Magia na ekranie

Proponujemy ciekawą zabawę. Wykorzystując wykonane wcześniej zdjęcia, możesz utworzyć efektowne animacje oparte na tzw. morfingu. W artykule znajdziesz poradnik, jak to zrobić, a na CD odpowiednie programy.

Magia na ekranie

Morfing, czyli animacja pokazująca płynne przejście z jednej fotografii w drugą, będzie udany po spełnieniu kilku warunków. Potrzebujesz dwóch fotografii. Najlepiej o identycznym rozmiarze (takiej samej rozdzielczości). Jeśli większość fotografii pochodzi z jednego aparatu cyfrowego, warunek ten najczęściej jest spełniony. Jednak to nie wszystko. Między wybranymi zdjęciami do morfingu musi istnieć logiczne powiązanie – należy wybrać fotografie prezentujące względnie podobny obiekt, np. łódka i okręt, samochód osobowy i ciężarówka, twarz dziecka i starszej osoby, kwiat i owoc, rower i motocykl itp. Oprócz tego pamiętaj, by na wybranych zdjęciach ujęcia również były podobne, np. obie twarze en face lub obie twarze z profilu.

Instalacja FotoMorph

FotoMorph jest programem rozpowszechnianym bezpłatnie, ale ceną za korzystanie z niego są reklamy prezentowane w oknie głównym aplikacji.

Krok 1

Uruchom program instalacyjny. W oknie Digital Photo Software PhotoMorph wyświetlone są przyciski aktywujące różne tryby instalacji. Najłatwiej zainstalować program, klikając No-Questions-Asked Installation. W kolejnym oknie kliknij Yes, I do. Dalsza część instalacji przebiega automatycznie.

Obraz

Krok 2

Program uruchomi się samoczynnie. Przyjrzyj się przykładowemu projektowi – jest instalowany razem z programem i wywołasz go, klikając widoczny po lewej stronie okna przycisk Sample Project. W centralnym obszarze zobaczysz zdjęcie źródłowe. Po lewej stronie, w sekcji Project Sequences, widoczne są cztery sekwencje animacji. Standardowo aktywna jest pierwsza. Możesz ją od razu obejrzeć, wykorzystując panel odtwarzacza. Zwróć uwagę na podpisy widoczne pod miniaturami. Każdy zawiera numer sekwencji (np. „Seq. 1”), typ przekształcenia (np. „Morph”) i czas trwania danej animacji wyrażony w sekundach.

Obraz

Krok 3

Sekwencje w sekcji Project Sequences to tylko fragmenty całej animacji. Jeżeli chcesz obejrzeć pełną animację przykładowego projektu, kliknij zakładkę Animation. Po jej wywołaniu w dolnej części posłuż się panelem odtwarzania, by uruchomić całą przykładową animację.

Obraz

Własna animacja za pomocą FotoMorpha

Wiesz już, jak prezentuje się rozmieszczenie głównych elementów interfejsu programu FotoMorph, czas zatem przejść do tworzenia nowego projektu animacji.

Krok 1

W oknie głównym programu kliknij przycisk New Project i z rozwiniętego menu wybierz typ animacji Morph Sequence. W obszarze roboczym pojawi się ramka sekcji Project Sequences zawierająca na razie jedną, pustą jeszcze, sekwencję animacji morfingu.

Obraz
Obraz

Krok 2

Kliknij zakładkę Images. W obszarze roboczym zobaczysz trzy puste pola. Pole Start Image to miejsce na wstawienie zdjęcia, od którego rozpocznie się animacja. Pole End Image powinno zawierać zdjęcie kończące daną sekwencję. Aby wczytać zdjęcie do danego pola, zaznacz je kliknięciem. Następnie kliknij przycisk Open. W oknie dialogowym Open Image Files wskaż plik zdjęcia, np. foto01, i kliknij Otwórz. Powtórz operację dla kolejnego pola. Zdjęcia możesz wstawiać do poszczególnych pól również za pośrednictwem schowka systemowego. Służy do tego przycisk Paste, który jest aktywny wyłącznie wtedy, gdy w schowku znajduje się jakiś obraz.

Obraz
Obraz
Obraz

Krok 3

Po dodaniu zdjęć w trzecim polu, Alignment, zobaczysz nałożone na siebie zdjęcia źródłowe. Pozwala to oszacować stopień dopasowania fotografii. Im bardziej obiekty na zdjęciach będą dopasowane, tym lepszy efekt uzyskasz w wyjściowej animacji. Za pomocą suwaków widocznych obok zdjęć możesz zwiększać lub zmniejszać widok niezależnie dla każdej fotografii. W celu jak najlepszego dopasowania posłuż się także suwakami widocznymi w obramowaniu pól zdjęć. Suwaki te są widoczne po powiększeniu danej fotografii. Dodatkowo obraz możesz przesuwać, przytrzymując klawisz [Shift] i lewy klawisz myszki na zdjęciu.

Obraz

Krok 1

Po dopasowaniu fotografii kliknij zakładkę Control, by przejść do etapu definiowania przekształceń – oznaczenia obu zdjęć skojarzonymi parami punktów. Kolejne punkty wskazujesz kliknięciami. Na przykład, jeżeli na zdjęciu źródłowym zaznaczysz oko, to program automatycznie umieści punkt przekształcenia w analogicznym miejscu drugiego zdjęcia. Jeżeli drugi punkt nie wskazuje oka, musisz go przeciągnąć ręcznie we właściwe miejsce. W podobny sposób oznacz wszystkie charakterystyczne cechy zdjęcia. W przypadku portretu należy po prostu zaznaczyć główne części twarzy: oczy, nos, brodę itp. Im więcej par punktów umieścisz we właściwym miejscu, tym przekształcenie będzie dokładniejsze i bardziej efektowne. Wstępny rezultat animacji możesz sprawdzić, korzystając z panelu odtwarzacza i ramki podglądu widocznej w dolnej części okna.

Obraz

Krok 2

Zwróć uwagę na zestaw suwaków widoczny po lewej stronie okna programu FotoMorph. Suwak Start Delay definiuje opóźnienie transformacji od momentu rozpoczęcia animacji (czas w sekundach). Za pomocą suwaka Middle Delay możesz wstawić opóźnienie w środku animacji, natomiast suwak End Delay określa opóźnienie w końcowej fazie animacji. Suwakiem Duration ustawiasz czas trwania animacji, ale bez ewentualnych opóźnień ustawianych opisanymi wcześniej suwakami. Ostatni suwak, Fine Tune, decyduje o płynności animacji. Za każdym razem, gdy zmienisz konfigurację suwaków, efekt możesz sprawdzić w ramce podglądu. Po znalezieniu odpowiadającego ci ustawienia przejdź do kolejnego etapu.

Obraz

Krok 3

Kliknij teraz zakładkę Animation. Przyjrzyj się opcjom, które są widoczne wzdłuż lewej krawędzi okna programu. Na samej górze znajdują się dwa pola wyboru. Pole Loop aktywuje odtwarzanie animacji w pętli, natomiast zaznaczenie pola Return aktywuje tryb odtwarzania „tam i z powrotem”. Poniżej widoczne są dwa suwaki i dwie rozwijane palety kolorów. Suwak Frame Size definiuje rozmiar ramki otaczającej animację, natomiast za pomocą suwaka Shadow Size określasz wielkość cienia dodawanego do animacji. Palety widoczne pod suwakami odnoszą się odpowiednio do koloru ramki Frame Color oraz koloru cienia Shadow Color.

Obraz

Krok 4

Kolejna grupa opcji widoczna w tym oknie związana jest z dodatkowymi efektami, które możesz dodawać do utworzonej animacji. Przycisk Animation Text pozwala dodać napis do animacji. Przycisk Background umożliwia dodanie statycznego tła do animacji. Ostatnie trzy przyciski dotyczą operacji na pliku. Przycisk drukowania Print Frame pozwala wydrukować widoczną aktualnie w obszarze roboczym klatkę animacji (możesz ją wybrać, posługując się panelem odtwarzacza widocznym pod obszarem roboczym). Przycisk Save Frame umożliwia zapisanie aktywnej klatki animacji jako pliku graficznego. Nas najbardziej interesuje przycisk Export Animation pozwalający na zapis całej animacji jako pliku. Tym się właśnie zajmiemy.

Obraz

Krok 5

Kliknij przycisk Export Animation. Wyświetli się okno dialogowe Animation Export. W sekcji Export Format możesz wybrać docelowy format zapisu pliku animacji. Do wyboru masz: sekwencję obrazów – Image Sequence, plik w formacie Adobe Flash – Flash Movie (SWF), stronę WWW z animacją w formacie Adobe Flash – Web Page (SWF+HTML), plik w formacie GIF – GIF Animation, oraz plik wideo w popularnym formacie AVI – AVI Movie. Po prawej stronie okienka widoczna jest sekcja Flash Movie Quality. Ma ona charakter wyłącznie informacyjny – wyświetlane są tu informacje o liczbie sekwencji w całej animacji, liczbie klatek, szybkości animacji, czasie jej odtwarzania itp. Sekcja ma znaczenie, gdy formatem wyjściowym jest Adobe Flash – wybierasz tu jakość zapisywanej animacji. Sekcja GIF Animation Quality odnosi się tylko do formatu GIF – także tu znajdziesz dwie opcje definiujące jakość efektu. Po wyborze wyjściowego formatu i ewentualnym ustaleniu parametrów jakościowych kliknij OK.

Obraz

Krok 6

Pojawi się standardowe okno zapisu pliku Save Animation. Wybierz docelowy folder zapisu, wpisz nazwę wynikowego pliku i kliknij Zapisz. Jeżeli wybrałeś format AVI, pojawi się jeszcze okienko Kompresja wideo, w którym musisz wybrać jeden z dostępnych w systemie kodeków wideo (algorytmów kodujących i kompresujących strumień danych wideo). Nie pozostawiaj domyślnie zaznaczonej pozycji Pełne klatki, bo spowoduje to wygenerowanie bardzo dużego pliku. Wybierz jakiś inny kodek, np. Xvid, i kliknij OK.

Obraz
Obraz

Wybrane dla Ciebie