotece zyskasz dostęp do ponad 50 000 darmowych książek w formie cyfrowej. E-booki dostępne na stronie projektu korzystają często z otwartego standardu EPUB.
Nieograniczony dostęp do literatury i publikacji w jak największej liczbie języków ma służyć nieskrępowanemu rozprzestrzenianiu wiedzy – takie było założenie autora. Celowi temu miało służyć także zdecentralizowanie inicjatywy – wolontariusze indywidualnie, bez odgórnej selekcji, opracowują publikacje, które ich interesują. Rozmieszczone w wielu miejscach na świecie serwery i regularne wykonywanie kopii lustrzanych bazy mają zapewnić niezawodność działania.
www.gutenberg.org
Projekt powstał z inicjatywy rządów części państw Unii Europejskiej. Ta otwarta w 2008 roku cyfrowa biblioteka pozwala na dostęp do ponad 15 milionów egzemplarzy zigitalizowanych druków. Autorzy projektu zawdzięczają swoją kolekcję współpracy z ponad trzema tysiącami instytucji z całej Europy. Dane dostępne dzięki Europeanie nie są przechowywane na centralnym serwerze – ten obowiązek spoczywa na wszystkich zaangażowanych instytucjach. Europeana jest tylko punktem dostępu do tych informacji. Na potrzeby projektu, w celu integracji i uporządkowania cyfrowych zbiorów pochodzących z różnych źródeł, stworzono nowy standard opisu obiektów – Europeana Semantic Elements. Jego rozwinięciem jest wprowadzony w 2010 roku system o nazwie Europeana Data Model.
www.europeana.eu
Znakomicie zrealizowany polski przykład projektu związanego z digitalizacją. Inicjatywa ma na celu stworzenie cyfrowych kolekcji zbiorów muzeów z regionu Małopolski. Najważniejszą zaangażowaną w CDK instytucją i koordynatorem działań jest Muzeum Narodowe w Krakowie. W projekt zaangażowane są też inne małopolskie instytucje. Autorzy projektu chwalą się zbiorem 54 tysięcy cyfrowych obiektów.
Cyfrowe Dziedzictwo Kulturowe stanowi również przykład zrozumienia reguł, jakimi rządzą się projekty związane z digitalizacją. Podobnie jak w przypadku światowych inicjatyw struktura projektu jest rozproszona, materiały pochodzą z wielu źródeł. Wspólne są strona, na której można oglądać zbiory uczestników, a także jednolity system bazodanowy i standard opisu obiektów.
www.kultura.malopolska.pl
Bazę tworzy niecałych 250 ludowych instrumentów muzycznych z całego kraju. Do ich zilustrowania wystarczyło 1000 zdjęć, cześć ze zbiorów przedstawiona jest w 360 stopniach.
Witrynę projektu charakteryzuje dobrze zaprojektowany, dwujęzyczny interfejs i bardzo czytelna klasyfikacja zgromadzonych eksponatów. Przy każdym z nich użytkownik znajdzie właściwie dobrane informacje – szczególnie atrakcyjną częścią karty eksponatu jest odtwarzacz pozwalający posłuchać dźwięków wydawanych przez instrument.
Polskie ludowe instrumenty muzyczne to dowód na to, że digitalizacja nie musi oznaczać setek terabajtów danych. Istotniejszy od ilości zgromadzonych materiałów jest ich przemyślany dobór.
http://ludowe.instrumenty.edu.pl