SoftwarePakiet biurowy do prostych zadań

    Pakiet biurowy do prostych zadań

    Na naszym krążku znajdziesz bardzo przydatne narzędzie pełną, komercyjną wersję pakietu biurowego Microsoft Works 9.0 SE. Artykuł jest przewodnikiem po pakiecie i mamy nadzieję, że ułatwi rozpoczęcie pracy z Microsoft Works 9.0 SE.

    Pakiet biurowy  do prostych zadań

    Microsoft Works bez reklam

    Jedyną „ceną” za korzystanie, także w zastosowaniach komercyjnych, z zamieszczonego na naszym CD pakietu Microsoft Works 9.0 SE jest to, że podczas pracy z pakietem w oknie aplikacji są wyświetlane reklamy. Jeżeli chcesz korzystać z wersji pakietu pozbawionej reklam, musisz za taką wersję zapłacić. Procedurę aktualizacji do wersji pozbawionej reklam możesz wywołać, korzystając z dostępnego w menu Start skrótu.

    Krok 1

    Uruchom program Microsoft Works i w oknie Microsoft Works kliknij widoczny w dolnym, lewym rogu odsyłacz Program Works bez reklam.

    Krok 2

    Uruchomi się automatycznie domyślna w systemie przeglądarka internetowa i zostanie do niej wczytana strona sklepu internetowego Microsoft, w którym możesz kupić (za cenę 132 złotych) wersję pakietu Works pozbawioną reklam.

    Pakiet Microsoft Works 9.0 SE to pakiet charakteryzujący się funkcjonalnością i prostotą obsługi typową dla narzędzi przeznaczonych do domowych zastosowań. Jeden program możesz zainstalować na jednym stanowisku komputerowym. Umieszczony na naszym CD pakiet Microsoft Works 9.0 SE jest dostępny tylko jako dodatek do naszego magazynu. Jest to oprogramowanie przeznaczone dla użytkowników domowych i właścicieli małych, jedno- i kilkuosobowych firm. Pakiet zawiera edytor tekstów, arkusz kalkulacyjny, kalendarz, aplikację do tworzenia i zarządzania prostymi bazami danych oraz zestaw szablonów przystosowanych do wykorzystania właśnie w domu i niewielkiej działalności gospodarczej.

    Szablony, dzięki ich zróżnicowanym kategoriom tematycznym (m.in. listy i etykiety, biuletyny, ulotki, badania, edukacja, dom, finanse, karty, wzory, planowanie, wydarzenia, dane pojazdu, podróże i wiele innych), można stosować podczas tworzenia dokumentów przydatnych w domu czy niewielkiej firmie. Dokumenty tworzone w pakiecie Microsoft Works 9.0 SE można zapisywać w formatach programów z pakietu Microsoft Office, łącznie z najnowszym formatem Open XML, obecnym w programach pakietu Office 2007.

    Instalacja i uruchomienie pakietu MS Works SE 9.0

    Poniższy warsztat wyjaśni aspekty instalacji pakietu i ułatwi pierwszy start tym, którzy z Works 9.0 SE będą korzystać po raz pierwszy.

    Krok 1

    Wybierz opcję instalacji za pośrednictwem menu naszej płyty. Po krótkiej chwili zobaczysz okno Microsoft Works Ustawienia, w którym najpierw rozpocznie się automatyczna procedura rozpakowywania plików instalacji. Poczekaj chwilę, a następnie, gdy pojawi się napis: Zapraszamy! kliknij przycisk Dalej.

    Krok 2

    W kolejnym etapie możesz wybrać docelowy folder instalacji, zalecamy jednak pozostawienie domyślnego ustawienia. Kliknij Dalej.

    Obraz

    Krok 3

    W następnym etapie instalacji zaznacz pole wyboru Utwórz skrót na pulpicie, co ułatwi dostęp do narzędzi w pakiecie. Kliknij przycisk Zainstaluj.

    Obraz

    Krok 4

    Po przekopiowaniu plików programu do docelowego folderu na dysku twardym pojawi się komunikat Prawie zakończono. Kliknij przycisk Kontynuuj.

    Obraz

    Krok 5

    Wyświetli się okienko dialogowe informujące o tym, jakie dodatkowe wymagane składniki będą instalowane w komputerze. Gdy operacja instalacji dodatkowych składników się zakończy, kliknijOK. Pakiet Microsoft Works 9 SE jest już zainstalowany.

    Obraz

    Krok 1

    Pakiet Microsoft Works 9.0 SE możesz uruchomić na dwa sposoby. Jeżeli postępowałeś zgodnie z opisaną w poprzednim warsztacie procedurą instalacji (chodzi głównie o punkt 3), to na pulpicie systemowym widzisz z pewnością ikonę Microsoft Works. Oprócz tego możesz uruchomić niezależnie każdy ze składników pakietu, wybierając skrót do niego z menu Start i widocznego w menu folderu Microsoft Works. W naszym przewodniku zakładamy jednak, że wybierzesz wygodniejszą, naszym zdaniem, metodę uruchamiania: dwukrotne kliknięcie widocznej na pulpicie ikony Microsoft Works.

    Obraz

    Krok 2

    Podczas pierwszego uruchomienia pakietu Microsoft Works 9.0 SE na ekranie pojawi się okno Zapraszamy do programu Microsoft Works. Zapoznaj się z licencją na oprogramowanie, następnie zaznacz opcję Zgadzam się i kliknij przycisk Dalej.

    Obraz

    Krok 3

    W kolejnym oknie zobaczysz informację, że Microsoft Works SE jest sponsorowany z reklam, które są wyświetlane w trakcie pracy z programem (ale nie przesłaniają żadnych elementów interfejsu aplikacji wchodzących w skład pakietu). Reklamy te są co jakiś czas aktualizowane online. Jeżeli nie chcesz używać pakietu Works SE z reklamami, możesz zakupić wersję bez reklam – szczegóły w ramce „Microsoft Works bez reklam”. Chcąc korzystać z wersji darmowej, zgadzasz się na reklamy. Kliknij Dalej.

    Obraz

    Krok 4

    W następnym etapie jesteś proszony o uczestniczenie w programie poprawy jakości obsługi klienta. Polega to na tym, że podczas korzystania z pakietu będą do producenta co jakiś czas wysyłane (w pełni automatycznie) informacje o działaniu pakietu. Wysyłane informacje są anonimowe, ale nie musisz się zgadzać na taką komunikację. W takim przypadku wybierz opcję Nie, tym razem nie chcę uczestniczyć i kliknij Dalej.

    Obraz

    Krok 5

    Ostatni etap wstępnego kreatora konfiguracji dotyczy sposobu pobierania aktualizacji do pakietu Microsoft Works. Zalecamy zaznaczenie opcji: Pobieraj i instaluj aktualizacje z witryny Microsoft Update. Następnie kliknij Zakończ.

    Obraz

    Krok 1

    Po krótkiej chwili pulpit Windows zostanie w całości przesłonięty otwartym na cały ekran oknem Microsoft Works. Jest to okno aplikacji startowej, tzw. Strony głównej pakietu Microsoft Works, z której masz dostęp do wszystkich najważniejszych funkcji pakietu.

    Obraz

    Krok 2

    Na samej górze, pod paskiem tytułowym okna znajduje się panel ikon funkcyjnych, za których pośrednictwem masz dostęp do różnych funkcji pakietu. Aktualnie aktywna jest ikona Strona główna.

    Obraz

    Krok 3

    Po prawej stronie okna programu jest wyświetlony panel Szybkie uruchamianie, w którym są umieszczone przyciski uaktywniające poszczególne programy – składniki pakietu.

    Obraz

    Krok 4

    Centralną część okna zajmuje moduł kalendarza – po lewej stronie jest wyświetlony widok aktualnego miesiąca, a w środku ewentualnie zdefiniowane wcześniej terminy. Ponieważ dopiero rozpoczynasz pracę z pakietem, nie masz w tej chwili jeszcze żadnych zdefiniowanych terminów.

    Obraz

    Krok 5

    Zwróć uwagę, że obok zakładki Kalendarz jest widoczna umieszczona na drugim planie (schowana za modułem kalendarza) zakładka Kontakty. Kliknij ją.

    Krok 6

    W ten sposób wywołałeś na pierwszy plan strony głównej moduł Kontakty. Podobnie jak w przypadku kalendarza, ponieważ dopiero rozpocząłeś pracę z pakietem, na liście kontaktów nie ma jeszcze żadnych kontaktów poza twoją nazwą konta Windows – w naszym przykładzie jest to nazwa Tester. Chcąc aktywować na powrót moduł kalendarza, kliknij zakładkę Kalendarz.

    Obraz

    Krok 7

    Poznałeś już wszystkie elementy strony głównej pakietu Microsoft Works. Jeżeli chcesz się dowiedzieć, jak dodawać nowe terminy, przejdź do warsztatu „Dodawanie nowych terminów do kalendarza”. Jeżeli interesuje cię dodawanie i edytowanie kontaktów, przejdź do warsztatu „Edytowanie bazy kontaktów”. Nasz kolejny warsztat poświęcimy pracy z szablonami.

    Korzystanie z szablonów pakietu Microsoft Works

    Pakiet Works został wyposażony w zestaw szablonów, które w zupełności powinny zaspokoić potrzeby domowego użytkownika. W warsztacie pokazujemy, jak przeglądać informacje o dostępnych szablonach, a następnie krok po kroku wyjaśniamy, jak za pomocą szablonów opracować efektowny i profesjonalny życiorys, a także przygotować sobie samodzielnie pomoce szkolne, takie jak np. papier nutowy, papier milimetrowy itp.

    Krok 1

    Uruchom stronę główną pakietu Microsoft Works, klikając widoczną na pulpicie Windows ikonę Microsoft Works. Następnie na panelu ikon funkcyjnych, wyświetlanym pod paskiem tytułowym okna, kliknij ikonę Szablony.

    Obraz

    Krok 2

    Wygląd okna programu Microsoft Works ulegnie zmianie. Po lewej stronie zobaczysz listę kategorii tematycznych, w których są zgrupowane wszystkie szablony wchodzące w skład pakietu. Domyślnie zaznaczoną kategorią po wywołaniu funkcji Szablony jest kategoria Listy i etykiety.

    Obraz

    Krok 3

    Dostępne szablony możesz przeglądać na różne sposoby. Miniatury szablonów przechowywanych w ramach aktualnie zaznaczonej (aktywnej) kategorii są wyświetlane po prawej stronie listy kategorii. Chcąc uzyskać podstawowe informacje na temat danego szablonu, wystarczy naprowadzić kursor myszki na jego miniaturę. Wyświetli się krótki opis tekstowy wskazywanego myszką szablonu.

    Obraz

    Krok 4

    Chcąc uzyskać więcej informacji na temat danego szablonu, kliknij jego miniaturę lewym przyciskiem myszki. Jeżeli dla danego szablonu są dostępne różne style, to w kolejnym oknie będziesz miał możliwość podglądu i wybrania stylu najbardziej ci odpowiadającego. Po kliknięciu miniatury stylu lewym przyciskiem myszy zobaczysz większy podgląd danego stylu szablonu po prawej stronie okna. Dwukrotne kliknięcie danego stylu spowoduje uruchomienie właściwej aplikacji, do której szablon zostanie wczytany, i będziesz mógł na jego podstawie opracować dokument. Aby powrócić do widoku kategorii i miniatur szablonów, kliknij Wstecz.

    Obraz

    Krok 1

    Na liście kategorii szablonów jest uaktywniona kategoria Listy i etykiety. Jeżeli tak nie jest, kliknij ją. Następnie kliknij miniaturę Życiorys (CV).

    Obraz

    Krok 2

    Szablon życiorysu zawiera kilka stylów do wyboru. Wybierz np. Życiorys chronologiczny, klikając miniaturę stylu dwukrotnie lewym klawiszem myszki lub skorzystaj z widocznego ponad obszarem podglądu stylu szablonu przycisku Użyj tego stylu.

    Obraz

    Krok 3

    Uruchomiony zostanie Edytor tekstów programu Microsoft Works, w którym zostanie automatycznie utworzony nowy dokument na podstawie wybranego szablonu. Zobaczysz kompletnie sformatowany dokument. Jedynym twoim zadaniem będzie wstawienie do niego odpowiedniej treści. Zacznij od adresu. Zaznacz myszką zwrot ADRES 1 i zacznij wpisywać swój adres (ulicę).

    Obraz

    Krok 4

    Następnie zaznacz myszką kolejną część ADRES 2 i wpisz kod pocztowy. W analogiczny sposób zaznacz kolejne pole adresu i podobnie wypełnij numer telefonu oraz adres e-mailowy.

    Obraz

    Krok 5

    Z pewnością domyślasz się już, w jaki sposób uzupełnić pozostałe dane potrzebne w życiorysie. Po prostu zaznaczaj myszką poszczególne pola najczęściej ujęte w nawiasach kwadratowych, np. Daty zatrudnienia, i wstawiaj zamiast nich odpowiednią treść.

    Obraz

    Krok 6

    Gdy wypełnisz cały życiorys odpowiednimi danymi, zapisz dokument. Kliknij widoczną na pasku ikon ikonę dyskietki (trzecia od lewej) lub rozwiń menu Plik i wybierz z niego pozycję Zapisz.

    Obraz

    Krok 7

    W obu przypadkach pojawi się okno Zapisywanie jako, w którym najpierw musisz wskazać docelowy folder zapisu. Następnie wpisz w polu Nazwa pliku nazwę, pod jaką chcesz zapisać życiorys. Zwróć uwagę na rozwijaną listę Zapisz jako typ. Domyślnie jest na niej wybrana pozycja dla Dokument programu Works (*.wps), ale nic nie stoi na przeszkodzie, byś mógł zapisać plik w formacie dokumentu starszego Worda (wybierz Dokument programu Word 97-2003 (*.doc)) lub Worda 2007 (wybierz Dokument programu Word 2007 (*docx)). Kliknij Zapisz, aby zapisać plik na dysku.

    Obraz

    Krok 8

    Aby wydrukować dokument, kliknij ikonę drukarki (piąta od lewej) lub z menu Plik wybierz polecenie Drukuj.

    Obraz

    Krok 9

    W pierwszym przypadku dokument zostanie od razu automatycznie wysłany na domyślną w twoim systemie drukarkę. Natomiast w drugim zobaczysz okno Drukowanie. Upewnij się, że z listy Nazwa jest wybrana odpowiednia drukarka, i kliknij OK. Nie musisz ustawiać pozostałych opcji. Dzięki temu, że korzystałeś z szablonu, są ustawione optymalnie.

    Obraz

    Krok 1

    Potrzebujesz szybko papieru nutowego lub milimetrowego, a sklepy zamknięte? Skorzystaj z odpowiedniego szablonu w pakiecie Works. Z listy kategorii szablonów wybierz Badania i edukacja, następnie kliknij miniaturę szablonu Papiery specjalne.

    Obraz

    Krok 2

    Także i ten szablon ma własny zestaw stylów. Przewiń listę stylów, by zobaczyć miniatury stylów papieru milimetrowego (6 stylów). Zakładamy, że wybierasz Papier milimetrowy, choć oczywiście wybierz ten, który najbardziej ci odpowiada. Po zaznaczeniu stylu na liście kliknij go dwukrotnie lub kliknij przycisk Użyj tego stylu.

    Obraz

    Krok 3

    Tym razem zostanie uruchomiony Arkusz kalkulacyjny programu Microsoft Works. W oknie arkusza zostanie automatycznie wczytany szablon papieru milimetrowego. Szablon został dostosowany do najpopularniejszego formatu kartki A4.

    Obraz

    Krok 4

    Aby wydrukować szablon i otrzymać w rezultacie kartkę z papierem milimetrowym, rozwiń menu Plik i wybierz polecenie Drukuj.

    Obraz

    Krok 5

    Upewnij się, że w oknie drukowania jest wybrana z listy Nazwa właściwa drukarka, i kliknij OK bez zmieniania jakichkolwiek innych ustawień.

    Obraz

    Krok 6

    Ponieważ w arkuszu nie wprowadzałeś żadnych zmian, nie ma potrzeby zapisywania takiego dokumentu. W razie potrzeby najwyżej ponownie skorzystasz z szablonu.

    Krok 7

    W analogiczny sposób możesz wydrukować papier nutowy. Wystarczy, że skorzystasz z dostępnego w tym samym szablonie stylu Papier nutowy szeroki lub Papier nutowy wąski.

    Obraz

    Dodawanie nowych terminów do kalendarza

    Dzięki wbudowanemu w pakiet Microsoft Works kalendarzowi z łatwością zapanujesz nad natłokiem zadań i terminów. Nie zapomnisz o ważnych wydarzeniach, umówionych spotkaniach czy wizytach u dentysty. Przedstawiamy, jak krok po kroku dodawać nowe terminy do Kalendarza Works.

    Krok 1

    W oknie Microsoft Works kliknij ikonę Strona główna. Upewnij się, że w centralnej części okna jest uaktywniona zakładka Kalendarz. Załóżmy, że masz wizytę u lekarza 6 listopada 2009 roku o godzinie 13:00. Jak dodać taką informację do Kalendarza Works? Zacznij od wybrania odpowiedniego dnia na widocznym po lewej stronie okna kalendarzyku. Kliknij widoczną po prawej stronie nazwy miesiąca strzałeczkę w prawo, by przejść do listopada 2009. Kliknij datę np. 6 listopada 2009. Po zaznaczeniu daty kliknij widoczny po lewej stronie przycisk Otwórz kalendarz.

    Obraz

    Krok 2

    Zostanie uruchomione okno programu Kalendarz programu Microsoft Works. Jeżeli uruchamiasz kalendarz po raz pierwszy, zobaczysz okienko dialogowe Kalendarz programu Works, w którym jesteś pytany, czy kalendarz ma być domyślną aplikacją dla plików określonego typu. Jeżeli nie zamierzasz używać innych aplikacji do określania terminów, kliknij przycisk Tak.

    Obraz

    Krok 3

    Zwróć uwagę, że centralne miejsce w oknie Kalendarz programu Microsoft Works zajmuje plan dnia – oczywiście piątek, 6 listopad 2009, gdyż taką datę wybrałeś w pierwszym kroku. Kliknij prawym klawiszem myszki pasek przy godzinie i z menu kontekstowego wybierz Nowy termin.

    Obraz

    Krok 4

    Pojawi się okno: Nowy termin w którym w polu Tytuł wpisz np. Wizyta u lekarza. Uzupełnij także pozostałe informacje, takie jak Lokalizacja (np. adres gabinetu). W sekcji Kiedy możesz określić czas trwania wizyty, wybierając właściwe terminy i godziny z rozwijanych list.

    Obraz

    Krok 5

    W sekcji Inne informacje, rozwijając listę Przypomnienie możesz wybrać, o ile wcześniej program ma cię powiadomić o nadchodzącym terminie. W widocznym pod listą polu tekstowym możesz dopisać ważne notatki związane z wpisywanym do kalendarza terminem. Kliknij OK, by zatwierdzić nowy wpis.

    Obraz

    Krok 6

    Wpisany termin pojawi się na liście terminów danego dnia w głównym oknie kalendarza. Ikonka dzwonka widoczna obok nazwy terminu sygnalizuje, że dla danego terminu zostało ustawione przypomnienie. Zwróć uwagę także na wysokość paska – sygnalizuje ona, jak długo będzie trwało dane wydarzenie. Możesz już zamknąć kalendarz, zatwierdzone terminy są zapisywane automatycznie.

    Obraz

    Krok 7

    Zwróć uwagę, że po powrocie do okna strony głównej Microsoft Works nowy termin pojawi się w zestawieniu terminów dla danego dnia. W naszym przykładzie: dla 6 listopada 2009 r. W analogiczny sposób definiujesz pozostałe terminy.

    Obraz

    Edytowanie bazy kontaktów adresowych

    Chcesz mieć wszystkie adresy do znajomych, współpracowników w jednym miejscu? Skorzystaj z modułu Kontakty Microsoft Works. Oto, jak dodać nowy kontakt do bazy programu.

    Krok 1

    Zakładamy, że jesteś na stronie głównej Microsoft Works. Kliknij zakładkę Kontakty.

    Krok 2

    Na liście kontaktów powinien być widoczny jeden, skojarzony z twoim kontem użytkownika Windows, kontakt, np. Tester. Kliknij przycisk Edytuj kontakty.

    Obraz

    Krok 3

    Zostanie otwarte systemowe okno, właściwe dla aktualnie zalogowanego w systemie użytkownika. Kliknij w tym oknie przycisk Nowy kontakt.

    Obraz

    Krok 4

    Wyświetli się okno. Wypełnij w nim kolejno pola edycyjne uzupełniając w ten sposób informacje o nowym kontakcie. Zwróć uwagę, że informacje o kontaktach są zestawione w kilku zakładkach, nie musisz jednak wypełniać teraz wszystkich danych. Wystarczy, że wypełnisz pola widoczne pod pierwszą zakładką Nazwa i adres e-mail. Kliknij Dodaj, a następnie OK, by dodać kontakt do systemowej książki adresowej.

    Obraz

    Krok 5

    W systemowym oknie Tester > Kontakty pojawi się nowy kontakt, np. Jan Kowalski. Możesz dodać kolejne kontakty lub zamknąć to okno. W drugim przypadku powrócisz do okna Microsoft Works. Zwróć uwagę, że lista kontaktów została automatycznie zaktualizowana Jan Kowalski.

    Obraz

    Wybrane dla Ciebie