Oswajanie siódemki

Do Windows 7 musisz się przyzwyczaić. Pomożemy ci opanować podstawowe działania, dzięki którym czynności, pochłaniające w poprzednich wersjach systemu Windows wiele czasu, teraz wykonasz błyskawicznie.

Oswajanie siódemki

Prezentujemy funkcje systemu Windows 7, z którymi spotkasz się od razu i z których będziesz korzystał bardzo często. Pokazujemy, jak optymalnie wykorzystać możliwości nowego paska zadań, jak zachować porządek w zasobniku systemowym (obok zegarka), jak ułatwić sobie dostęp do potrzebnych aplikacji, plików i folderów dzięki bibliotekom – kolejnej nowości w Windows 7. Na koniec dowiesz się, jak korzystać z grup domowych, nowej funkcji w systemie Windows 7. Dzięki grupom domowym do danych udostępnionych na innych komputerach w domowej sieci masz dostęp tak łatwy, jak do lokalnego dysku.

Projektowanie elementów pulpitu i paska zadań

Bezpośrednio po zainstalowaniu Windows 7 są widoczne na pasku zadań, obok menu Start , tylko trzy ikony. Sam pasek zadań, w stosunku do poprzednich wersji Windows, został znacznie zmieniony. Jest wyższy, a widoczne na nim ikony nie mają etykiet tekstowych. Oprócz zmian graficznych ważniejsze są zmiany dotyczące funkcji. Możesz do paska dodawać nowe ikony, jak również dowolnie zmieniać ich kolejność.

Krok 1

Kliknij dowolny element menu Start lub np. ikonę widoczną na pulpicie Windows prawym klawiszem myszki. Może to być skrót do folderu, aplikacji, a nawet pojedynczy plik (patrz obrazek niżej).

Krok 2

Z menu kontekstowego klikniętego elementu wybierz pozycję Przypnij do paska zadań.

Krok 3

Ikona wybranego elementu pojawi się na pasku zadań. Zostanie umieszczona po prawej stronie ostatnio widocznego elementu tego paska.

Obraz

Krok 4

Ikony paska zadań spełniają dwie funkcje. Są jednocześnie skrótami do aplikacji czy folderów i symbolami uruchomionych aplikacji. Jeżeli uruchomisz jakiś program, który nie ma swojej ikony skrótu na pasku zadań, to jego ikona i tak pojawi się na pasku zadań, a o fakcie uruchomienia danej aplikacji będzie informowała obwódka dookoła ikony.

Obraz

Krok 5

Jeżeli chcesz uruchomiony program przypiąć do paska na stałe, nie musisz szukać jego ikony w menu Start czy na pulpicie. Wystarczy, że klikniesz widoczną ikonę uruchomionego programu na pasku zadań prawym klawiszem myszki i wybierzesz z rozwiniętego menu pozycję Przypomnij ten program do paska zada. Dana aplikacja od tej pory już na stałe będzie miała swoją ikonę na pasku zadań systemu operacyjnego Windows 7.

Obraz

Krok 1

Jeżeli chcesz zmienić położenie dowolnej ikony na pasku zadań, przeciągnij ją myszką w nowe miejsce. W trakcie przeciągania inne elementy paska będą rozsuwane, co ułatwi odpowiednie umieszczenie ikony.

Obraz

Krok 2

Aby usunąć ikonę z paska zadań, wystarczy ją kliknąć prawym przyciskiem myszy i z menu wybrać Odepnij ten program od paska zadań.

Obraz

Jeżeli program, który odpiąłeś, był uruchomiony, jego ikona zniknie z paska dopiero po zamknięciu danej aplikacji.

Szybki dostęp do elementów

Możliwości personalizacji paska zadań są ogromne. Manipulując ikonami oraz zawartością menu kontekstowego, możesz łatwo zrobić z paska zadań prawdziwy niezbędnik.

Krok 1

Jeżeli klikniesz dowolną ikonę na pasku zadań prawym klawiszem myszki, zobaczysz jej menu kontekstowe.

Krok 2

Oprócz stałych dla każdego programu elementów, takich jak: nazwa programu oraz polecenie odpięcia danego programu od paska zadań, w przypadku wielu aplikacji zobaczysz jeszcze listę (tzw. jump- list), której nazwa jest zależna od typu programu. Na przykład, gdy klikniesz prawym klawiszem myszki ikonę Eksploratora Windows, zobaczysz listę zatytułowaną Częste. Zawiera ona nazwy najczęściej odwiedzanych folderów i bibliotek. Wybierając (kliknięciem) dowolną pozycję z tej listy, natychmiast otworzysz potrzebny folder.

Obraz

Krok 3

W przypadku innych programów możesz zobaczyć jeszcze inne listy. Na przykład menu kontekstowe Internet Explorera zawiera oprócz listy najczęściej odwiedzanych stron Częste także listę Zadania zawierającą bezpośrednie odnośniki do przydatnych funkcji danego programu.

Obraz

Krok 4

Możesz personalizować menu kontekstowe poszczególnych aplikacji, na przykład poprzez przypinanie wybranych elementów na stałe. Kliknij w tym celu widoczny po prawej stronie nazwy danego elementu przycisk pinezki, umożliwiający przypięcie np. danej strony na stałe do listy w menu kontekstowym.

Obraz

Krok 1

Chcesz szybko zamknąć program – naprowadź kursor na jego ikonę na pasku zadań. Po chwili pojawi się miniatura okna otwartej aplikacji. Gdy naprowadzisz na nią kursor myszki, pojawi się w prawym górnym rogu miniatury znacznik zamknięcia X. Kliknij go, by zamknąć program.

Obraz

Krok 2

Bezpośrednio z paska zadań możesz sterować odtwarzaczem multimedialnym, np. Windows Media Playerem. Bez wywoływania okna Windows Media Playera możesz odtwarzać, przerywać, zatrzymywać odtwarzanie, a także przewijać listę aktywnych utworów. Funkcja ta działa nie tylko z Windows Media Playerem, ale także z innymi programowymi odtwarzaczami audio korzystającymi ze standardowych bibliotek systemowych Windows i DirectX. Sprawdziliśmy to z programem Apple iTunes.

Obraz

Krok 3

Bezpośrednio z paska zadań możesz sterować odtwarzaczem multimedialnym, np. Windows Media Playerem. Bez wywoływania okna Windows Media Playera możesz odtwarzać, przerywać, zatrzymywać odtwarzanie, a także przewijać listę aktywnych utworów. Funkcja ta działa nie tylko z Windows Media Playerem, ale także z innymi programowymi odtwarzaczami audio korzystającymi ze standardowych bibliotek systemowych Windows i DirectX. Sprawdziliśmy to z programem Apple iTunes.

Obraz

Dostosowywanie nowego zasobnika systemowego

W dotychczasowych wersjach Windows zasobnik systemowy widoczny po prawej stronie paska zadań, obok zegarka, dość szybko stawał się nieuporządkowanym zbiorem ikon. W Windows 7 Microsoft dopracował funkcje związane z dowolnym konfigurowaniem tego, co ma być wyświetlane w zasobniku systemowym, który został przy okazji przemianowany na „obszar powiadomień”.

Krok 1

W obszarze powiadomień Windows 7 są najczęściej wyświetlane tylko trzy, maksymalnie cztery, ikony (oprócz paska języka). Pozostałe są widoczne w odrębnej ramce widocznej po kliknięciu

Obraz

. Ich wyświetlaniem możesz sterować, i to niezależnie zarówno dla ikon systemowych, jak i pozostałych.

Obraz

Krok 2

Kliknij prawym klawiszem zegar widoczny w obszarze powiadomień. Następnie z menu kontekstowego wybierz Dostosuj ikony powiadomień. Alternatywny sposób: wywołaj ramkę z ikonami obszaru powiadomień i kliknij widoczny w ramce odsyłacz Dostosuj....

Obraz

Krok 3

Pojawi się okno Ikony obszaru powiadomień, w którym zobaczysz listę wszystkich elementów, które mogą być wyświetlane w obszarze powiadomień. Dla każdej pozycji widocznej na liście można ustawić jeden z trzech stanów.
Pokaż ikony i powiadomienia – oznacza, że dana ikona będzie widoczna, a wszelkie powiadomienia („dymki”) związane z danym elementem będą wyświetlane;
Ukryj ikony i powiadomienia – blokuje wysyłanie jakichkolwiek sygnałów w obszarze powiadomień; sama ikona również nie jest widoczna;
Pokazuj tylko powiadomienia – ikona danego elementu nie jest wyświetlana w obszarze powiadomień, natomiast ewentualne komunikaty dotyczące danego elementu są wyświetlane.

Obraz

Krok 4

Wyboru stanu dokonujesz dla każdego elementu niezależnie, rozwijając listę widoczną w kolumnie Zachowania, a następnie wskazując jedną z trzech opisanych wcześniej pozycji.

Krok 5

Oprócz ustawiania stanów ikon na obszarze powiadomień możesz całkowicie wyłączać ikony systemowe w obszarze powiadomień. Kliknij widoczny w oknie Ikony obszaru powiadomień odsyłacz Włączanie i wyłączanie ikon systemowych.

Obraz

Krok 6

Pojawi się okno Ikony systemowe, w którym zobaczysz podobną do poprzedniej listę ikon, z tą tylko różnicą, że na tej wyświetlone są wyłącznie ikony systemowe. Różni się też liczba pozycji widocznych na rozwijanej liście w kolumnie Zachowania. Dla każdej ikony systemowej możesz ustawić dwie pozycje: Włączone lub Wyłączone. Nie wymagają chyba komentarza.

Obraz

Krok 7

Należy tylko pamiętać, że wprowadzone tutaj ustawienia mają priorytet w stosunku do zachowań ustawionych w poprzednio omawianym oknie Ikony obszaru powiadomień. Aby zatwierdzić zmiany, kliknij przycisk OK.

Obraz

Ustawianie grupy domowej

Funkcja grup domowych to nowe rozwiązanie wprowadzone przez Microsoft w systemie Windows 7. Dzięki grupom domowym użytkownicy, którzy nie chcą się uczyć zawiłości związanych z uprawnieniami do plików i współdzieleniem danych, mogą w bardzo prosty sposób udostępnić innym swoje zdjęcia, filmy, dokumenty czy muzykę. Aby skorzystać z grup domowych, każdy komputer, który ma być podłączany do grupy domowej, musi pracować pod kontrolą Windows 7. Starsze wersje systemu Windows (także Vista) nie mają wbudowanej obsługi grup domowych.

Konfigurowanie grupy domowej

Konfigurację grupy domowej możesz rozpocząć na dowolnym komputerze w domowej sieci. Grupy domowe wymieniają dane na równych uprawnieniach. Nikt nie jest ponad innymi, a komputer, na którym założysz grupę domową, nie ma wyższych uprawnień od tego, który z taką grupą będzie się łączył.

Krok 1

Kliknij menu Start i wybierz z niego Panel sterowania.

Obraz

Krok 2

W oknie Panel sterowania w widoku kategorii kliknij odnośnik Wybierz grupę domową i opcje udostępniania.

Obraz

Krok 3

W kolejnym oknie, Grupa dowmoa, zobaczysz komunikat informujący, że obecnie w sieci nie ma dostępnych żadnych grup domowych. Oprócz tego widoczne są trzy odnośniki, z których jednak nie musisz teraz korzystać. Kliknij przycisk Utwórz grupę domową. Jeżeli zamiast informacji o braku w sieci dostępnych grup domowych widzisz komunikat: Ten komputer nie może się połączyć z grupą domową. Przejdź do części „Naprawa lokalizacji sieciowej”, w której znajdziesz wskazówki, jak rozwiązać problem.

Obraz

Krok 4

Pojawi się okno Utwórz grupę domową, w którym, zaznaczając odpowiednie pola, możesz wybrać, jakiego typu dane chcesz udostępniać w ramach tworzonej grupy domowej. Zaznaczenie np. pola Obrazy nie oznacza udostępnienia grupie domowej wszystkich plików graficznych i zdjęć, które przechowujesz na swoim komputerze. Udostępniona zostanie jedynie tzw. biblioteka obrazów w Windows 7. Pamiętaj, że biblioteka to nie to samo co folder. Biblioteki są nowymi strukturami w systemie plików obecnymi w Windows 7 i pozwalają na przechowywanie danych bez ich fizycznego przenoszenia z różnych lokalizacji. Oznacza to, że w jednej bibliotece mogą się znajdować pliki przechowywane w różnych folderach i na różnych dyskach. Dane kopiujesz do bibliotek tak jak do każdego innego folderu, z tą różnicą, że umieszczenie pliku czy folderu w bibliotece nie zmienia fizycznie lokalizacji umieszczanych danych, a jedynie tworzy powiązanie ich z konkretną biblioteką. Po zaznaczeniu wybranych pól wyboru kliknij Dalej.

Obraz

Krok 5

System wygeneruje niepowtarzalne hasło dostępu do utworzonej przez ciebie grupy domowej. Przepisz hasło widoczne na żółtym polu Zapisz to hasło. Kliknij Zakończ i przejdź do innego komputera, który ma mieć dostęp do utworzonej grupy.

Obraz

Naprawa lokalizacji sieciowej

Podczas instalacji systemu i podłączania go do sieci (proces ten w Windows 7 przebiega niemal w pełni automatycznie) musisz określić tzw. lokalizację sieci, czyli wybrać, czy twój komputer podłączasz do sieci publicznej, domowej czy firmowej. Jeżeli chcesz udostępniać dane w utworzonej do tego celu grupie w domowej sieci, komputer musi być podłączony do sieci, której lokalizacja jest określona jako sieć domowa. Oto, jak zmienić ustawienia sieci, by tworzyć grupy domowe.

Krok 1

Przyjmujemy, że utknąłeś w kroku 3 warsztatu „Konfigurowanie grupy domowej”, zatem okno Grupa domowa masz wciąż otwarte. Kliknij w nim widoczny odnośnik Co to jest lokalizacja sieciowa?.

Obraz

Krok 2

Otworzy się okno Centrum sieci i udostępniania, w którym w sekcji Wyświetlanie aktywnych sieci powinieneś zobaczyć listę aktywnych sieci (tych, z którymi jesteś w danej chwili połączony). W naszym przykładzie sieć, z którą jesteśmy połączeni, jest oznaczona jako sieć firmowa. Oczywiście w domu jest to nieprawidłowe ustawienie. Kliknij zatem odnośnik Sieć firmowa.

Obraz

Krok 3

W oknie Określanie lokalizacji sieci kliknij pozycję: Sieć domowa.

Obraz

Krok 4

Spowoduje to od razu przejście do okna Utwórz grupę domową, zatem dalsze działania przebiegają podobnie jak w warsztacie „Konfigurowanie grupy domowej” od punktu 4.

Obraz

Podłączanie komputera do istniejącej grupy domowej

Korzystanie z grup domowych wymaga instalacji Windows 7 na każdym komputerze, który ma być podłączony do takiej grupy. Bardzo ważne jest też, by wszystkie komputery, które chcesz podłączyć do utworzonej wcześniej grupy domowej, miały tak samo ustawiony czas systemowy jak komputer, na którym utworzyłeś grupę domową.

Krok 1

Na komputerze, który chcesz podłączyć do grupy, rozwiń menu Start i w tekstowym polu wyszukiwania rozpocznij wpisywanie frazy grupa domowa. Najprawdopodobniej już po wpisaniu pierwszych czterech liter pojawi się w menu Start wpis Grupa domowa. Kliknij go.

Obraz

Krok 2

Wyświetli się teraz okno Grupa domowa, w którym obok ikony grup domowych powinieneś zobaczyć informację o istniejącej grupie domowej. Kliknij widoczny w dolnej części okna przycisk Podłącz się.

Obraz

Krok 3

Zobaczysz znane ci już okno z polami wyboru określającymi, jakiego typu dane chcesz współdzielić z grupą domową, do której się podłączasz. Po wybraniu odpowiednich pól wyboru kliknij przycisk Dalej.

Krok 4

W kolejnym oknie wpisz hasło dostępu do grupy domowej. Jeżeli zapomniałeś hasła, zapoznaj się z informacjami zawartymi w ramce „Gdy zapomnisz hasła”. Po wpisaniu poprawnego hasła kliknij Dalej. Poczekaj chwilę, aż komputer nawiąże połączenie z grupą, po czym kliknij przycisk Zakończ.

Krok 5

Od tej pory dostęp do danych udostępnianych przez grupę uzyskasz w oknie Eksploratora Windows. Otwórz okno Komputer (klikając pozycję Komputer na rozwiniętym menu Start). W oknie tym, na panelu nawigacji widocznym po lewej stronie rozwiń kategorię Grupa domowa, a następnie nazwę użytkownika. Zobaczysz skróty do udostępnianych bibliotek. Kliknięcie którejkolwiek biblioteki należącej do innego użytkownika umożliwi ci dostęp do danych, tak jakbyś je przechowywał na własnym komputerze.

Obraz

Gdy zapomnisz hasła

Jeżeli zapomnisz hasła dostępowego do utworzonej wcześniej grupy domowej, możesz je w prosty sposób odzyskać bez konieczności ponownej konfiguracji grup domowych.

Krok 1

Usiądź przy komputerze, na którym zakładałeś aktualną grupę domową, lub przy takim, który wcześniej był do danej grupy podłączony. W oknie Panel sterowania kliknij odnośnik Wybierz grupę domowa i opcje udostępniania.

Obraz

Krok 2

W oknie Grupa domowa w dol nej sekcji kliknij odnośnik Wyświetl lub wydrukuj hasło grupy domowej.

Obraz

Krok 3

W oknie: Wyświetl i wydrukuj hasło grupy domowej zobaczysz wyświetlone na żółtym polu hasło do twojej grupy domowej. Możesz wydrukować hasło, klikając przycisk Drukuj tę stronę.

Obraz

Przydatne skróty klawiszowe w Windows 7

Ctrl + Shift + N - – utworzenie nowego folderu; skrót ten działa w każdym oknie Eksploratora Windows, a także na pulpicie Windows

Shift + kliknięcie ikony już uruchomionej aplikacji na pasku zadań – uruchomienie wybranej aplikacji niezależnie po raz drugi

Ctrl + Shift + kliknięcie ikony na pasku zadań – uruchomienie wskazywanego na pasku zadań programu z uprawnieniami administratora; niezależnie od tego, czy dany program jest już uruchomiony

Windows + D – minimalizacja wszystkich otwartych okien; powtórne użycie tego skrótu przywraca okna na pulpit w poprzedniej postaci

Windows + E – uruchomienie Eksploratora Windows

Windows + G – wyświetlenie wszystkich aktywnych gadżetów pulpitu na pierwszym planie

Windows + L – blokowanie komputera (odblokowanie po wpisaniu hasła aktualnie zalogowanego użytkownika)

Windows + P – uaktywnienie trybu prezentacji; umożliwienie szybkiego powielenia obrazu na wielu monitorach, przełączenie wyświetlania obrazu na podłączonym projektorze itp.

Windows + R – szybkie wywołanie okna „Uruchamianie

Windows + T – uaktywnienie pierwszego elementu na pasku zadań; kolejne użycie tego skrótu uaktywnia kolejne ikony na pasku zadań

Windows + Spacja – wszystkie otwarte okna na pulpicie stają się przezroczyste i będą przezroczyste tak długo, jak długo będziesz trzymał wciśnięty klawisz [Windows]; porada przydatna, gdy chcesz sprawdzić np. stan gadżetu widocznego na pulpicie lub układ ikon; funkcja raczej wyłącznie do tego, bo chociaż widzisz pulpit, to nic na nim nie klikniesz

Windows + Home – minimalizacja wszystkich okien z wyjątkiem aktualnie aktywnego; ponowne użycie tego skrótu przywraca pierwotny stan okien

Windows + strzałka w prawo – zmienia wielkość okna i przykleja je do prawej krawędzi ekranu; okno zajmie prawą połowę ekranu

Windows + strzałka w lewo – jak wyżej, z tą różnicą, że okno zajmie lewą połowę ekranu

Windows + strzałka w górę – maksymalizuje aktywne w danej chwili okno

Windows + strzałka w dół – minimalizuje aktywne okno do paska zadań lub, jeżeli było zmaksymalizowane, przywraca standardową wielkość

Windows + klawisz + – powiększa obraz w miejscu wskazywanym przez kursor myszki

Windows + klawisz - – zmniejsza powiększenie (gdy obraz nie jest powiększony, skrót nie działa)

Wybrane dla Ciebie