Kształcąca zabawa

    Nic lepiej nie kształtuje kreatywności dziecka, jak ćwiczenia plastyczne. Zapewni je niewielki program Little Painter. Są w nim kolorowanki, stempelki i masa przeróżnych ciekawych dodatków.

    Kształcąca zabawa

    Dla najmłodszych użytkowników komputera zabawa jest ważniejsza niż nauka. Można to wykorzystać, podsuwając im aplikację graficzną Little Painter, która nie tylko z powodzeniem zastąpi rysowanie na papierze, ale i przygotuje malucha do stawiania pierwszych liter, poprawiając jego koordynację wzrokowo-ruchową. Wyjątkowo pomocna jest tu opcja tworzenia niepowtarzalnych kolorowanek z udostępnionych szablonów.

    Przygotowanie programu do zabawy

    Little Painter działa bez potrzeby instalacji. Wraz z rysunkowym interfejsem stanowi to spore ułatwienie dla najmłodszych użytkowników. Podobnie zresztą jak sposób rozmieszczenia poszczególnych narzędzi, który pomaga w zaznajamianiu się z podstawowymi funkcjami programu w odpowiedniej kolejności. Dotyczy to szczególnie opcji kolorowania zapewniającej kilka gotowych szablonów szkiców konturowych. Pokazujemy, jak przygotować pierwszy warsztat malarski dla dziecka.

    Krok 1

    Charakterystyczne okno programu, które pojawi się na ekranie zaraz po jego uruchomieniu, zostało podzielone na kilka sekcji. Oprócz centralnie umieszczonego obszaru roboczego znajdziesz tu więc rozbudowaną paletę malarską z zestawem gotowych już kolorów (1).

    Krok 2

    Drugim ważnym elementem interfejsu programu jest przybornik narzędziowy w postaci bocznego paska (2). Co najważniejsze jednak, w tym momencie aplikacja jest już gotowa do pracy. Zanim jednak przekażesz myszkę młodszemu użytkownikowi, musisz jeszcze zadbać nie tylko o odpowiedni rysunek konturowy, ale i możliwie największą wygodę podczas jego kolorowania.

    Krok 3

    rzygotowanie warsztatu rozpocznij więc od wybrania obrazka z puli gotowych szablonów. W tym celu naciśnij przycisk Coloring i z wywołanego w ten sposób okna Coloring Pages wybierz jeden z dostępnych wzorów, np. Happy cat. Pamiętaj jednak, aby w tym czasie utrzymywać aktywne połączenie z internetem. Lista i miniatury obrazków są tu bowiem każdorazowo pobierane ze strony producenta programu.

    Obraz

    Krok 4

    Gdy wskazany szablon znajdzie się już w obszarze roboczym, zwróć uwagę na wielkość okna aplikacji. Aby nie zmuszać dziecka do przewijania kolorowanego obrazu, rozciągnij okno w taki sposób, by zapewnić mu swobodny dostęp do całej malowanki. Możesz też od razu zmienić domyślne rozmiary przyszłej ilustracji, korzystając z myszki i symbolicznych uchwytów (3).

    Kolorowanie gotowych ilustracji

    Program jest już przygotowany. Możesz teraz wspólnie z młodym artystą wykonać pierwszą ilustrację, ucząc przy okazji dziecko obsługi interfejsu.

    Krok 1

    Zaczniemy od wypełnienia rysunku kolorami. Najprościej dokonasz tego za pomocą przycisku Fill. Po jego naciśnięciu i wybraniu barwy z dostępnej palety malarskiej – wystarczy kliknięcie dowolnego punktu w obrębie jakiejkolwiek ograniczonej konturami przestrzeni, aby automatycznie zapełnić ją kolorem. Czynność tę możesz powtórzyć dla każdego elementu ilustracji z osobna. Wcześniej upewnij się jednak, że obrys zamalowywanego kształtu nie jest nigdzie przerwany.

    Obraz

    Krok 2

    Jeśli w gotowym zestawie kolorów brakuje interesującej cię barwy, możesz, niczym prawdziwy malarz, stworzyć ją samemu. Służy do tego ikona przypominająca kształtem typową paletę malarską.

    Krok 3

    Oczekiwany odcień ustalisz, przeciągając po nim kursor z wciśniętym lewym klawiszem myszki. Na bieżącą obserwację płynnej zmiany barw pozwoli ci okrągłe pole umieszczone obok palety. Zwolnienie przycisku oznacza wybór oglądanego właśnie koloru. Zawsze możesz też po prostu kliknąć wspomniane okrągłe pole, czym wywołasz standardowe okno kolorów.

    Obraz

    Krok 4

    Zamalowanie mniejszych elementów ilustracji może stanowić spory problem nie tylko dla najmłodszych użytkowników. W takich sytuacjach przydaje się przycisk Magnifier aktywujący wirtualne szło powiększające. Podczas korzystania z niego pamiętaj jednak, że to zielony punkt umieszczony w samym środku kwadratowej lupy wyznacza miejsce nakładania farby.

    Obraz

    Krok 5

    Warto wiedzieć też, że w razie jakiejkolwiek pomyłki i wypełnienia kolorem krawędzi lub co gorsza całego tła możliwe jest anulowanie dokonanej modyfikacji za pomocą funkcji Undo. Mała uwaga – w ten sposób da się cofnąć jedynie do pięciu ostatnich zmian.

    Krok 6

    Gdy cała ilustracja zostanie już podkolorowana, warto pomyśleć o uzupełnieniu jej o kilka dodatkowych szczegółów. I tak, korzystając z funkcji ołówka (Pencil), po dopasowaniu grubości jego rysika do swoich potrzeb – możesz ręcznie poprawić niektóre linie, by stały się bardziej wyraziste. Jeśli zaś chcesz wzbogacić obrazek o elementy kontrastowe, sięgnij do opcji pędzla Brush.

    Obraz

    Krok 7

    Zwróć uwagę, że po kliknięciu odpowiadającego mu przycisku pojawił się u dołu okna przewijany pasek z dostępnymi kształtami tego narzędzia. Wybierając jeden z nich, pamiętaj, że prezentowana tam linia dotyczy identycznego ruchu kursora. W przypadku ręcznego malowania detali konieczna może się więc okazać kilkakrotna zmiana rodzaju pędzla.

    Obraz

    Krok 8

    Na uatrakcyjnienie gotowej malowanki pozwoli ci również ukryty pod przyciskiem Effects zestaw filtrów. Jego kliknięcie wywoła okno z rozwijaną listą efektów i dwoma obrazkami demonstrującymi ilustrację przed i po zastosowaniu wskazanego filtra. Co istotne, niektóre z nich mają suwak do ręcznej kontroli mocy efektu/ Po zdefiniowaniu wszystkich parametrów pozostało już tylko naciśnięcie przycisku Apply, by twoja ilustracja zyskała nowy, niezwykły wygląd.

    Obraz
    Obraz

    Krok 9

    Na koniec nie zapomnij o zapisaniu swojej pracy. Odpowiednią do tego opcję Save znajdziesz w górnej części okna programu.

    Wybrane dla Ciebie