Ochrona danych
Regularne tworzenie kopii bezpieczeństwa to najskuteczniejszy sposób ochrony danych. Gdy Windows zostanie zainfekowany przez złośliwy kod lub gdy zwyczajnie padnie dysk, pliki będzie można bardzo szybko odzyskać.
Dane gromadzone przez wiele lat na dysku nie są bezpieczne. Wystarczy chwila nieuwagi użytkownika, atak hakera bądź awaria sprzętu, aby je bezpowrotnie utracić. Należy o tym pamiętać i zawczasu zabezpieczyć pliki tak, aby w razie wystąpienia czarnego scenariusza można było je odzyskać. Najpewniejszą metodą jest wykonywanie kopii bezpieczeństwa. Można to robić bez korzystania z dodatkowych narzędzi, ale wymaga to samodyscypliny. Wszystkim tym, którzy chcą chronić dane, a nie mają czasu się tym zajmować, proponujemy pełną wersję programu Backup4all Lite.
Tworzenie zadania backupu
Konfigurowanie nowego zadania nie jest skomplikowane. Asystuje przy tym kreator, który krok po kroku prowadzi przez cały proces.
Krok 1
Po uruchomieniu programu wyświetli się okno powitalne Getting Started. Wciśnij Backup i w kolejnym oknie wybierz Create. W polu Backup name wprowadź nazwę, która pozwoli szybko zidentyfikować zadanie, np. Kopia dokumentów. W polu <Description> możesz umieścić krótki opis, a poniżej wybierzesz ikonę. Kliknij Next.
Krok 2
W następnym kroku wybierz, gdzie ma być zapisywana kopia bezpieczeństwa: Local – na lokalnym dysku twardym lub Network – na dysku sieciowym. W naszym przykładzie wybraliśmy pierwszą z opcji.
Krok 3
Z listy Drive wybierz dysk, na którym umieszczony zostanie backup, w polu Folder podaj ścieżkę dostępu do foldera, w którym przechowywać będziesz zabezpieczone dane. Pamiętaj, aby nie tworzyć backupu na tym samym dysku, na którym znajdują się pliki, które zabezpieczasz. Wciśnij Next.
Krok 4
W następnym etapie należy wskazać foldery i (lub) pliki, które mają być zabezpieczane. Wybierzesz je, korzystając z przycisków Add folder i Add files. Ścieżki dostępu do dodanych elementów pojawią się w polu powyżej. W prawej części okna widoczna jest lista filtrów. Możesz z niej skorzystać, aby wyłączyć z procesu wybrane typy plików. Kliknij Next.
Krok 5
Kolejny krok pozwala wybrać opcję Zip the files, by dodatkowo skompresować kopiowane dane. Jeśli chcesz zaszyfrować i zabezpieczyć archiwum hasłem, zaznacz Yes, use password protection i w polach poniżej wpisz dwukrotnie hasło dostępu. Naciśnij Next.
Krok 6
Następny etap to określenie, jak często wykonywana ma być kopia zapasowa. Domyślnie wybrana jest opcja Manually – ręcznie. Do wyboru masz jeszcze możliwości: codziennie, co tydzień oraz co miesiąc. W zależności od tego, co wybrałeś, za pośrednictwem list, poniżej możesz doprecyzować czas tworzenia backupu. Gdy zakończysz, wciśnij Save i z menu wybierz: Save and run – zapisz i uruchom lub Save – zapisz zadanie i wróć do okna głównego.
Krok 7
Aby uruchomić backup, w oknie głównym wskaż zadanie na liście Kopia dokumentów (1) i kliknij Backup (2). Masz tutaj również dostęp do informacji dotyczących utworzonych zadań. Zaznacz jedno z nich i naciśnij ikonę Explore (3) na górnym pasku narzędziowym. Z boku pojawi się drzewko katalogowe informujące o tym, które elementy będą zabezpieczane.
Krok 8
Drugi rodzaj danych, jakie możemy uzyskać, to statystyki. Kliknij ikonę Statistics (4), aby wyświetlić informacje o liczbie zabezpieczanych plików i folderów, ich ogólny rozmiar oraz datę, na którą zaplanowano wykonanie kolejnej kopii bezpieczeństwa.
Krok 9
Parametry każdego utworzonego zadania backupu można modyfikować, np. dodając kolejne foldery lub częstotliwość wykonywania. Aby wprowadzić zmiany, zaznacz zadanie na liście i kliknij ikonę Properties (5).
Przywracanie plików
Zabezpieczone pliki można w krótkim czasie odzyskać. W tym celu należy wykonać następujące czynności.
Krok 1
Aby przywrócić pliki, wybierz zadanie backupu i kliknij Restore. W drugim kroku możesz zdecydować, czy dane będą przywracane do foldera źródłowego <b(1), czy też do innego, wskazanego katalogu (2).
Krok 2
Poniżej do wyboru są opcje dodatkowe. Pierwsza (3) umożliwia przywrócenie najnowszych wersji wszystkich plików, kolejna (4) pozwala wybrać te, które chcesz przywrócić. Ostatnia (5) z opcji daje możliwość wyboru plików, które mają być przywrócone oraz dodatkowo zdefiniować filtr, który automatycznie będzie wybierał bądź odrzucał wybrane typy z kopii zapasowej. Aby uruchomić proces przywracania danych, naciśnij Finish.
Krok 3
Pliki możesz także przywracać „ręcznie” bez korzystania z programu Backup4all. Kopia bezpieczeństwa znajduje się w folderze, który wskazałeś podczas tworzenia zadania i nic nie stoi na przeszkodzie, aby ten folder po prostu otworzyć i skopiować bądź przenieść w inne miejsce wybrane pliki.