Temat numeruKoło zapasowe

    Koło zapasowe

    Z kopią bezpieczeństwa plików jest jak z kołem zapasowym w samochodzie. Na co dzień o nim nie pamiętasz, lecz w razie awarii staje się niezastąpionym wyposażeniem ratującym z opresji.

    Koło zapasowe

    Program BackUp Maker Professional automatycznie tworzy kopie zapasowe ważnych danych. Aplikacja zapewnia intuicyjną obsługę: wystarczy wybrać dane do skopiowania, opcjonalnie zaplanować automatyczne tworzenie kopii zapasowych w określonych odstępach czasu, wybrać miejsce zapisu kopii i uruchomić proces. W kilka chwil wartościowe dokumenty, zdjęcia i inne pliki zostaną spakowane do pliku ZIP, dodatkowo zabezpieczone hasłem i skopiowane na dysk twardy, przenośną pamięć flash, dysk USB, wypalone na płycie DVD lub przesłane na FTP.

    Etapy tworzenia backupu i przywracania danych

    Obraz

    1. Wskaż pliki do zabepieczenia w backupie
    2. Określ czas automatycznego tworzenia kopii
    3. Wybierz rodzaj tworzonej kopie
    4. Wskaż napęd docelowy
    5. Nadaj nazwę tworzonemu zadaniu
    6. Uruchom proces kopiowania plików

    Obraz

    1. Wskaż utworzony plik z kopią zapasową
    2. Wybierz pliki w kopii, które chcesz przywrócić
    3. Zdecyduj, gdzie mają zostać zapisane pliki
    4. Uruchom proces przywracania danych

    Tworzenie kopii zapasowej z kreatorem

    Podczas konfigurowania zadania backupu użytkownikowi asystuje kreator, który krok po kroku pozwala ustawić wszystkie parametry. Opiszemy po kolei jego działanie.

    Krok 1

    W oknie głównym kliknij banner z zieloną strzałką – wyświetli się pierwsze okno kreatora. Jeśli chcesz mieć dostęp do większej liczby opcji, możesz aktywować tryb eksperta, zaznaczając pole Activate expert mode. W naszym przykładzie korzystamy z trybu podstawowego. Aby przejść dalej, kliknij Next.

    Obraz
    Obraz

    Krok 2

    W tym etapie wybierz elementy, które mają być zabezpieczone (dostępne w zakładce Simple selection) lub wskaż foldery, które mają być skopiowane (zakładka Files & Folders. Gdy to zrobisz, kliknij Next.

    Obraz

    Krok 3

    Kolejny etap to określenie czasu uruchamiania tworzenia kopii. Wybierając belkę Backup at time/in interval, określisz godzinę tworzenia kopii oraz odstęp czasowy. Pod drugą belką Backup on system event możesz wskazać zdarzenie, które aktywować ma operację, np. start systemu lub podpięcie pamięci USB. Trzecia belka pozwala wskazać konkretne dni tygodnia lub miesiąca, w których będzie wykonywany backup. By przejść dalej, kliknij Next.

    Obraz

    Krok 4

    W tym kroku należy wybrać rodzaj tworzonej kopii. Może to być Full backup – pełny backup (z możliwością zaznaczenia opcji Execute only..., dzięki której backup zostanie wykonany tylko wtedy, gdy któryś z plików źródłowych uległ zmianie). Drugi rodzaj to Partial backup – backup częściowy (kopiowane są tylko pliki nowe lub te, które uległy zmianie) zgodnie z ustawionymi parametrami. Aby przejść dalej, kliknij Next.

    Obraz

    Krok 5

    Pora wskazać napęd docelowy, na którym zapisana zostanie kopia. Do wyboru masz możliwość zapisania kopii na dysku lokalnym lub sieciowym Local & LAN, nagrania kopii na płycie CD/DVD oraz przesłania jej na serwer FTP. Odnośnik New folder pozwala stworzyć we wskazanej lokalizacji nowy folder i nadać mu własną nazwę. Gdy wybierzesz już lokalizację docelową, kliknij Next.

    Obraz

    Krok 6

    W ostatnim etapie nadaj nazwę zadaniu tworzenia kopii zapasowej, opcjonalnie określ skrót klawiszowy uruchamiający backup. Gdy wszystko będzie gotowe, kliknij OK. Tworzenie kopii zostanie uruchomione automatycznie zgodnie z konfiguracją zadania. Możesz również uruchomić je ręcznie, wybierając zadanie w oknie głównym i klikając przycisk Play.

    Obraz
    Obraz

    Szybkie przywracanie plików z backupu

    Odzyskiwanie plików z kopii bezpieczeństwa jest bardzo proste. Wystarczy kilka kliknięć myszką.

    Krok 1

    Aby przywrócić pliki z kopii, kliknij banner z czerwoną strzałką. Wyświetli się okno – wskaż w nim utworzony plik kopii zapasowej (domyślnie jest to archiwum formatu ZIP) i kliknij Otwórz.

    Obraz

    Krok 2

    Za pośrednictwem drzewka wybierz pliki lub foldery, znajdujące się w kopii, których zawartość chcesz przywrócić i kliknij Next.

    Obraz

    Krok 3

    Następnie zdecyduj, czy pliki mają być przywrócone do foldera źródłowego (Restore to source folder), czy też do innego wskazanego foldera (Restore to selected folder). Gdy to zrobisz, kliknij Restore. Pliki zostaną przywrócone z kopii i zapisane we wskazanym miejscu. Po zakończeniu kliknij Close.

    Obraz

    Wybrane dla Ciebie