Jak zainstalować drukarkę? Windows 10, Windows 11, USB, Bluetooth
Drukarki to często dość kapryśne urządzenia, jednak na ogół ich instalacja jest bardzo prosta. Zwłaszcza już, kiedy mamy do czynienia z najprostszym przypadkiem, to jest z podłączeniem sprzętu przez USB w systemie Windows 10 lub Windows 11. Problemem nie będzie również kwestia instalacji drukarki Bluetooth.
Podłączenie drukarki do komputera przez USB to jeden z najprostszych sposobów jej instalacji. Windows 10 i Windows 11 zazwyczaj rozpoznają nowe urządzenie automatycznie, jednak czasami warto wiedzieć, jak ręcznie dodać drukarkę i zainstalować odpowiednie sterowniki. Oto jako to zrobić.
Jak zainstalować drukarkę USB w systemie Windows 10 lub Windows 11?
Na początek banał: należy się upewnić, że urządzenie jest włączone i prawidłowo podłączone do peceta lub laptopa. Żeby zainstalować drukarkę USB w systemie Windows prócz sprzętu potrzebujemy odpowiedniego kabla USB, który na ogół znajdziemy w pudełku z urządzeniem. Po podłączeniu przewodu do jednego z portów USB w komputerze oraz do specjalnego portu w drukarce należy włączyć sprzęt i poczekać na reakcję komputera. Po chwili system powinien sam wykryć nowe urządzenie i rozpocząć instalację domyślnych sterowników.
Jeśli komputer nie rozpozna drukarki automatycznie, można dodać ją ręcznie. Żeby to zrobić, należy przejść do Ustawień systemu Windows 11 – najprościej można to zrobić, wpisując słowo "ustawienia" w pole wyszukiwania obok menu Start. Następnie w oknie, które się pojawi, należy wybrać Bluetooth i urządzenia, a potem Drukarki i skanery. Tam klikamy przycisk Dodaj urządzenie – system wyszuka dostępne drukarki podłączone do komputera przez USB. Gdy nasza świeżo podłączona drukarka pojawi się na liście, klikamy na niej i postępujemy zgodnie z instrukcjami.
W przypadku starszych modeli drukarek lub bardziej zaawansowanych funkcji warto zainstalować najnowsze sterowniki bezpośrednio ze strony producenta. Dzięki temu urządzenie będzie – przynajmniej teoretycznie – działało stabilniej, a my zyskamy dostęp do dodatkowych opcji, takich jak konfiguracja jakości druku czy poziomu tuszu.
Jak zainstalować drukarkę Bluetooth w systemie Windows 10 i Windows 11?
Instalacja drukarki podłączonej przewodem USB często nie jest jedyną dostępną opcją. Niekiedy mamy bowiem również dostęp do łączności bezprzewodowej Bluetooth. Ma to swoje zalety: możemy drukować bez kabli, bezpośrednio z laptopa czy komputera. W przypadku systemu operacyjnego Windows 10 i Windows 11 instalacja drukarki jest prosta, ale warto poznać podstawowe kroki, aby wszystko przebiegło bezproblemowo.
Na początku należy upewnić się, że nasza drukarka obsługuje Bluetooth i jest włączona. Tutaj musimy po prostu przejrzeć instrukcję obsługi lub sprawdzić na stronie producenta, że nasze urządzenie ma taką opcję. Warto również upewnić się – szczególnie w przypadku peceta – że nasz sprzęt obsługuje łączność Bluetooth. Niestety, nie każdy komputer stacjonarny ma taką możliwość – ale tutaj możemy posłużyć się np. osobno dokupywaną odpowiednią przystawką, która po wpięciu do portu USB pozwoli korzystać z łączności Bluetooth. Jeśli zaś chodzi o samą drukarkę, to warto mieć na uwadze fakt, że funkcja Bluetooth może być standardowo wyłączona. Należy ją więc aktywować – albo poprzez przyciśnięcie lub przytrzymanie specjalnego przycisku na obudowie urządzenia, albo w jego menu ekranowym. Szczegółów odnośnie do tych operacji trzeba poszukać w instrukcji obsługi, gdyż mogą się one różnić w zależności od modelu sprzętu, który posiadamy.
Żeby zainstalować drukarkę Bluetooth w systemie Windows 11, należy kliknąć na przycisk Start i wejść w Ustawienia – podobnie jak w poprzednio opisanym przypadku. Następnie wybieramy Bluetooth i urządzenia, a potem upewniamy się, że Bluetooth jest włączony. Klikamy Dodaj urządzenie, a następnie wybieramy Bluetooth. System zacznie wyszukiwać dostępne urządzenia – trzeba poczekać, aż na liście pojawi się nasza drukarka. Jeśli ta się stanie, to klikamy na jej nazwę, a system automatycznie połączy się ze sprzętem i rozpocznie instalację.
A co jeśli system nie może znaleźć drukarki? W takim wypadku musimy ponownie sprawdzić, czy na pewno funkcja Bluetooth została aktywowana – zarówno po stronie rzeczonej drukarki, jak i po stronie komputera. Bywa jednak, że system nie odnajdzie drukarki nawet w takim wypadku. Wówczas najlepiej pobrać odpowiednie sterowniki ze strony producenta i je zainstalować.
Jak sprawdzić, czy drukarka została poprawnie zainstalowana?
Po zakończeniu instalacji warto upewnić się, że wszystko działa prawidłowo. W tym celu należy przejść do okna Drukarki i skanery, wybierając kolejno Ustawienia, a następnie Bluetooth i urządzenia, odnaleźć naszą drukarkę na liście i wybrać opcję Drukuj stronę testową.
Na koniec pozostała jeszcze kwestia wyboru odpowiedniej drukarki np. w programie MS Word. Bywa, że nie możemy wydrukować dokumentu z tego prostego powodu, iż… wspomniany edytor tekstu ma ustawioną inną domyślną drukarkę. Może to być np. tzw. drukowanie do PDF-a – czyli w istocie eksport dokumentu do tego formatu. Możemy to bardzo łatwo naprawić: wystarczy w oknie drukowania (menu Plik i następnie Drukuj) wybrać w rozwijanym menu drukarka nasze świeżo dodane urządzenie.