Droga do e-sklepu
Sklep internetowy to niezły pomysł na własny biznes. Jednak tylko dobry plan i jego konsekwentna realizacja, w połączeniu z nieustającą pracą nad sklepem, może dać przedsiębiorcy szansę na zyski. Podpowiadamy, jak działać, aby osiągnąć satysfakcję z handlu w internecie.
10 kroków do twojego sukcesu
1. Zaplanuj, co będziesz sprzedawał, pod jaką nazwą i ile pieniędzy zainwestujesz.
2. Śledź działania konkurencji, rozpoznaj rynek, sprawdź ceny.
3. Jeżeli masz już jakiś towar, załóż konto na platformie aukcyjnej. To dobra promocja marki.
4. Załóż lub zaktualizuj działalność gospodarczą.
5. Zorganizuj dostawców, podpisz umowy z firmami kurierskimi.
6. Stwórz sklep, kup oprogramowanie, grafikę i hosting.
7. Zakup towar przeznaczony do magazynu.
8. Zapełnij bazę danych ofertą, ustal formy płatności, ceny przesyłek.
9. Uruchom swój internetowy sklep.
10. Zajmij się promowaniem i reklamą sklepu w internecie, wprowadź sklep do porównywarek cenowych.
W polskim internecie funkcjonuje już kilkanaście tysięcy sklepów, ale tylko mniejsza ich część pozwala właścicielom utrzymać się z tej działalności. Myli się ten, kto myśli, że zakupi towar, oprogramowanie, otworzy sklep i zacznie zarabiać pieniądze. Dlaczego? Bo prowadzenie sklepu internetowego wcale nie jest takie proste, jak się wielu patrzącym z boku wydaje.
Olbrzymia konkurencja, klienci przyzwyczajeni do solidnej obsługi, bogaty wybór towaru, szybka wysyłka oraz wygodne płatności to duże wyzwanie. Dlatego na sukces mogą liczyć tylko te osoby, które mają solidny plan i będą potrafiły stworzyć sprawnie działający mechanizm.
Zarobią tylko wytrwali?
Nie należy się jednak zniechęcać, bo wiele przykładów pokazuje, że wytrwałą i konsekwentną pracą można osiągnąć sukces.
Należy wziąć sobie do serca także porady już działających na rynku przedsiębiorców, którzy zgodnie twierdzą, że prowadzenie sklepu na tak zwaną próbę, z przekonaniem, że „może mnie się uda”, nie ma sensu. Na tego typu działalność trzeba poświęcić dużo czasu. Musisz być dyspozycyjny, odbierać telefony, składać zamówienia i realizować wysyłki. Dwie, trzy godziny dziennie na to nie wystarczą.
Przygotuj się…
Gdy otworzysz sklep, uzbrój się w cierpliwość, pamiętaj, że zdobycie pierwszego klienta (spoza kręgu znajomych) może wymagać sporego wysiłku i wiele pracy. Pamiętaj, że klienta musisz zdobywać sam, a gdy już się zjawi, zrób wszystko, aby był zadowolony i wrócił do ciebie. Nie licz na szczęście, w internecie nie ma praktycznie miejsca na przypadkowe zakupy, na jakie decydują się klienci przechodzący przypadkowo obok tradycyjnego sklepu.
Przydatne adresy
1. Zakładamy firmę
Dla wielu przedsiębiorców internetowych sklep będzie ich pierwszą działalnością, dlatego będą musieli założyć firmę. Wizyty w urzędzie nie ominą także właścicieli istniejących firm oraz spółek (uaktualnienie NIP-u, zmiany w PKD – Polska Klasyfikacja Działalności). W naszym przykładzie pokazujemy, jakie kroki musi przejść właściciel sklepu, który firmę dopiero otwiera. Nasze wskazówki należy traktować jako podstawowy drogowskaz.
Urząd gminy lub miasta
Cel: wpis do ewidencji działalności gospodarczej
Wniosek składasz w miejscu zamieszkania (zameldowania), a nie w miejscu prowadzenia działalności. Musisz zgłosić zakres działalności, czyli tzw. PKD (www.pkd-24.pl). Wpis kosztuje 100 zł, a jego każdorazowa modyfikacja 50 zł. Przemyśl zakres swoich usług. Przy wniosku musisz także podać nazwę firmy (jeżeli rejestrujesz się jako osoba indywidualna, nazwa firmy musi zawierać imię i nazwisko).
Urząd statystyczny
Cel: wniosek o wpis do Krajowego Rejestru Urzędowego Podmiotów Gospodarki Narodowej
Otrzymujesz swój REGON. Zaświadczenie otrzymasz w ciągu 14 dni (zazwyczaj wcześniej). Złożenie wniosku i otrzymanie REGON-u jest bezpłatne. O wniosek musisz wystąpić w terminie 14 dni od daty otrzymania zaświadczenia o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej. Adresy urzędów znajdziesz na stronie www.stat.gov.pl.
Bank i producent pieczątek
Cel: założenie rachunku firmowego i zamówienie pieczątki firmy
Mimo że nie ma obowiązku posiadania pieczątki ani rachunku bankowego firmy, są one wymagane w ZUS-ie i urzędzie skarbowym. Numer konta firmowego jest bardzo ważny dla właścicieli sklepów, bo tam klienci będą wpłacać za zakupy.
Urząd skarbowy
Cel: wystąpienie o Numer Identyfikacji Podatkowej – NIP
Jest to obowiązek ewidencyjny, któremu podlega każdy podmiot prawa. Musisz się po taki numer zgłosić. Potrzebujesz wypisu z ewidencji działalności gospodarczej (osoby fizyczne), wypisu z Krajowego Rejestru Sądowego, umowy spółki (osoby prawne) oraz pieczątki firmowej i dokumentu poświadczającego tytuł prawny do lokalu, w którym jest siedziba.
ZUS
Cel: opłacanie składek
Prowadząc działalność gospodarczą, jesteś zobowiązany do płacenia składek na ubezpieczenie społeczne (zarówno za siebie, jak i za swoich ewentualnych pracowników). Masz 7 dni na zgłoszenie tego do ZUS-u.
2. Tworzymy sklep internetowy
Zanim podejmiesz jakiekolwiek działania, musisz ustalić, co będziesz sprzedawać. To chyba najważniejsza decyzja, która prawdopodobnie będzie rzutowała na sukces twojej działalności. Pod uwagę musisz wziąć przede wszystkim dostępność towaru (to, co kupisz za swoją gotówkę, oraz to, co będziesz w stanie otrzymać od dostawcy w ciągu jednego dnia) i ceny, w jakich możesz zdobywać towar.
Przed rozpoczęciem działalności, a nawet przed wyborem asortymentu, musisz koniecznie prześledzić rynek. Sprawdź, jaką masz konkurencję, jakie są średnie ceny i z jakiej liczby sklepów musisz się wybić. Korzystnie jest mieć taki towar, który można sprzedawać przez długi okres (nie wychodzi z mody czy nie jest obwarowany terminami przydatności). Dobrym przykładem są buciki dziecięce – produkty, które zostały z jesieni 2010, sprzedasz z powodzeniem wiosną 2011 roku.
Nazwa sklepu i domena
Bardzo istotną sprawą jest nazwa sklepu oraz rejestracja domeny. Najlepiej, jeśli i nazwa sklepu, i domena są takie same. Jeżeli na przykład sklep z ubraniami dla dzieci nazywa się „Małe ubranko”, dobrze by było, żeby domena miała konstrukcję Maleubranko.pl.
Koszt domeny to kilka do kilkudziesięciu złotych rocznie. Wolne domeny można sprawdzać na stronach WWW firm hostingowych. Podczas wyboru firmy hostingowej zwróć uwagę na: limit transferu, pojemność, bazy danych, czytelność panelu administracyjnego.
Tworzenie sklepu
Skąd wziąć oprogramowanie i szatę graficzną do sklepu? Możemy skorzystać z jednej z płatnych lub darmowych platform lub zlecić to zadanie własnemu programiście. Można także skorzystać z oprogramowania typu open source i dopasować je do własnych potrzeb. Tutaj rozpiętość kosztów może być bardzo duża, wszystko zależy od wybranej opcji lub ceny programisty. Na końcu tego rozdziału podajemy adresy kilku firm oferujących gotowe rozwiązania.
Jeżeli chodzi o szatę graficzną twojej witryny, powinieneś się zdecydować na zatrudnienie grafika i wykonanie ciekawego, niepowtarzalnego wyglądu oraz logo twojego sklepu internetowego.
Prezentacja produktów
To, czy klient zdecyduje się na zakup, zależy w dużym stopniu od sposobu prezentacji towaru. Byle jakie zdjęcie powielone z innej witryny i lakoniczny opis producenta to przysłowiowe pójście na łatwiznę. Pamiętaj, że kupuje się przede wszystkim oczami, dlatego zdjęcie produktu powinno być wyraźne i dobrze wykonane. Niektóre typy towaru wymagają zrobienia kilku zdjęć (najlepiej u fotografa, chyba że sam masz dobry aparat i potrafisz fotografować). Oczywiście nie mówimy tutaj o butelce jakiegoś napoju czy kawie, ale o butach, odzieży czy elementach wyposażenia domu. Daj kupującemu możliwość dokładnego obejrzenia towaru, tak jak w tradycyjnym sklepie.
Następnie popracuj nad opisem, niech się wyróżnia, będzie dokładny i dyskretnie zachęca do zakupu towaru. Oczywiście nie musisz od razu tworzyć wszystkich idealnych opisów, z biegiem czasu możesz je poprawiać.
Platformy sklepowe
3. Oferta sklepu i obsługa klienta
Wśród osób rozpoczynających internetowy handel panuje przekonanie, że wyznacznikiem sukcesu jest tylko jak najniższa cena, którą zaoferujemy klientowi, i przeświadczenie, że musi być niższa niż u konkurencji. W praktyce to przekonanie porzuciła już większość przedsiębiorców, którzy pierwsze kroki w e-biznesie mają za sobą.
W prowadzeniu sklepu ważne jest budowanie zadowolenia klientów z zakupu oraz ich lojalności. Liczy się dobra, fachowa i miła obsługa oraz sprawna przesyłka towaru. Winienie za opóźnienia przesyłki poczty, kurierów czy banku to tłumaczenia, których należy się wystrzegać.
Gdy sklep działa już pełną parą i wszystkie jego elementy sprawnie funkcjonują, możesz pomyśleć o dołączeniu swojej oferty do porównywarki cenowej. W ten sposób klientom bedzie łatwiej znaleźć twoją ofertę. Proces dołączania trwa zazwyczaj od jednego do kilku dni. Szczegółów szukaj na www.ceneo.pl, www.skapiec.pl i www.nokaut.pl.
Przesyłka
W każdym sklepie istotną rolę stanowi tania przesyłka oraz wybór formy płatności. Jeżeli chodzi o przesyłanie towaru, powinieneś mieć w swojej ofercie Pocztę Polską oraz firmę kurierską. W pierwszym wypadku ceny są dla wszystkich jednakowe, a w drugim można je negocjować.
Im większy obrót i więcej przesyłek, tym tańszego możesz zdobyć kuriera. Warto rozejrzeć się na rynku (firm jest coraz więcej) i podpisać korzystną umowę z firmą kurierską. Obecnie można wynegocjować cenę około 10 złotych netto za przesyłkę, gdy w okresie rozliczeniowym trwającym np. 15 dni wyślesz łącznie paczki za kwotę 150 zł (wychodzi około jednej paczki dziennie). Jeśli nie przekroczysz tej kwoty, firma policzy za każdą paczkę według obowiązującego cennika. To tylko przykład, dlatego sam wykonaj kilka telefonów do handlowców z firm kurierskich.
W tym momencie warto wspomnieć o dobrze zabezpieczonym i zapakowanym towarze. Zwróć na to uwagę, klienci to docenią, a dla ciebie to praktycznie żaden koszt. Pamiętaj: jeżeli tylko masz taką możliwość, wprowadź darmowy odbiór osobisty oraz darmową dostawę w obrębie miasta, w którym mieszkasz (możesz ewentualnie wprowadzić symboliczną opłatę 3 złotych, przy kilku paczkach zwrócą się koszty paliwa).
Płatności
Za zakupiony towar klient musi zapłacić. Zazwyczaj chce to zrobić wygodnie i przede wszystkim bezpiecznie oraz wybrać najlepszy dla siebie sposób uregulowania należności. Dlatego podczas tworzenia sklepu trzeba się zająć i tym aspektem. Niewymagającym żadnych kroków sposobem zapłaty jest forma „za pobraniem”. Wysyłasz nabywcy paczkę, pieniądze odbiera kurier lub listonosz, a następnie przekazuje je tobie. Minusem takiego rozwiązania jest droższa cena wysyłki oraz czas, który musi upłynąć, zanim pieniądze znajdą się u ciebie.
Dla sprzedawcy chyba najlepszym sposobem jest szybki przelew lub karta kredytowa. Co prawda firma pośrednicząca pobiera nawet 3 proc. prowizji, ale pieniądze szybko docierają na konto sklepu. O sposobach płatności więcej się dowiesz, odwiedzając poniższe adresy.
Płatności i porównywarki
Jak dobrać towar?
Zaopatrzenie sklepu w towar to twój pierwszy poważny wydatek. Musisz to dobrze przemyśleć, ponieważ zanim sam się przekonasz, co sprzedaje się najlepiej, pierwszą partię produktów musisz zakupić za gotówkę lub wziąć na termin (jeżeli masz dobre źródło). Czym zatem można się kierować przy wyborze asortymentu:
- Najlepiej sprzedające się pozycje u konkurencji (możesz to sprawdzić w sklepach, w porównywarkach, w serwisach z opiniami).
- Dobór produktów, które sam byś kupił lub zrobiliby to twoi znajomi (możesz pokazać im ofertę i wybrać towar wskazany przez największą liczbę osób).
4. Zaopatrzenie sklepu w towar
Prawie każdego początkującego e-handlowca nurtuje zagadnienie własnego magazynu oraz jego zaopatrzenie. Błędem jest myślenie, że sklep internetowy da się prowadzić bez posiadania własnego asortymentu, który jest dostępny od ręki. Wielu początkujących przedsiębiorców chciałoby zbierać zamówienia, a dopiero potem kupować i wysyłać towar do klienta. Tak w większości przypadków się nie da, pomijając fakt, że to raczej pośrednictwo (gdzie każdy zarabia kilka procent), a nie handel bezpośredni. Dlaczego? Pomijając sklep z meblami, gdzie na produkt i tak czeka się kilka dni (nawet w zwykłym sklepie), inne branże rządzą się swoimi prawami.
Szybka wysyłka towaru to zadowolenie klienta, które przekłada się na sukces sklepu. Klienci pójdą do sklepu, który wysyła towar w ci
Zaopatrzenie magazynu
Już na samym początku musisz dysponować fizycznie około 30–40 proc. wystawionego w sklepie towaru. Później, gdy sprzedaż ruszy, będziesz się mniej więcej orientował, co wybierają klienci.
Dobrym pomysłem jest dublowanie zamówienia. Skoro raz sprzedałeś towar, to przy kolejnym zamówieniu dokup już dwie takie pozycje. Przecież jest zainteresowanie, dwie osoby, to już raczej nie przypadek, a ty, zamawiając od razu trzeci egzemplarz, dodajesz go automatycznie do swojego stanu. Przy kolejnej sprzedaży możesz błyskawicznie zrealizować zamówienie. Zostanie to docenione, ponieważ dostępność towaru w ciągu 24 godzin jest często kryterium wyboru sklepu podczas składania zamówienia.
Weźmy pod uwagę, że skoro chcemy działać tylko na podstawie zasady: kupujemy towar, gdy pojawia się klient, raczej nie mamy szans na przetrwanie. Wyjątkiem są sklepy z wybranym asortymentem (do nich z pewnością można zaliczyć meble czy rękodzieło).
Gdy produktu nie ma w magazynie
Ustaliliśmy już, że im więcej oferowanego asortymentu w magazynie, tym lepiej. Jednak na co zwrócić uwagę przy obracaniu towarem wirtualnym, który jest w naszej ofercie, ale przed wysłaniem do klienta musimy go zamówić?
Musisz ustalić ze swoim partnerem hurtowym (dostawcą), jak szybko jest w stanie wysłać towar, czy musisz dokonać przedpłaty, w jaki sposób możesz udokumentować wpłatę (np. elektroniczne potwierdzenie przelewu), ile wynosi minimum logistyczne (od tej kwoty hurtownia realizuje zamówienia), o której godzinie wysyła paczki i o której musisz najpóźniej złożyć zamówienie, żeby paczka wyszła do ciebie w danym dniu. Pamiętaj, że warto mieć kilka alternatywnych źródeł dostawy.
Niech cię zapamiętają
1. W e-mailu (odpowiedzi do klienta) zawsze dołączaj sygnaturkę z danymi twojego sklepu (adres WWW, e-mail, telefon).
2. Przy wysyłaniu paczki z towarem pomyśl o jakimś darmowym bonusie, może to być gadżet z logo sklepu.
3. Do wysłanej paczki koniecznie dołączaj ulotkę lub wizytówkę swojego sklepu internetowego.
5. Promocja sklepu
Planując założenie sklepu, warto już wcześniej rozpocząć działalność na aukcjach internetowych. Należy wykorzystać dostęp do ogromnego rynku, gdzie codziennie setki tysięcy internautów robią zakupy, przywiązują się do sprzedawców i, co bardzo ważne, poznają i zapamiętują nazwy kont i sklepów. Serwisy aukcyjne to doskonała reklama dla twojej działalności oraz dodatkowy kanał zbytu dla twoich towarów.
Pokaż swój produkt
Klient, który zakupi twój produkt na aukcji, może później nabyć towar w twoim sklepie. Korzystnie jest, gdy konto na aukcjach jest równocześnie nazwą lub nawet adresem twojego sklepu internetowego.
Warto także zainwestować w szablon, czyli szatę graficzną twojej aukcji. Oprócz tego, że grafika powinna nawiązywać tematycznie do działalności, którą prowadzisz, należy zadbać także o reklamę sklepu (zdjęcia, motywy graficzne). Poświęć także czas na odpowiednie skonstruowanie treści aukcji. Zadbaj, aby klient dowiedział się o sklepie i zakupy zrobił właśnie w nim.
Marketing dla każdego
Założenie internetowego sklepu można porównać do postawienia budki z towarem w szczerym polu. Dlaczego? Bo praktycznie w obu przypadkach o powstaniu nowego sklepu nikt nie wie. Do tego dochodzi fakt, że internetowych marketów w polskiej sieci jest już ponad 12 tysięcy. Jak zatem oznajmić światu, że mamy ciekawy produkt, w dobrej cenie i chcemy go sprzedać?
Najprostszym sposobem jest wykorzystanie swoich znajomych i ogólnie dostępnych kanałów reklamowych. Mowa tutaj o portalach społecznościowych (np. Fanpage na Facebooku) oraz promocja witryny na forach dyskusyjnych, zaprzyjaźnionych witrynach i blogach.
Warto rozważyć skorzystanie z tańszych form reklamy zamieszczanych w postaci widgetów (AdTaily czy Ad4Mass). Ogłoszenia w tej formie zaczynają się już od złotówki czy kilku złotych za dzień. Korzystnie jest, aby twój baner, przynajmniej początkowo, gdy nie masz za dużo gotówki, pojawił się na witrynach powiązanych tematycznie z asortymentem twojego sklepu. Nawet w początkowej fazie reklamowania twojego przedsięwzięcia nie możesz pominąć pozycjonowania witryny pod względem wyszukiwarek.
Twój czas i pieniądze
Czas, jaki musisz poświęcić na uruchomienie sklepu, w dużej mierze zależy od ciebie i pracy, jaką wykonasz. Jednak należy założyć, że zajmie to minimum miesiąc. Także koszty działalności to spore widełki (koszt zdjęć, platformy, założenia firmy, grafika, księgowość, ZUS, domena). Samo założenie działalności to wydatek kilkuset złotych. Na początek warto mieć kilkanaście tysięcy złotych na sklep oraz na pierwsze zaopatrzenie. Pamiętaj, że na swoją działalność (jeżeli jesteś bezrobotny) możesz dostać nawet 17 tysięcy bezzwrotnej pomocy. Szczegółów i dodatkowych informacji szukaj na stronie Europejskiego Funduszu Społecznego www.efs.gov.pl