Ochrona poufnych danych
Kolejnym ochroniarzem w naszym zestawie jest program Password Manager firmy Steganos. Ma dwa zadania w systemie: po pierwsze przechowuje w sposób maksymalnie bezpieczny twoje najbardziej poufne informacje, tj. hasła dostępu do stron WWW, kont pocztowych, rachunków bankowych itp.
Drugim zadaniem tej aplikacji jest ułatwianie życia użytkownikowi. Korzystając z informacji wprowadzonych do bazy danych, będziesz mógł bardzo szybko i przy okazji bezpiecznie logować się do serwisów internetowych, np. Facebooka.
Wprowadzanie danych do wirtualnego sejfu
Obsługa programu Password Manager mimo anglojęzycznego interfejsu nie sprawi nikomu trudności. Na początku zapoznamy się z interfejsem. Następnie rozpoczniemy wprowadzanie do programu poufnych danych. Na koniec, wykorzystując wprowadzone informacje, zalogujemy się do serwisu Facebook.
Krok 1
Pierwszą czynnością, jaką musisz wykonać za każdym razem, gdy uruchamiasz program, jest podanie hasła dostępu. Wpisz je w pole Password, a potem kliknij OK. Wyświetli się okno z informacją. Zaznacz pole Do not show message again i kliknij OK.
Krok 2
Wyświetliło się okno główne. W lewym panelu widoczne jest drzewko katalogowe. To tutaj będziesz tworzyć nowe kategorie, w których z kolei będą przechowywane wpisy zawierające poufne dane. Prawy panel z napisem "Right-click a category to create ..." będzie wyświetlał informacje dotyczące wybranej kategorii lub wpisu.
Krok 3
Nad panelami są dostępne trzy przyciski: Add entry – dodaje nowy wpis do bazy, Delete entry – usuwa wpis, Settings – konfiguruje program.
Krok 4
Na początku w lewym panelu są dostępne dwa elementy:
Bank accounts and credit cards – w tej kategorii będą przechowywane wpisy zawierające dane dostępowe do kont bankowych,
Master data – kategoria zawierająca dane użytkownika.
Krok 1
Kliknij prawym przyciskiem myszki element Master data i z menu wybierz opcję Edit this entry. W otwartym oknie uzupełnij informacje o sobie, tj. podaj imię, nazwisko, adres zamieszkania, adres e-mailowy, numer telefonu, datę urodzenia, i kliknij OK.
Krok 2
Następnie, po powrocie do okna głównego kliknij prawym przyciskiem myszki element Bank accounts and credit cards. W rozwiniętym menu masz do wyboru dwie opcje:
Add bank account – dodaje wpis z danymi konta bankowego,
Add credit card – dodaje wpis z danymi karty kredytowej.
Krok 3
Dla przykładu wybieramy pierwszą opcję. Zawartość prawego panelu się zmienia. Teraz widoczne są tu pola, które należy uzupełnić danymi konta bankowego. W pole Transfer/Routing number of BIC wprowadź kod identyfikacyjny twojego banku (są to dane opcjonalne, znajdziesz je w internecie), w pole Account number/IBAN wprowadź numer rachunku bankowego, w pole PIN Number wprowadź kod dostępu. Gdy zakończysz, kliknij Apply.
Krok 4
W lewym panelu, na drzewie katalogowym pojawia się pierwszy dodany element ROR w Citibanku. Gdy go zaznaczysz, informacje wyświetlą się w prawym panelu.
Krok 5
Czas utworzyć nową kategorię. Na drzewie kliknij prawym przyciskiem myszy katalog główny Bauer's passwords i z menu wybierz opcję Add new category. W oknie, które się wyświetli, nadaj nazwę kategorii i kliknij OK.
Krok 6
Nazwa nowej kategorii pojawia się na drzewie katalogowym. Kliknij na niej prawym przyciskiem myszki i z menu wybierz opcję Add a new entry.
Krok 7
W prawym panelu wypełnij pola: Description – opis, User name – nazwa użytkownika, Password – hasło, Place (URL) – adres strony, do której będziesz się logował za pomocą wpisywanych tu danych, About – dodatkowy opis. Po zakończeniu kliknij Apply. Element zostaje dodany do drzewa katalogowego.
Bezpieczne logowanie
Steganos Password Manager oferuje dodatkowy gadżet na pulpit Windows, który przyspiesza i ułatwia korzystanie z programu. Wykorzystamy go, aby zalogować się do Facebooka.
Krok 1
Zminimalizuj okno główne programu i przejdź do okna gadżetu widocznego w prawym dolnym rogu pulpitu. Rozwiń listę i wybierz z niej nazwę serwisu, którego dane dostępowe masz już dodane do bazy.
Krok 2
Kliknij ikonę z globusem. Wywołasz przeglądarkę stron WWW z załadowaną stroną Facebooka. Kliknij pierwszą ikonę i nie puszczając przycisku myszki, przeciągnij ją i upuść w pole logowania Adres e-mail lub numer telefonu.
Krok 3
W ten sam sposób przeciągnij i upuść ikonę z symbolem kluczy w pole Hasło. Kliknij przycisk Zaloguj się.