Drukarki - napraw to sam
Drukarki są urządzeniami dość niezawodnymi, dlatego jedynym zmartwieniem użytkowników powinna być wymiana materiałów eksploatacyjnych. Niestety, czasami zdarzają się również sytuacje awaryjne wynikające z niewłaściwej obsługi drukarki (np. niepotrzebnego wyłączania zasilania), a jeszcze częściej mające źródło w systemie Windows.
Jakość druku pozostawia wiele do życzenia
Aby zachować dobrą jakość druku, ważna jest przede wszystkim profilaktyka.
Krok 1
Jeśli drukarka ma dobrze drukować, musisz używać dobrych materiałów eksploatacyjnych. Oryginalnych lub sprawdzonych, dobrej jakości zamienników. Nie korzystaj z różnych materiałów na zmianę – tusze zmieszane ze sobą mogą zatkać dysze głowicy.
Krok 2
Drukarka powinna mieć cały czas włączone zasilanie. Musi ona wykonać czasem pewne czynności konserwacyjne, do czego potrzebuje prądu. Poza tym niektóre drukarki w momencie włączania od nowa napełniają głowice tuszem, więc ich wyłączanie i włączanie jest kosztowne.
Krok 3
Jeśli dysze głowicy w drukarce atramentowej uległy zatkaniu, zacznij od podstawowego czyszczenia głowicy – odpowiednie funkcje znajdziesz w sterownikach.
Krok 4
Jeśli czyszczenie nie pomoże, dalsze postępowanie może być różne. Głowicę zintegrowaną z kartridżem (HP, Lexmark) można po prostu wymienić. W pozostałych przypadkach, gdy głowica nie jest częścią kartridża, lecz drukarki, warto kupić i zastosować płyn do udrażniania głowic. Czasem wystarczy podłożyć na kilka godzin nasączony kawałek papierowego ręcznika w miejscu parkowania głowicy.
Krok 5
Inne metody to namoczenie głowicy w płynie do udrażniania albo przepłukanie tym płynem dysz pod ciśnieniem. Głowice myje się także w specjalnych wannach ultradźwiękowych.
Drukarka nie drukuje
Przy takich objawach problemy rzadko wynikają ze sprzętu – zazwyczaj zatory powstają w systemie lub na styku komputer-drukarka.
Krok 1
System może „zgubić” drukarkę podłączoną do danego portu USB, ale jej nie wykryje od nowa, dopóki nie podłączysz jej do innego portu. Zatem wystarczy przepiąć drukarkę do sąsiedniego gniazda USB. Jeśli drukarka została wykryta, ale nadal nie drukuje, odłącz ją, zainstaluj sterowniki i ponownie ją podłącz.
Krok 2
W przypadku drukarek sieciowych przyczyną braku komunikacji często okazuje się zmienny adres IP. Sprawdź, jaki ma adres IP drukarka (na jej ekranie, wydruku diagnostycznym albo w logach routera). Następnie porównaj to z ustawieniami systemu: wybierz w menu drukarki polecenie Właściwości drukarki, w zakładce Porty kliknij na nazwę drukarki, a następnie Konfiguruj port. Ustaw prawidłowy adres.
Krok 3
Zator może wystąpić również w kolejce druku. W menu kontekstowym drukarki wybierz Zobacz co jest drukowane. Jeśli jest coś w kolejce, z menu Drukarka wybierz Anuluj wszystkie dokumenty i ponów próbę drukowania. Jeśli kolejka nie chce się opróżnić, wyłącz i ponownie włącz drukarkę. Jeśli nawet to nie pomaga, wyłącz na chwilę drukarkę, a także korzystające z niej komputery.
Krok 4
Jeśli kolejka druku często się blokuje, może to wynikać ze zbyt małych możliwości drukarki (np. za małej pamięci) albo zbyt skomplikowanych wydruków. Wystarczy drukować z mniejszą rozdzielczością, np. 600 zamiast 1200 dpi.