HardwareDłuższa praca laptopa

    Dłuższa praca laptopa

    Jeśli korzystasz często z notebooka z dala od źródeł zasilania, warto zawczasu zdefiniować kilka ustawień pozwalających na lepsze oszczędzanie energii i jednocześnie dłuższą pracę.

    Dłuższa praca laptopa

    System operacyjny jest wyposażony w narzędzia pozwalające na zarządzanie oszczędzaniem energii. Ich konfiguracja domyślna nie jest jednak najlepsza i jeśli chcesz wydłużyć czas pracy na baterii, weź sprawy we własne ręce. Wystarczy zmienić kilka podstawowych wartości, by zyskać 10–20 procent dodatkowego czasu pracy. Proponowane ustawienia mają sens jedynie w wypadku, gdy note- booka używasz tylko przy prostych zadaniach, takich jak korzystanie z komunikatora internetowego, pisanie tekstów czy przeglądanie internetu. W przeciwnym wypadku komputer będzie działał na tyle wolno, że praca rozwlecze się w czasie i konkretne zadanie pochłonie tyle samo energii, co w klasycznym trybie oszczędzania energii.

    Ekstremalna oszczędność

    Cały proces definiowania ustawień jest stosunkowo prosty. Wystarczy, że stworzysz nowy plan zasilania. Dzięki temu za każdym razem, gdy będziesz potrzebował wydłużonej pracy na baterii, będziesz mógł wybrać ten właśnie plan zasilania.

    Krok 1

    W zasobniku systemowym kliknij ikonę zasilania i z otwartego menu kontekstowego wybierz Opcje zasilania. W otwartym oknie kliknij Utwórz plan zasilania.

    Obraz

    Krok 2

    W kolejnym oknie zaznacz opcję Oszczędzanie energii, a w nazwie planu wpisz na przykład Ekstremalne oszczędzanie. Kliknij przycisk Dalej.

    Obraz

    Krok 3

    W kolejnym oknie interesuje nas pierwsza kolumna Używa baterii. Te ustawienia pozostawiamy bez zmian. Przesuń jednak suwak Dopasuj jasność planu w skrajną pozycję po lewej stronie. W ten sposób podświetlenie ekranu zostanie zminimalizowane. Na zakończenie kliknij przycisk Utwórz.

    Obraz

    Krok 4

    Powrócisz do wcześniejszego okienka, w którym pojawi się nowo zdefiniowany plan. Kliknij przy nim komendę Zmień ustawienia planu. W kolejnym wyświetlonym okienku kliknij komendę Zmień zaawansowane ustawienia zasilania.

    Obraz

    Krok 5

    W drzewku przejdź do opcji Ekran i rozwiń ją, klikając +. Następnie rozwiń gałąź Jasność przygaszonego ekranu i dla opcji Zasilanie bateryjne (%) zmniejsz wartość z 30 proc. na 0 proc. W opcji Jasność ekranu możesz precyzyjnie ustawiać wartość jasności dla zasilania bateryjnego. W naszym przykładzie będzie to 15 proc. Kliknij przycisk Zastosuj.

    Obraz

    Krok 6

    W drzewku ustawień odszukaj opcję Zarządzanie energią procesora i rozwiń ją. Następnie przejdź do Maksymalny stan procesora i zmniejsz wartość opcji Zasilanie bateryjne ze 100 proc. do 50 proc. Kliknij przycisk Zastosuj. To rozwiązanie ma sens jedynie wtedy, gdy laptop ma procesor dwurdzeniowy.

    Obraz

    Wyłączanie zbędnych urządzeń

    Czas pracy laptopa na baterii możesz dodatkowo zwiększyć, wyłączając nieużywane urządzenia w notebooku, np. nieużywane karty sieciowe, porty USB czy napęd optyczny.

    Krok 1

    Kliknij Start i naprowadź kursor myszki na Komputer. Kliknij prawym przyciskiem myszki i z otwartego menu kontekstowego wybierz opcję Właściwości. W następnym oknie kliknij Menedżer urządzeń.

    Obraz

    Krok 2

    Teraz w drzewku urządzeń przejdź do Stacje dysków CD-ROM/DVD i rozwiń tę gałąź. Kliknij prawym przyciskiem myszki Slimtype DVD A ... (tak się nazywa napęd optyczny w naszym przykładowym notebooku) i z otwartego menu kontekstowego wybierz Wyłącz.

    Obraz

    Krok 3

    Gdy na ekranie komputera pojawi się komunikat Wyłączenie tego urządzenia spowoduje, że przestanie ono funkcjonować. Czy na pewno chcesz je wyłączyć? kliknij Tak. Napęd zostanie wyłączony w systemie i nie będzie pobierał prądu. Przy jego ikonie pojawi się dodatkowa strzałka symbolizująca jego wyłączenie.

    Obraz
    Obraz

    Krok 4

    W ten sposób możesz też wyłączyć inne urządzenia, z których nie korzystasz, np. kartę sieciową (jeśli korzystasz z Wi-Fi, pozostaw włączoną kartę bezprzewodową), interfejs bluetooth, zintegrowaną kamerę internetową, a nawet porty USB. Pamiętaj, aby przy pracy w trybie zasilania sieciowego włączyć je z powrotem, w sposób podobny do opisanego, tyle że zamiast opcji Wyłącz wybieraj opcję Włącz.

    Obraz

    Wybrane dla Ciebie