AktualnościCzy taka będzie wydajność handhelda PS6? Tryb oszczędzania energii z PS5 może być wskazówką

Czy taka będzie wydajność handhelda PS6? Tryb oszczędzania energii z PS5 może być wskazówką

Redakcja Digital Foundry wzięła pod lupę tryb oszczędzania energii z PlayStation 5, a wnioski z analizy płyną takie, iż prawdopodobnie został on wprowadzony z myślą o uruchamianiu gier na nadchodzącej konsoli przenośnej od Sony.

PlayStation Portal
PlayStation Portal
Źródło zdjęć: © Sony

W ubiegłym tygodniu rozwialiśmy wątpliwości co do tego, co oznacza tajemnicza ikona widniejąca przy niektórych tytułach gier. Jak się okazało, jest to oznaczenie informujące o możliwości uruchomieniu danej produkcji w trybie oszczędzania energii. Wiąże się to, jak wskazuje nazwa, ze zmniejszonym poborem mocy i idzie w parze z garstką ograniczeń natury technicznej – gorszą płynnością animacji, niższą rozdzielczością lub zredukowanym dystansem malowania obiektów na ekranie. Początkowo zakładano, że jedyną produkcją ze wsparciem dla rzeczonego trybu są Demon's Souls, niemniej okazało się, iż stosowną aktualizację otrzymało także Days Gone Remastered.

Następca PSP uruchomi gry z PS5?

Jak wspomniano we wstępie, tryb oszczędzania energii PlayStation 5 został wzięty na tapet przez redakcję Digital Foundry. Sprawdziła ona, jak po jego włączeniu prezentują się Demon's Souls oraz Days Gone Remastered. Testy zostały uchwycone na materiale wideo, który wylądował na łamach YouTube'a:

PS5 'Power Saver' Mode Tested: A Green Initiative, Next-Gen Handheld Teaser Or Both?

Poczynając od pierwszego ze sprawdzonych tytułów, czyli Demon's Souls. W tym przypadku ucierpi głównie płynność obrazu, jako że liczba klatek na sekundę została ograniczona do 30 względem trybu wydajności (domyślnie: rozdzielczość 1440p/60 FPS).

Inaczej sprawa ma się w przypadku Days Gone Remastered – tutaj deweloperzy postawili na redukcję rozdzielczości. Ta spadnie z poziomu 2560 × 1440 do 1280 × 1440, co oznacza dwukrotnie mniej pikseli w poziomie. Dorzucić do tego jeszcze należy zmniejszony zasięg wczytywania roślinności i gorszą jakość okluzji otoczenia (AO, ang. ambient occlusion). Rozwiązanie takie pozwoliło pozostać przy domyślnej liczbie 60 klatek na sekundę, niemniej liczba ta sporadycznie spada, w szczególnych przypadkach sięgając nawet 40. W większości sytuacji gra jednak wygląda płynnie, a Digital Doundry podkreśla, że różnice w wyglądzie między trybem oszczędzania energii a wydajności są na pierwszy rzut oka niewidoczne.

Pytaniem pozostaje, ile energii w rzeczywistości pozwoli zaoszczędzić funkcja jej oszczędzania wprowadzony niedawno do konsoli Sony. Różnice między poszczególnymi trybami pracy PlayStation 5 oraz ich wpływami na wydajność i jakość obrazu na przykładzie Days Gone Remastered prezentują się jak poniżej:

Digital Foundry – porównanie trybów pracy PS5
Digital Foundry – porównanie trybów pracy PS5© Digital Foundry, YouTube

Jak widać, opcja oszczędzania energii w trybie wydajności pozwala zredukować pobór mocy nawet o 130 W. O ile w kontekście stacjonarnej konsoli nie ma raczej powodu do stosowania takiego zabiegu (chyba że bardzo nam zależy na zmniejszeniu otrzymywanych rachunków za prąd), tak nie brak głosów, że funkcja ta została oddana w ręce graczy z myślą o nadchodzącym następcy PSP, a więc nowym handheldzie ze stajni Sony.

Wedle redakcji Digital Foundry, a dokładniej przebadanych przez nią pogłosek, dostosowanie gry do działania w trybie oszczędzania gry ma zagwarantować jej prawidłowe funkcjonowanie na wspomnianym przenośnym urządzeniu. Wiąże się to z licznymi kompromisami, takimi jak ograniczenie działania CPU do 8 wątków, zegara pamięci GDDR6 do połowy prędkości oraz wyzbyciem się wsparcia dla PSSR i VR. Mimo wszystko informacje te nie zostały oficjalnie potwierdzone przez Sony i nie należy ich brać za pewnik.

Jakub Dmuchowski, redaktor pcformat.pl

Wybrane dla Ciebie