Password Manager - bezpieczne hasła do banku i nie tylko
Podczas korzystania z internetowych banków lub sklepów co chwilę wymagane jest logowanie. Pamiętanie i wpisywanie wielu haseł jest uciążliwe, dlatego powstał Password Manager, którego pełną wersję mamy na płycie.
Zadaniem programu jest utworzenie bezpiecznej bazy, do której wprowadza się wszelkiego rodzaju poufne dane, tj. loginy, hasła, numery kart kredytowych, PIN-y do kart płatniczych oraz wszystkie inne informacje, do których chcesz ograniczyć dostęp. Bezpieczeństwo przechowywania to jedno, liczy się jednak również wygoda obsługi. Dzięki dodatkowi do przeglądarki stron WWW będziesz mógł bardzo wygodnie, automatycznie logować się do banku, poczty i do innych serwisów wymagających uwierzytelnienia. Dane, tj. loginy i hasła, są pobierane z bazy programu i automatycznie wklejane w odpowiednie pola formularzy.
Tworzenie głównego hasła do zaszyfrowanej bazy danych
Menedżer haseł pozwala zgromadzić w bezpiecznym miejscu wszystkie loginy i hasła do stron WWW. Dzięki niemu logowanie np. do banku online będzie nie tylko bezpieczne, ale i bardzo szybkie i wygodne. Oprócz haseł do stron WWW Password Manager może przechowywać numery kont bankowych, numery PIN do kart kredytowych, adresy ulubionych prywatnych serwisów internetowych oraz tajne notatki. Wszystkie te zaszyfrowane informacje chronione będą jednym, głównym hasłem dostępu.
Krok 1
Po uruchomieniu programu wyświetli się okno z wybraną zakładką Passwords. Aby utworzyć chronioną bazę danych, z menu File wybierz opcję New.
Krok 2
Wyświetli się okno – nadaj w nim nazwę tworzonej bazie danych, np. Hasła Józefa, i kliknij przycisk OK. Wyświetli się kolejne okno.Wprowadź w nim hasło główne, chroniące bazę przed niepowołanymi osobami. Hasło wpisz dwukrotnie w pola tekstowe.
Krok 3
Obok pola New password widoczne są trzy ikony. Pierwsza wywołuje wirtualną klawiaturę, za pomocą której bezpiecznie wprowadzisz hasło. Druga ikona pozwala utworzyć alternatywne hasło obrazkowe za pomocą technologii PicPass. Składać się będzie z serii obrazków, które trzeba wskazać w odpowiedniej kolejności, by uzyskać dostęp do bazy. Do wyboru są zdjęcia lub symbole.
Krok 4
Aby utworzyć hasło obrazkowe, wskaż sekwencję zdjęć, następnie kliknij przycisk Repeat, wprowadź sekwencję jeszcze raz i kliknij OK.
Krok 5
Ostatnia z ikon uruchamia generator haseł losowych, który pozwala utworzyć losowy ciąg znaków służący jako mocne hasło do bazy. W oknie generatora, za pomocą pola Number of characters, możesz zdecydować, z ilu znaków ma się składać hasło. Zaznaczając kolejne pola zdecydujesz, czy w haśle mają występować małe litery, wielkie litery, cyfry oraz znaki specjalne. Poniżej wyświetla się pasek informujący, jak silne będzie hasło. Gdy skonfigurujesz już działanie generatora, kliknij Next.
Krok 6
W kolejnym oknie wykonaj kilka ruchów myszką, a losowe hasło zostanie wygenerowane i wyświetlone w kolejnym oknie w postaci ukrytej. Aby je podejrzeć, kliknij przycisk z kropką. Przycisk obok skopiuje hasło do schowka. Gdy to zrobisz, kliknij OK.
Krok 7
Po dwukrotnym wpisaniu własnego lub wygenerowaniu losowego hasła kliknij OK. Powrócisz do okna głównego. Nazwa nowo utworzonej bazy widoczna jest na liście.
Wprowadzanie danych i korzystanie z menedżera haseł
Po zalogowaniu się do bazy programu należy ją wypełnić. Pokażemy, jak ręcznie utworzyć rekord i wprowadzić dane, a następnie jak za pośrednictwem programu oraz gadżetu na pulpicie wypełnić formularz logowania na stronie WWW.
Krok 1
Aby dodać pierwszy wpis do chronionej bazy danych, kliknij przycisk . W prawej części okna wyświetli się formularz z polami, które należy wypełnić. Są to kolejno pola: Description – opis, User name – login, Password – hasło, Place URL – adres strony WWW, która używa wyżej wprowadzonych danych, tj. loginu i hasła (np. strony logowania do poczty e-mail), About – dodatkowe informacje. Gdy wypełnisz wszystkie pola, kliknij Save.
Krok 2
Pierwszy wpis zostaje dodany do listy. W opisany wyżej sposób dodaj do bazy kolejne rekordy zawierające informacje potrzebne do logowania się w innych serwisach internetowych, np. dane konta na Allegro.
Krok 3
Oprócz informacji potrzebnych do logowania się w sieci menedżer programu Steganos może przechowywać inne poufne dane. Dostęp do poszczególnych grup uzyskasz, klikając odpowiednią zakładkę. Zakładka Bank accounts zawiera numery kont bankowych i numery PIN kart płatniczych powiązanych z kontem.
Krok 4
W zakładce Credit cards przechowuje się informacje dot. kart kredytowych: imię i nazwisko właściciela, numer karty, PIN, kod weryfikujący oraz datę ważności karty. Ostatnia zakładka, Private Favorites, mieści adresy ulubionych prywatnych adresów stron WWW. Dane do wszystkich opisanych wyżej grup wprowadza się tak samo, jak było w przypadku menedżera haseł.
Krok 1
Aby wykorzystać wprowadzone do bazy dane i przeprowadzić bezpieczne logowanie, wybierz serwis na liście, np. pocztę e-mail,i kliknij ikonę z symbolem kuli ziemskiej widoczną po prawej stronie, przy adresie WWW.
Krok 2
Wywołana zostaje strona logowania do poczty. W oknie menedżera haseł złap myszką ikonę z symbolem identyfikatora, po czym przeciągnij ją i upuść na stronę WWW, na pole login. To samo zrób z ikoną z symbolem tarczy, upuszczając ją na pole hasło. W ten sposób bezpiecznie (bez wpisywania czegokolwiek za pomocą klawiatury) wypełniłeś pola potrzebne do zalogowania się. Wystarczy kliknąć przycisk ZALOGUJ SIĘ – i gotowe!
Krok 3
Inną metodą korzystania z zasobów jest gadżet umieszczany na systemowym pulpicie (domyślnie w prawym dolnym rogu) zaraz po zalogowaniu się do menedżera haseł. Jego obsługa jest analogiczna do opisanej powyżej. Wystarczy wybrać z rozwijanej listy serwis, do którego chcesz się zalogować, kliknąć ikonę z symbolem kuli ziemskiej, która wywoła daną stronę, a następnie metodą drag and drop umieszczać w polach logowania, ikony wyświetlane w oknie gadżetu na pulpicie.
Korzystanie z dodatku do przeglądarki stron WWW
Podczas instalacji programu Steganos Password Manager do przeglądarki stron WWW dodawana jest wtyczka wyświetlająca dodatkowy pasek narzędziowy. Dzięki temu dodatkowi będziesz mógł wyjątkowo wygodnie dodawać do bazy programu nowe wpisy, a także automatycznie logować się do ulubionych serwisów.
Krok 1
Pasek narzędziowy wyświetla się w górnej części okna przeglądarki, zaraz pod paskiem zakładek. W pierwszej kolejności pokażemy, jak użyć paska do umieszczenia w bazie programu Password Manager danych potrzebnych do zalogowania się np. w serwisie Allegro.
Krok 2
Po wejściu na stronę logowania wypełnij pola, ale nie loguj się, lecz kliknij przycisk Add to autofill entries dostępny na pasku wtyczki. Następnie kliknij przycisk Fill automatically.
Krok 3
Wywołaj okno Steganos Password Managera i kliknij zakładkę Passwords. Na liście zobaczysz automatycznie dodany wpis, np. https://ssl.allegro.pl/. Zawiera on dane potrzebne do zalogowania się w serwisie Allegro.
Krok 4
Wróć do okna przeglądarki stron WWW. Zamknij stronę logowania serwisu Allegro, a następnie wywołaj ją ponownie. Gdy tylko wejdziesz na stronę logowanie, pola e-mail i login zostaną zaznaczone i wypełnione danymi z bazy. Teraz wystarczy kliknąć przycisk zaloguj się.
Krok 5
Jeśli nie chcesz korzystać z automatycznego wypełniania pól przez program, kliknij przycisk Do not fill automatically. Od tej pory gdy będziesz chciał wypełnić pola logowania, będziesz musiał kliknąć przycisk Fill this Page.
Krok 6
Oprócz wyżej opisanych na pasku dostępny jest też przycisk Add to Private Favorites – dodaje on adres wywołanej strony WWW do bazy „ulubionych adresów” programu Password Manager. Mieści je zakładka PRIVATE FAVORITES.
Krok 7
Przycisk Start Password Manager wywołuje okno główne programu Password Manager. Ostatni przycisk, Import from Firefox, importuje do bazy programu wszystkie hasła zapisane wcześniej w przeglądarce stron WWW.