Dodatki do Windows
Tym razem pokazujemy programy o zróżnicowanych funkcjach. Od dość rozbudowanego narzędzia służącego do zmieniania opcji w systemie operacyjnym Windows, poprzez program dodający więcej pulpitów do systemu, aż po narzędzie, które z pewnością przyda się osobom często przygotowującym różne prezentacje.
Mnożenie pulpitów
Virtual Desktop Manager
Menedżer wirtualnych pulpitów. Przydatny, gdy masz za mało miejsca na jednym pulpicie. Aplikacja obsługuje do czterech pulpitów systemowych.
Krok 1
Kliknij dwukrotnie ikonę DeskmanPowertoySetup. Jeżeli zobaczysz okno: Otwórz plik - ostrzeżenie o zabezpieczeniach, kliknij przycisk Uruchom.
Krok 2
W pierwszym oknie instalatora kliknij Next. Zaznacz opcję I accept the terms in the license agreement, kliknij Next jeszcze trzykrotnie, następnie Install, a po przekopiowaniu plików – Finish.
Krok 3
Virtual Desktop Manager nie instaluje swojej ikony skrótu w menu Start. Nie ma nawet swojego okna. Działa pod postacią paska narzędziowego Windows. Kliknij prawym przyciskiem myszy wolną przestrzeń na pasku zadań Windows i z menu kontekstowego wybierz Paski narzędzi i Desktop Manager.
Krok 4
Na pasku zadań Windows pojawi się charakterystyczny pasek MSVDM (to akronim słów Microsoft Virtual Desktop Manager). Kliknięcie okrągłego przycisku z cyfrą uaktywnia pulpit o danym numerze (masz do dyspozycji cztery). Kliknięcie zielonego przycisku z miniaturą logo Windows wyświetla aktualny podgląd zawartości wszystkich czterech pulpitów (wtedy kliknięcie miniatury pulpitu przeniesie cię do niego).
Krok 5
Jeżeli chcesz dla każdego pulpitu ustawić odrębną tapetę (jest to wygodne, gdyż łatwo rozróżnisz wtedy pulpity), kliknij prawym klawiszem myszki na pasku narzędziowym Virtual Desktop Managera i z menu kontekstowego wybierz Configure Desktop Images.
Krok 6
W oknie MSVDM Settings klikaj poszczególne miniatury pulpitów i wybierz dla każdego grafikę tła z listy Background. Ustawienie zatwierdź, klikając OK.
„Oficjalny” tweaker Microsoftu
Tweak UI
Jedno z najpopularniejszych narzędzi udostępniających opcje sterujące reakcjami systemu operacyjnego, niedostępne z poziomu standardowych okien dialogowych.
Krok 1
Dwukrotnie kliknij ikonę TweakUiPowertoySetup. Jeżeli pojawi się okno Otwórz plik - ostrzeżenie o zabezpieczeniach, kliknij przycisk Uruchom.
Krok 2
W pierwszym oknie instalatora kliknij Dalej. Następnie zaznacz opcję: I accept the terms in the license agreement i kliknij Dalej oraz Zakończ.
Krok 3
Uruchom program, wybierając z menu Start pozycję Wszystkie programy, Powertoys for Windows XP oraz Tweak UI.
Krok 4
Główne okno programu jest podzielone na dwie części. Po lewej stronie jest dostępne drzewo kategorii funkcji systemowych, w jakich możesz wprowadzać modyfikacje. Parametry oraz dostępne modyfikatory, przyciski, opcje itp. znajdziesz po prawej stronie okna po uprzednim wybraniu konkretnej pozycji z drzewa.
Krok 5
Nie sposób opisać wszystkich zmian, jakie możesz wprowadzić w systemie za pośrednictwem tego niewielkiego programu. Wypróbuj. To proste. Przykładowo, by ukryć ikonę kosza z pulpitu Windows, wybierz najpierw z drzewa kategorii kategorię Desktop, a następnie po prawej stronie okna odznacz pole Kosz i kliknij Apply (kliknięcie <b<OK także wprowadza zmianę, ale i zamyka okno programu).
Krok 6
Ciekawa jest funkcja ukrywania apletów panelu sterowania. Z drzewa wybierz Control Panel, a następnie odznacz pole przy nazwie apletu, który chcesz ukryć z panelu sterowania.
Krok 7
Chcesz np. skopiować tapetę pulpitu na ekran logowania? Nic prostszego. Z drzewa wybierz Logon następnie Settings, a po prawej stronie okna zaznacz pole Wallpaper i kliknij Copy Now oraz Apply.
Krok 8
Chcesz ukryć konkretny dysk z okna Mój komputer? Zaznacz na drzewie My Computer oraz Drives, a następnie po prawej stronie okna odznacz pole z literą dysku, który chcesz ukryć, i kliknij Apply.
Krok 9
To zaledwie garstka możliwości programu TweakUI. Poeksperymentuj, z pewnością znajdziesz wiele innych przydatnych opcji.
Nowe wiadomości pod ręką
Feeds Plus 1
Jeżeli korzystasz z Internet Explorera 7 oraz z kanałów RSS, to z pewnością przyda ci się dodatek do przeglądarki wyświetlający okienka informujące o nowych wiadomościach.
Krok 1
Dwukrotnie kliknij ikonkę feedsplus (program znajduje się na naszym krążku). W oknie instalatora, jakie zobaczysz, kliknij Next.
Krok 2
Zatwierdź licencję zaznaczając opcję I Agree i kliknij Next jeszcze czterokrotnie. Następnie po chwili kliknij Close, co zakończy instalację.
Krok 3
Bezpośrednio po instalacji, w zasobniku systemowym na pasku zadań zobaczysz nową ikonkę dodatku Feeds Plus. Gdy ją klikniesz prawym klawiszem myszki, będziesz miał dostęp do menu konfiguracyjnego. Nie musisz jednak wprowadzać żadnych modyfikacji domyślnych ustawień. Od tej pory dodatek działa i nawet bez uruchomionej przeglądarki IE 7 będzie „pilnował” wiadomości. W momencie pojawienia się newsa na którymkolwiek z subskrybowanych przez ciebie kanałów RSS, zostaniesz o nim automatycznie powiadomiony:
Fragment do szybkiej wysyłki
Snip IT Add-On Internet
Snip IT to narzędzie, za którego pomocą możesz zaznaczyć fragment przeglądanej strony w Internet Explorerze i natychmiast wysłać zaznaczony obszar pocztą elektroniczną. Snip IT współpracuje z serwisami pocztowymi online, takimi jak Gmail, HotMail czy Yahoo Mail, a także z klientami poczty (programami) zainstalowanymi na komputerze (np. Outlook).
Krok 1
Kliknij dwukrotnie ikonę SnipIT. Gdy zobaczysz okno instalatora, kliknij Next. Zaznacz opcję I Agree i kliknij Next jeszcze trzykrotnie. Następnie wybierz serwis pocztowy, z jakiego korzystasz, i odznacz te serwisy, których nie zamierzasz używać. W naszym przykładzie wybraliśmy tylko pole Gmail Email Client. Kliknij Next.
Krok 2
Jeżeli chcesz korzystać tylko z serwisów pocztowych online, to w kolejnym etapie nie zaznaczaj żadnego z widocznych pól. Jednak gdy masz zamiar korzystać z programów pocztowych, wybierz odpowiednie pole. Podpowiedź: wybierz pole Mail to Client for IE, jeśli używasz innego programu pocztowego niż Outlook. Kliknij Next jeszcze dwukrotnie, po czym kliknij Close. Dodatek jest zainstalowany.
Krok 3
Jak go używać? Uruchom przeglądarkę Internet Explorer. Wczytaj interesującą cię stronę. Zaznacz myszką fragment tekstu i kliknij na zaznaczeniu prawym przyciskiem myszki. W menu kontekstowym, w zależności od wybranego serwisu pocztowego czy programu, zobaczysz odpowiednią pozycję. W naszym przykładzie jest widoczna opcja Send Using Gmail. W kolejnym oknie wyświetli się serwis pocztowy Gmail. Dzięki temu będzie można wysłać zaznaczony fragment.
Przydatne dla prezentera
ZoomIt
Kolejne narzędzie do powiększania fragmentu ekranu, ale tym razem, dzięki funkcji dodawania notatek i komentarzy, przydatne przygotowującym i prowadzącym prezentacje.
Krok 1
Program ZoomIt jest dostarczany w formie spakowanego archiwum w formacie ZIP i nie wymaga instalacji. Rozpakuj plik ZoomIt do dowolnego foldera na dysku twardym.
Krok 2
Po rozpakowaniu dwukrotnie kliknij ZoomIt. Jeżeli zobaczysz okno: Otwórz plik - ostrzeżenie o zabezpieczeniach, kliknij Uruchom.
Krok 3
Podczas pierwszego uruchomienia pojawi się na ekranie okno ZoomIt Options, a program umieści swoją ikonę w zasobniku systemowym na pasku zadań. W oknie możesz skonfigurować parametry programu. Tutaj podamy jego domyślne ustawienia.
Krok 4
W sekcji Zoom możesz określić skrót klawiszowy, który będzie wywoływał funkcję powiększenia ekranu. Domyślnym aktywatorem powiększenia jest skrót [Ctrl]+[1]. Gdy ekran działa w trybie powiększenia, kółkiem myszki lub klawiszami kursora [strzałka w górę] i [strzałka w dół] regulujesz stopień powiększenia.
Krok 5
Sekcja Draw zawiera parametry funkcji rysowania na ekranie. W polu Pen width możesz ustawić szerokość „pióra” w pikselach. Kolor mazaka zmieniasz za pomocą klawiatury, wciskając jednoliterowe oznaczenia klawiszy. Klawiszom [R], [G], [B], [O], [Y] odpowiadają kolory: czerwony, zielony, niebieski, pomarańczowy oraz żółty. Domyślnie funkcja rysowania działa w ten sposób, że rysujesz na ekranie po wciśnięciu lewego przycisku myszy. Jeżeli jednocześnie przytrzymasz klawisz [Shift], będziesz mógł rysować odcinki, przytrzymanie klawisza [Ctrl] umożliwi kreślenie prostokątów, natomiast [Tab] – okręgów i elips. Wciśnięcie jednocześnie [Shift] i [Ctrl] pozwoli na rysowanie strzałek.
Krok 6
Jeżeli w trakcie prezentacji będziesz potrzebował wirtualnej tablicy na notatki – wciśnij [W], żeby uzyskać białą tablicę, lub [K], jeżeli chcesz mieć czarną. Domyślnie funkcja rysowania jest automatycznie aktywowana w trybie powiększenia. Jeżeli chcesz ją aktywować bez powiększenia, wciśnij skrót [Ctrl]+[2] (możesz go zmodyfikować w polu Draw w/out Zoom.
Krok 7
Jeżeli w czasie aktywności trybu rysowania wciśniesz klawisz [T], będziesz mógł pisać bezpośrednio na ekranie. Z trybu pisania wychodzisz, wciskając [Esc] lub prawy klawisz myszki.
Krok 8
Program jest jeszcze wyposażony w funkcję „przerwy na odpoczynek”. Jeżeli chcesz przerwać prezentację na jakiś czas (domyślnie jest to 10 minut), użyj skrótu klawiszowego [Ctrl]+[3]. Czas przerwy możesz regulować w sekcji Break, w polu Timer. Kliknij OK, by zamknąć okno opcji.
Krok 9
Teraz wystarczy uruchomić dowolną prezentację, a następnie używać podanych wyżej funkcji programu ZoomIt.